  • 1. Data: 2004-10-19 11:42:08
    Temat: czy mogę dokonać kompensaty/potrącenia gdy...
    Od: "remeeq" <r...@o...pl>

    Witam!!
    Takie mam pytanie, bo czytając kc nie bardzo mogę wysunąć jednoznaczny
    wniosek;

    czy mogę zastosować potrącenie/kompensatę wobec mojego dłuznika będącego
    jednoczesnie wierzycielem, jesli jestem posiadaczem nabytego długu mojego
    wierzyciela? Tzn kupiłem należność, którą mój wierzyciel powinien był
    zapłacić i w drodze cesji długu stałem się wierzycielem.Mamy więc wzajemnie
    wobec siebie długi,a ja kupiłem dług, który mój wierzyciel powinien był
    zapłacić.

    Pytam o to w kontekscie art., którego jakoś nie potrafię zinterpretować,
    tj.

    Art. 504.

    "Zajęcie wierzytelności przez osobę trzecią wyłącza umorzenie tej
    wierzytelności przez potrącenie tylko wtedy, gdy dłużnik stał się
    wierzycielem swego wierzyciela dopiero po dokonaniu zajęcia albo gdy jego
    wierzytelność stała się wymagalna po tej chwili, a przy tym dopiero później
    aniżeli wierzytelność zajęta."

    a przy okazji, jest jeszcze art. 502 który mnie zastanawia swoją treścią,
    brzmi tak.

    "Wierzytelność przedawniona może być potrącona, jeżeli w chwili,
    gdy potrącenie stało się możliwe, przedawnienie jeszcze nie nastąpiło."

    No to mozna potrącać przedawnioną czy nie, bo stwierdzenie "wierzytelność
    przedawniona może być potrącona" a jednocześnie " o ile przedawnienie nie
    nastąpiło". Czy to nie zaprzeczenie samo w sobie? No chyba skoro
    przedawniona, to znaczy, że przedawnienie nastąpiło, czy tak?

    Pozdr.