  • 1. Data: 2005-04-04 15:35:55
    Temat: czy KP jest dowodem ksiegowym i jak jest traktowany przez prawo?
    Od: "J&J" <d...@b...com>

    Witam
    Mam takie pytanie?
    Czy KP - Kasa Przyjmie jest dowodem ksiegowym? i jak sa traktowane przez prawo?
    Pytanie moje wynika z faktu, placilem za towar w pewnej firmie gotowka w kasie -
    pomimo faktu, iz faktury otrzymywalem z odroczonym terminem platnosci. A teraz tzn
    po uplywie ponad roku wyszly pewne niescislosci w rozliczeniach. Ja dysponuje
    kilkoma dowodami wlaty KP o tych samych nr ale innych kwotach.
    Firma od ktorej kupowalem towar twierdzi, ze zalegam im z platnosciami za towar a z
    moich wyliczen, ktore powstaly z sumowania kwot z KP wynika, iz ja nadplacilem.
    Sporne sa wlasnie w/w KP.
    Czy w wypadku gdy firma dkiruje sprawe do sadu moge sie powolywac na te sporne dowody
    wplaty, czy tez sad uzna je za malo wazne dla sprawy?

    KJ

  • 2. Data: 2005-04-04 16:03:38
    Od: "Przemek R..." <p...@t...gazeta.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2robv$sto$1@news.onet.pl...
    > Użytkownik "J&J" <d...@b...com> napisał w wiadomości

    > sporne dowody wplaty, czy tez sad uzna je za malo wazne dla sprawy?
    >
    > Dowód KP jet po prostu w tym wypadku pokwitowaniem dokonania wpłaty i o
    > ile
    > nie zostały sfałszowane podpisy (ciężar dowodu leży na tamtej firmie), to
    > sąd bedzie je normalnie respektował.

    bezrobotny ? :-)

    P.

    --
    http://www.love-office.com/forum/
    ... miłość, seks, kłopoty małżeńskie, pamiętnik ...

  • 3. Data: 2005-04-04 16:03:40
    Od: "J&J" <d...@b...com>

> [...]
    > nie zostały sfałszowane podpisy (ciężar dowodu leży na tamtej firmie), to

    Dodam, ze daty wystawienia sa takie same ale podpisy osob przyjmujacych wplate sa
    inne - tzn inne osoby wystawialy sporne KP

    KJ

  • 4. Data: 2005-04-04 16:06:03
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

  • 5. Data: 2005-04-04 17:05:42
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    > Dodam, ze daty wystawienia sa takie same ale podpisy osob przyjmujacych
    wplate sa inne - tzn inne osoby wystawialy sporne KP

    To niczego nie zmienia. Gorzej, jakby były identyczne kwoty, daty i numery,
    bo można by rozważać, czy to nie koejne wtóropisy. Wówczas sąd miał by
    dylemat.

  • 6. Data: 2005-04-04 17:08:38
    Od: "J&J" <d...@b...com>

> [...]
    > bo można by rozważać, czy to nie koejne wtóropisy. Wówczas sąd miał by

    czyli, jak rozumiem racja jest po mojej stronie?

  • 7. Data: 2005-04-04 17:38:54
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    > czyli, jak rozumiem racja jest po mojej stronie?

    Z tego co piszesz, to na to wygląda. Ty masz pokwitowania odbioru pieniędzy
    przez nich. Co się stało w firmie z tymi pieniędzmi, to już nie Twoja
    sprawa. Jedyny zonk, jaki może się tu kryć, to może się okazać, ze pieniądze
    przekazałeś nieuprawnionej osobie. No bo ten nadmiar podpisów jakoś mi
    dziwnie wygląda. Z reguły w firmie pieniądze przyjmują okreslone osoby. "Pal
    sześć", jak przekazałeś to pracownikowi. Gorzej, jak na KP są podpisy
    jakiejś przypadkwoej osoby. Ty będziesz wówczas musiał spłacić to firmie i
    dochodzić roszczenia od tej nieuprawnionej osoby.

  • 8. Data: 2005-04-04 18:29:38
    Od: "J&J" <d...@b...com>

> [...]
    > jakiejś przypadkwoej osoby. Ty będziesz wówczas musiał spłacić to firmie i
    > dochodzić roszczenia od tej nieuprawnionej osoby.

    Na KP figuruja podpisy pracownikow
    Wlasnie przegladalem te KP i co sie okazuje na czesci z nich (tych z powtorzonym nr )
    jest cos takiego
    1 KP - platnosc za faktury ABC
    2 KP - platnosc za faktury ABDE
    Oczywsicie kwoty koncowe sa rozne ;)
    I jak mysle tu moze byc zonk !

