  • 1. Data: 2006-03-02 07:19:11
    Temat: ciąża a monitor komputerowy w pracy
    Od: MI6 <d...@N...pl>

    Witam
    Chciałbym prosić o pomoc w imieniu koleżanki z pracy. Otóż wspomniana
    koleżanka jest w ciąży i chce wywalczyć w pracy wymianae monitora komp.
    na LCD. I stąd pytanie jako że nie jesteśmy biegli w prawie czy znacie
    jakieś podstawy prawne na które może się ona powołać. Jedyne co
    znaleźliśmy to art. 176 kp - rozporządzeniu z 10
    września 1996 r. w sprawie wykazu prac
    szczególnie uciążliwych lub szkodliwych
    dla zdrowia kobiet (Dz. U. z 1996 r.,
    nr 114, poz. 545 ze zm.). Ale mówi on jedynie o maksymalnym czasie pracy
    przy monitorze ekranowym bez podziału na rodzaje monitorów i bez
    definicji monitora ekranowego. Czy ktoś mógłby naprowadzić nas na jakieś
    przepisy tego dotyczące. Dziękuje z góry.

    pozdrawiam Marcin

  • 2. Data: 2006-03-02 07:50:41
    Temat: Re: ciąża a monitor komputerowy w pracy
    Od: "Dorota D." <d...@g...com>

    Użytkownik "MI6" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Chciałbym prosić o pomoc w imieniu koleżanki z pracy. Otóż wspomniana
    > koleżanka jest w ciąży i chce wywalczyć w pracy wymianae monitora komp. na
    > LCD. (...)

    A na jakiej podstawie? Taki monitor może jej co najwyżej mniej męczyć wzrok,
    co akurat z ciążą nie ma żadnego związku. Polecam artykuł:
    http://tinyurl.com/hroeu
    Natomiast jako ciężarna nie powinna pracować więcej niż 4 godziny dziennie
    przy komputerze, co jest uregulowane prawnie, a pracodawca ma wtedy
    obowiązek znaleźć jej inne zajęcie, albo umożliwić wykonywanie swych
    obowiązków bez pomocy komputera (jako jego całości, monitor to nie
    wszystko!) http://tinyurl.com/p2lxw

    D.

  • 3. Data: 2006-03-02 08:47:09
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    MI6 napisał(a):

    > Chciałbym prosić o pomoc w imieniu koleżanki z pracy. Otóż wspomniana
    > koleżanka jest w ciąży i chce wywalczyć w pracy wymianae monitora komp.
    > na LCD.

    To fanaberia jakaś. OIMW to nie ma żadnych dowodów na to co bardziej
    szkodzi czy CRT czy LCD - wszystko co sie potocznie wydaje to urban
    legend.

    j.

    http://tinyurl.com/dpuad (kto pierwszy kliknie ten głupi)

  • 4. Data: 2006-03-02 08:48:09
    Od: "Graszka" <g...@w...pl>

    Użytkownik "Dorota D." <d...@g...com> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "MI6" <d...@N...pl> napisał w wiadomości

    > A na jakiej podstawie? Taki monitor może jej co najwyżej mniej męczyć
    > wzrok, co akurat z ciążą nie ma żadnego związku.
    Czyżby? Tutaj w grę wchodzi promieniowanie, a stare monitory to prawdziwe
    "wyrzutnie".
    Graszka.

  • 5. Data: 2006-03-02 09:02:03
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Graszka napisał(a):

    > Czyżby? Tutaj w grę wchodzi promieniowanie, a stare monitory to prawdziwe
    > "wyrzutnie".

    Jasne, kiedy stoisz za nim, z tylu. Od przodu sa ekranowe calkiem
    dobrze. Za to LCD wcale nie sa. W efekcie dawka promieniowania jaka
    dostajesz od przodu od LCD jest wieksza niz od przodu CRT ;)

  • 6. Data: 2006-03-02 09:10:43
    Od: "Jendrek" <s...@a...pl>

    "januszek" <j...@p...irc.pl> wrote in message

    > Jasne, kiedy stoisz za nim, z tylu. Od przodu sa ekranowe calkiem
    > dobrze. Za to LCD wcale nie sa. W efekcie dawka promieniowania jaka
    > dostajesz od przodu od LCD jest wieksza niz od przodu CRT ;)

    Właśnie - brak "promieniowania" w LCD to modna, obiegowa głupota powtarzana
    przez cwanych sprzedawców.
    Do poczytania albo tutaj:

    http://www.chip.pl/arts/archiwum/n/articlear_111788.
    html

    albo w innych artykułach porównujących konkretne modele - czasami LCD
    emituje nawet dwukrotnie (!) większe promieniowanie niż CRT. Osobna kwestia
    to jego szkodliwość (na dzień dzisiejszy nieznana).

    A.

  • 7. Data: 2006-03-02 09:45:29
    Od: "Dorota D." <d...@g...com>

    Użytkownik "Graszka" <g...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czyżby? Tutaj w grę wchodzi promieniowanie, a stare monitory to prawdziwe
    > "wyrzutnie".

    LCD też promieniują, a poza tym ograniczenia pracy przy komputerze dla
    ciężarnych nie wynikają tylko z promieniowania. Nawet przy nowszym monitorze
    tej kobiecie nie wolno pracować tyle, co dotychczas i o to tu chodzi. Poza
    tym dochodzi do tego ciągła pozycja siedząca, która nie jest wskazane w tym
    stanie, stres spowodowany wieszaniem się systemu ;-) itp.
    Ale to już NTG.
    IMO ciąża nie jest tu żadną podstawą do *wymagania* od pracodawcy nowego
    monitora.

    D.