  • 1. Data: 2003-10-01 14:00:13
    Temat: czy faktura vat jest potwierdzeniem
    Od: "j...@p...onet.pl" <j...@W...onet.pl>

    Bardzo proszę o poradę !!!!!!!!
    Firma chce wyłudzić odemnie dodatkowy sprzęt i wykonanie usługi.

    Prowadze działalnośc gospodarczą

    Kilka miesięcy temu dostarczyłem i zainstalowałem sprzęt u odbiorcy, który
    podpisał fakturę VAT.Po tych kilku miesiacach przesłał mi żądanie dostarczenia
    sprzetu i podłączenia go.

    Czy w takiej sytuacji podpisana przez odbiorce faktura VAT jest także
    potwierdzeniem odbioru towaru i usługi.pomiędzy mną i odbiorcą nie zostały
    sporządzone żadne dokumenty typu : wystawianie faktur bez podpisu.

    Pozdrawiam
    Jarecki

  • 2. Data: 2003-10-01 17:33:36
    Temat: Re: czy faktura vat jest potwierdzeniem
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Zlecenie dostarczenia i instalacji jakiegoś sprzętu jest de facto umową o
    dzieło. Zgodnie z kodeksem cywilnym w wypadku umowy o dzieło zasadniczo
    wynagrodzenie należy się po wykonaniu dzieła (art. 642 kc). Zatem skoro z
    faktury nie wynika, że jest to przedpłata albo że termin wykonania usługi
    miał być po terminie wystawienia faktury, to przyjęcie i uregulowanie
    faktury samo w sobie jest co najmniej silną poszlaką, że dzieło wcześniej
    zostało wykonane, choć co do zasady pokwitowaniem nie jest.

    Oczywiście domniemanie powyższe może zostać obalone w toku procesu
    cywilnego przez osobę zainteresowaną, czyli w tym wypadku zamawiającego.
    Odbiorca musiałby udowodnić, że Ty nie dostarczyłeś mu tego komputera i go
    nie zainstalowałeś. Tylko że to jest niemal niemożliwe do realizacji w
    praktyce poza jakimiś bardzo specyficznymi wypadkami.

  • 3. Data: 2003-10-01 23:22:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 1 Oct 2003, j...@p...onet.pl wrote:

    >+ Bardzo proszę o poradę !!!!!!!!
    >+ Firma chce wyłudzić odemnie dodatkowy sprzęt i wykonanie usługi.
    [...]
    >+ Czy w takiej sytuacji podpisana przez odbiorce faktura VAT jest także
    >+ potwierdzeniem odbioru towaru i usługi.

    Jest czynnik który przemawia dodatkowo na twoją korzyść:
    mianowicie faktura VAT dokumentuje zaistniałe zdarzenie
    i powinna być wystawiona PO zajściu zdarzenia (szukać
    googlem komentarzy na grupie .podatki). Aczkolwiek ew.
    nieprawidłowość nie jest "fatalna" (nie oznacza nieważności
    faktury) to musiałaby wystąpić.
    Jeśli faktura nic nie wspomina o "przedpłacie" - to kilka
    miesięcy pozwala uznać że MUSIAŁABY być nieprawidłowa.
    A wtedy pytanie brzmi: dlaczego obudzili się teraz.

    BTW: drobnym drukiem nie zawadzi na dole (ale nad podpisem)
    mieć "standardowo" czegoś w stylu "towar/usługę odebrano" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)