  • 1. Data: 2007-07-05 09:14:20
    Temat: Obciążony kosztami.
    Od: "uid" <u...@N...gazeta.pl>

    Umowa na czas określony, pełen etat. Czy zapis w umowie o treści:

    "w razie wcześniejszego rozwiązania umowy o pracę pracownik zostanie obciążony
    kosztami badań okresowych i odzieży roboczej oraz innymi kosztami dotyczącymi
    zatrudnienia na stanowisku pracy"

    nie jest nadużyciem? Jest dla mnie do przyjęcia taka forma gdyby rozwiązanie
    umowy wynikało z mojej (hipotetycznej), winy, zaniedbania, działania na szkodę
    firmy. Ale co kiedy owe rozwiązanie będzie wynikało z redukcji zatrudnienia
    lub innych okoliczności?

  • 2. Data: 2007-07-05 09:24:38
    Temat: Re: Obciążony kosztami.
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 09:14:20 +0000, uid napisał(a):

> [...]
    > firmy. Ale co kiedy owe rozwiązanie będzie wynikało z redukcji zatrudnienia

    Zasadniczo ten zapis jest sprzeczny z kodeksem pracy i jako taki nie ma
    żadnego znaczenia. Te koszty ponosi zawsze pracodawca.

    Jest tylko jedno ale.... Jeśli wcześniejsze rozwiązanie umowy nastąpi np na
    skutek porzucenia pracy, to pracodawca może dochodzić odszkodowania za
    poniesione straty. Jestem w stanie sobie wyobrazić, że sąd zgodzi się
    doliczyć do tych strat koszty wymienione w tym zapisie (np proporcjonalnie
    do nieprzepracowanego okresu)

    Na jak długi okres jest ta umowa i czy masz w umowie zastrzeżenie
    możliwości wcześniejszego wypowiedzenia? Jesli nie, to redukcjami
    zatrudnienia i innymi okolicznościami możesz się nie przejmować.

  • 3. Data: 2007-07-05 10:28:11
    Od: "Rafał Szkodziński" <u...@g...pl>

    jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisał(a):

> [...]
    > poniesione straty. Jestem w stanie sobie wyobrazić, że sąd zgodzi się
    > doliczyć do tych strat koszty wymienione w tym zapisie (np proporcjonalnie

    O tym mówię, jeśli z winy pracownika - jestem w stanie to zrozumieć. Każdy
    inny przypadek w/g mnie będzie nadużyciem.

    > Na jak długi okres jest ta umowa i czy masz w umowie zastrzeżenie
    > możliwości wcześniejszego wypowiedzenia? Jesli nie, to redukcjami
    > zatrudnienia i innymi okolicznościami możesz się nie przejmować.

    Na czas określony (dwa lata), z możliwością rozwiązania umowy o pracę za
    dwutygodniowym wypowiedzeniem.

  • 4. Data: 2007-07-05 12:59:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Thu, 05 Jul 2007 10:28:11 +0000,
    Rafał Szkodziński napisał(a):

    > O tym mówię, jeśli z winy pracownika - jestem w stanie to zrozumieć. Każdy
    > inny przypadek w/g mnie będzie nadużyciem.

    Zgadzam się całkowicie.

    > Na czas określony (dwa lata), z możliwością rozwiązania umowy o pracę za
    > dwutygodniowym wypowiedzeniem.

    To niezależnie która strona wypowie umowę nie mogą cię obciążyć tymi
    kosztami. Ten zapis w umowie jest nieważny.

    Tak na marginesie głównego tematu. Jeśli pracodawca robi już w umowie
    takie numery, to radzę już od początku sprawdzać np wyliczenia urlopu,
    prowadzić "prywatną" ewidencję czasu pracy (na wypadek gdyby pracodawca
    próbował nie wypłacać nadgodzin) itp.