  • 1. Data: 2007-07-05 10:00:34
    Temat: chrzest wbrew woli rodzica i co dalej - pytanie hipotetyczne
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    mam takie czysto hipotetyczne pytanie

    zalozmy urodzilo sie dziecko, jedno z rodzicow sprzeciwia sie ochrzczeniu
    dziecka, drugie by chialo, jednak godzi sie ze zdaniem tego pierwszego

    jednak rodzina jednego z nich upiera sie na chcrzest i probuje roznymi
    namowami jednak przekonac do tego rodzicow

    i teraz hipotetyczna sytuacja

    zalozmy, ze rodzice wyjezdzaja zostawiajac dziecko pod opieka babci ktora
    nalega na chrzest, zalozmy ze babcia chciala byc cwansza i pod nieobecnosc
    rodzicow chcrzci dziecko

    teraz pytania, to pewnie prawo kanoniczne, ale czy ksiadz moze ochrzcic
    dziecko bez obecnosci rodzicow i bez ich zgody wyrazonej slownie lub
    pisemnie?

    czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem ksiedza ktory
    ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow?

    czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem osoby ktora
    ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow, a pod ktorej opieka dziecko chwilowo
    sie znajdowalo?

    generalnie co z takim fantem mozna dalej zrobic, pomijam tutaj zrywanie
    kontaktow z rodzina czy cos takiego ;)

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2007-07-05 10:02:01
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    NTG

  • 3. Data: 2007-07-05 10:19:55
    Od: "szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl> napisał w
    wiadomości news:f6if60$9lb$1@news.interia.pl...

    > NTG

    sam jestes ntg ;)

  • 4. Data: 2007-07-05 10:21:04
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 05-07-2007 o 12:00:34 szerszen <s...@t...pl> napisał(a):

    > teraz pytania, to pewnie prawo kanoniczne, ale czy ksiadz moze ochrzcic
    > dziecko bez obecnosci rodzicow i bez ich zgody wyrazonej slownie lub
    > pisemnie?

    Moze. I wcale nie musi byc to ksiadz.

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem ksiedza ktory
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow?

    Jesli dziecko lub jego rodzice poniesli jakies straty zwiazane z owym
    chrztem i sa w stanie to udowodnic - tak.

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem osoby ktora
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow, a pod ktorej opieka dziecko
    > chwilowo sie znajdowalo?

    j.w.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 5. Data: 2007-07-05 10:21:39
    Od: Sowiecki Agent <p...@t...gazeta.pl>

    Marcin Krzemiński napisał(a):
    > NTG

    a to niby dlaczeo, ja nie widzialem w opisie grupy by dotcyyla ona prawa
    cywilnego, karnego, adminisracyjnego i rodzinego tylko i wylacznie a
    prawo kanoniczne to tez prawo.

    P.

    --
    darmowe 'porady prawne' wolontariuszy w zakresie rozliczeń pracowników i
    pracodawców, prowadzenia księgi oraz ewidencji, rozliczeń z fiskusem
    oraz ZUSem.

  • 6. Data: 2007-07-05 10:22:48
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    szerszen pisze:

    [ciach ...]

    Co boisz się że dziecko się przeziębi ? Chrzest nie boli i niczym nie grozi.
    Więc nawet dla niewierzącego nie powinno być problem: nie pomoże ale i
    nie zaszkodzi.

    --
    @2007 Johnson
    http://johnsonpl.blogspot.com/

  • 7. Data: 2007-07-05 10:25:19
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 12:00:34 +0200, szerszen napisał(a):
    [...]
    > teraz pytania, to pewnie prawo kanoniczne, ale czy ksiadz moze ochrzcic
    > dziecko bez obecnosci rodzicow i bez ich zgody wyrazonej slownie lub
    > pisemnie?

    Każdy może, może i babka bez księdza.

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem ksiedza ktory
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow?

    Wg. mnie żadne. Zakładając że to jedno z rodziców które się sprzeciwia
    ochrzczeniu jest niewierzące, to dla niego ochrzczenie dziecka jest tylko
    zmoczenie mu głowy drobną ilością wody. Żadna krzywda się dziecku od tego
    nie stanie.

    p. m.

  • 8. Data: 2007-07-05 10:25:38
    Od: Robert Osowiecki <r...@r...art.pl>

    Johnson napisał(a):
    > Co boisz się że dziecko się przeziębi ? Chrzest nie boli i niczym nie
    > grozi.
    > Więc nawet dla niewierzącego nie powinno być problem: nie pomoże ale i
    > nie zaszkodzi.

    W pytaniu nie ma nic o powodach sprzeciwu... Może chodzić o inne wyznanie.

    R.

  • 9. Data: 2007-07-05 10:25:48
    Od: Klara Bemol <h...@w...pl>

    szerszen napisał(a):

    > teraz pytania, to pewnie prawo kanoniczne, ale czy ksiadz moze ochrzcic
    > dziecko bez obecnosci rodzicow i bez ich zgody wyrazonej slownie lub
    > pisemnie?

    nie powinien, do chrztu przynoszą dziecko rodzice/prawni opiekunowie i
    to oni wyrażają wolę podczas sakramentu

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem ksiedza ktory
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow?

    można na niego donieść do kurii i tyle

    > czy i jakie kroki prawne mozna ewentualnie podjac wzgledem osoby ktora
    > ochrzcil dziecko bez zgody rodzicow, a pod ktorej opieka dziecko
    > chwilowo sie znajdowalo?

    nie, z punktu widzenia prawa kanonicznego

    > generalnie co z takim fantem mozna dalej zrobic, pomijam tutaj zrywanie
    > kontaktow z rodzina czy cos takiego ;)

    a dokładnie z czym?

  • 10. Data: 2007-07-05 10:34:57
    Od: "Marcin Krzemiński" <radca@BEZ_TEGOradca.krakow.pl>

    > a to niby dlaczeo, ja nie widzialem w opisie grupy by dotcyyla ona prawa
    > cywilnego, karnego, adminisracyjnego i rodzinego tylko i wylacznie a prawo
    > kanoniczne to tez prawo.

    Na tej zasadzie prawa fizyki to też prawo. Albo prawa Murphy'ego :)

    Marcin.