  • 1. Data: 2004-12-09 21:12:02
    Temat: cesja wierzytelnosci - hipoteka [pomocy!!!]
    Od: "adka" <a...@N...gazeta.pl>

    witam i prosze o pomoc,

    Spoldzielnia miala mi wybudowac mieszkanie...ale niestety popadla w dlugi.
    Wygralam sprawe w sadzie, mam ustanowiona hipoteke na kilku dzialkach.
    Teraz znalazla sie firma, ktora odkupila te budowy i chce kontynuowac.
    Jednak nie za bardzo moze, bo hipoteka jest zajeta. Proponuje mi umowe, ze
    mi zaplaci, a ja zwolnie spoldzielnie z hipoteki. Czy juz w momencie
    podpisanie takiej umowy, zwalniam spoldzielnie z dlugu [ z samego faktu
    podpisania tej umowy]. Jak to jest, kiedy hipoteka jest zwalniana? Jakie
    klauzule ujac w umowie, aby sie zabezpieczyc. Czy podpisujac taka umowe, ta
    firma moze sama wypisac mnie z hipoteki (bo juz nie mam praw???). Prosze o
    pomoc, bo musze podjac jakas decyzje.
    Dziekuje i pozdrawiam,
    Adka

  • 2. Data: 2004-12-10 16:29:09
    Temat: Re: cesja wierzytelnosci - hipoteka [pomocy!!!]
    Od: desilencio <j...@g...pl>

    On Thu, 9 Dec 2004, adka wrote:
> [...]
    > firma moze sama wypisac mnie z hipoteki (bo juz nie mam praw???). Prosze o

    Ja na Twoim miejscu odwiedzilbym jednak fachowca i mu zaplacil za
    porade. A co do meritum: nie jest dla mnie jasne, co to znaczy, ze
    firma odkupila "budowy". Zakladam, ze firma F odkupila grunt (no bo co
    to jest "budowa"?), a Ty masz wierzytelnosc do spoldzielni S i ta
    wierzytelnosc jest zabezpieczona hipoteka na tym gruncie (tylko ze to
    nie za bardzo zgadza sie z okresleniem "zwolnie spoldzielnie z
    hipoteki", ktorego uzylas). W takim razie nie widze potrzeby
    zawierania jakiejkolwiek umowy. Po prostu niech firma F splaci dlug
    spoldzielni (i wyraznie napisze, ze to z tego tytulu placi), a Ty
    wystawisz pokwitowanie z podpisem notarialnie poswiadczonym. Wtedy
    Twoja wierzytelnosc automatycznie przejdzie na firme F (art. 518 pkt 1
    kc) wraz z hipoteka, ktora w tej sytuacji wygasnie, poniewaz
    wierzycielem i dluznikiem hipotecznym bedzie ta sama osoba, mianowicie
    firma F (oczywiscie wierzytelnosc przeciw spoldzielni nie wygasnie i
    bedzie przyslugiwac firmie F). I wtedy hipoteka bedzie mogla zostac
    wykreslona.

    Poki nie masz w rekach pieniedzy, nie podpisuj zadnych oswiadczen,
    ktore moga zostac zinterpretowane jako zrzeczenie sie hipoteki,
    zwolnienie spoldzielni z dlugu, odnowienie itp.