  • 1. Data: 2008-08-27 20:18:08
    Temat: chorobowe na okresie próbnym
    Od: <z...@g...pl>

    Mam takie pytanie pracuje ok 2 tygodnie na umowe o prace na okres próbny 3
    miesiace w przedsiebiorstwie panstwowym. Pracodawca poinformowal mnie ze w
    pierwszym miesiacu jezeli pojde na chorobowe to nie nalezy mi sie
    wynagrodzenie i tu pytanie czy to wynika z kodeksu pracy jaka jest podstawa
    prawna? czy może to wynika z układu zbiorowego
    Dzięki z góry za podpowiedz

  • 2. Data: 2008-08-27 21:04:57
    Temat: Re: chorobowe na okresie próbnym
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g94cpv$agg$1@inews.gazeta.pl z...@g...pl
    <z...@g...pl> pisze:

> [...]
    > wynagrodzenie i tu pytanie czy to wynika z kodeksu pracy jaka jest
    > podstawa prawna? czy może to wynika z układu zbiorowego
    Pytałeś pracodawcę o podstawę prawną?

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-08-27 21:18:28
    Od: "Aicha" <b...@t...ja>

    Użytkownik "Jotte" napisał:

    > Pytałeś pracodawcę o podstawę prawną?

    "Pracownik zachowuje prawo do wynagrodzenia chorobowego finansowanego
    przez pracodawcę przez 33 dni łącznie w ciągu roku kalendarzowego.
    Okres 33 dni ustala się poprzez zsumowanie poszczególnych okresów
    niezdolności w trakcie jednego roku kalendarzowego (od początku w
    każdym roku, bez względu na to, czy został on wykorzystany w całości w
    roku poprzednim), nawet jeśli między nimi występuje przerwa lub _gdy
    pracownik w przeciągu jednego roku był zatrudniony u więcej niż
    jednego pracodawcy_."
    http://www.prawo.egospodarka.pl/9385,Przed-zasilkiem
    -wynagrodzenie-chorobowe,1,34,3.html

    "Zgodnie z art. 36 ustawy o Świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa, do ustalenia wysokości
    zasiłku chorobowego podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi
    przeciętne wynagrodzenie (przychód) pracownika i wypłacone za okres 12
    miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała
    niezdolność do pracy (ust. 1) lub jeżeli niezdolność do pracy powstała
    przed upływem okresu, o którym mowa w ust. 1, podstawę wymiaru zasiłku
    chorobowego stanowi _przeciętne miesięczne wynagrodzenie za pełne
    miesiące kalendarzowe ubezpieczenia. (ust. 2)._
    http://prawo.money.pl/porady-prawne/porady/prawo-pra
    cy/artykul/podstawa;zasilku;chorobowego,197,0,190917
    .html

    --
    Pozdrawiam - Aicha

  • 4. Data: 2008-08-27 21:31:00
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g94gmo$fog$1@atlantis.news.neostrada.pl Aicha
    <b...@t...ja> pisze:

    > "Pracownik zachowuje prawo
    [cut]
    Cudownie.
    Tylko mnie chodziło o to, żeby on tych informacji zarządał od pracodawcy, bo
    ja to wiem... ;))

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-08-28 07:20:29
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Na pewno tak było jak piszesz, czy coś się zmieniło nie wiem.
    To znaczy wynagrodzenie i tak się nie nalezy, pytasz raczej o zasiłek chorobowy.
    JaC

    -----

  • 6. Data: 2008-08-28 18:22:15
    Od: a...@v...pl

    On 27 Sie, 22:18, <z...@g...pl> wrote:
> [...]
    > wynagrodzenie i tu pytanie czy to wynika z kodeksu pracy jaka jest podstawa
    > prawna? czy może to wynika z układu zbiorowego

    Wynagrodzenie za czas niezdolności do pracy nie przysługuje w
    przypadkach, w których pracownik nie ma prawa do zasiłku chorobowego /
    wynika do z Kod.Pracy/ -czyli po przedłożeniu zwolnienia lekarskiego
    pracodawca najpierw sprawdza czy zgodnie z ustawą o zasiłkach
    pracownik ma prawo do chorobowego, jeżeli tak, to za pierwsze 33 dni
    zwolnienia wypłacane jest wynagrodzenie za czas niezdolnosci do pracy.
    Pracownik ma prawo do zasiłku chorobowego po upływie okresu
    wyczekiwania. Okres ten jest zróżnicowany w zależności od charakteru
    ubezpieczenia. Osoba podlegająca ubezpieczeniu chorobowemu
    obowiązkowo /czyli m.in zatrudniona na podstawie umowy o pracę/ ma
    prawo do zasiłku chorobowego po upływie 30 dni nieprzerwanego
    ubezpieczenia chorobowego- wynika to z ustawy o zasiłkach.