  • 9. Data: 2005-04-04 19:10:55
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:d2rtpn$8cj$1@news.onet.pl...
> [...]
    > jakiejś przypadkwoej osoby. Ty będziesz wówczas musiał spłacić to firmie i
    > dochodzić roszczenia od tej nieuprawnionej osoby.

    Nie pamietam gdzie dokładnioe, ale kiedyś na pewno pisało, że zakłada się,
    że osoba urzędująca w siedzibie firmy jest tam z upoważnienia, za wiedzą i
    reprezentuje interes właściciela.
    Jest w tym sens, bo inaczej musiałbyś od każdej osoby z która załatwiasz
    jakąś sprawe żądać kopii umowy o prace, albo jakieś specjalnego i nie
    starszego niż na przykład 7 dni upoważnienia.

    vertret

  • 10. Data: 2005-04-04 19:29:17
    Od: "Robert Tomasik - praca" <r...@p...onet.pl>

    > Na KP figuruja podpisy pracownikow
    > Wlasnie przegladalem te KP i co sie okazuje na czesci z nich (tych z
> [...]

    Numer KP nie ma krytycznego znaczenia. Nie Twoja sprawa, jak sobie księgowa
    tamtej firmy przyjęła system numerowania, choć na zdrowy rozsądek, to jakby
    go nie przyjmować numery powinny być różne. Również i zapisy na KP mają
    drugorzędne znaczenie. Jeśli nawet błędnie zaliczono kwoty na nie te
    faktury, które trzeba, to spokojnie można to wyprostować poprzez kompensatę
    zobowiążań.

    No ale kluczową sprawą dla mnie jest pytanie: ile w końcu im zapłaciłeś?
    Istnienie wielu dokumentów księgowych z jednakowymi numerami po ich stronie
    może wskazywać na nieprawidłowości w sposobie prowadzenia przez nich
    dokumentacji. A to dla prawa karnego całkiem obojętne nie jest. Jeśli
    zapłaciłeś im tyle, ile powinieneś, a oni teraz wywijają jakieś dziwne
    numery, to mnie się nasuwa pytanie: Czy z winy samego przedsiębiorcy, który
    kombinuje z podatkami - czy może z winy nieuczciwego pracownika, który od
    Ciebie pieniądze przyjął, ale pracodawcy ich nie dał. I raczej nad tym bym
    się zastanawiał.

    Twarde z ich strony stanowisko, jakobyś nie zapłacił tych kwot wydaje się
    wskazywać raczej na nieuczciwość pracownika. Zresztą podobnie dublowanie
    numerów KP, bo przecież w tym wypadku kłopoty będzie miała przede wszystkim
    tamta firma, gdy na to wpadnie Urząd Skarbowy. No ale to nie jest Twój
    problem, tylko ich, by sobie to ustalić. Przecież rzadko kto wpłacając do
    firmy pieniądze zastanawia się, czy numer KP jest właściwy i zgodny z
    przyjętym w danej firmie sposobem numerowania. Kto tak naprawdę na to zwraca
    uwagę? Ten numer jest dla wystawcy potrzebny w celu identyfikacji dokum,ntu,
    a nie dla wpłacającego.

    Tak więc reasumując, to na Twoim miejscu przesłał bym im kserokopie tych
    wszystkich KP i zaproponował, że jeśli uważają, że niektóre z tych
    dokumentów są fałszywe, to by złożyli zawiadomienie o przestępstwie. To
    przecież nie Ty wystawiałeś te dokumenty, tylko ich pracownicy. To oni
    również ponoszą konsekwencje finansowe pokwitowania przez pracowników sum,
    których tak naprawdę nigdy nie wpłacono do kasy przedsiębiorstwa.
    Postępowanie karne wydaje mi się w tym wypadku najlepszym rozwiązaniem,
    bowiem w szybki i co najwazniejsze tani sposób doprowadzi do wyjaśnienia
    okoliczności tego dziwnego zdarzenia.

    Boję się tylko, że bez względu na stan faktyczny, czyli to, czy zapłata
    miała faktycznie miejsce, czy nie, to po garbi dostanie pracownik. No bo
    podejrzewam, że pieniądze do kasy firmy nie wpłynęły. Udowodnienie, czy
    faktycznie te pieniądze przekazałeś, czy nie jest również mało
    prawdopodobne. Obalenie pokwitowań trudne.