  • 1. Data: 2003-09-08 14:12:15
    Temat: bilngi płatne czy bezpłatne
    Od: "andy" <a...@a...pl>

    Czy biling powinien być płatny czy nie?
    Czy dostawca usług telefonicznych powinien dołączyć do faktury specyfikację,
    którą jest biling.
    Faktura za energię elektryczną czy gaz zawiera szczegółowe wyliczenie
    poszczególnych składników. Zawiera stany licznika, różnice wskazań, zużycie
    i na tej podstawie wyliczenie należności. Zakład energetyczny czy gazowniczy
    nie domaga się dodatkowej opłaty za szczegółową specyfikację z której
    wynikają należności.
    Dlaczego zatem domagają się opłaty za bilingi dostawcy usług
    telekomunikacyjnych?
    Czy domaganie się tej opłaty jest zgodne z prawem?
    Czy wystawienie faktury za usługi telekomunikacyjne bez szczegółowej
    specyfikacji dostarczonych usług (połączeń) jest zgodne z prawem?

  • 2. Data: 2003-09-08 14:53:54
    Temat: Re: bilngi płatne czy bezpłatne
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2003, andy wrote:

    >+ Czy biling powinien być płatny czy nie?

    ..nie wiem, to się zawężę do szczegółu w odpowiedzi...
    [...]
    >+ Czy wystawienie faktury za usługi telekomunikacyjne bez szczegółowej
    >+ specyfikacji dostarczonych usług (połączeń) jest zgodne z prawem?

    Z punktu widzenia księgowego - IMO tak. Grunt że są wy-
    odrębnione pozycje będące *różnymi* usługami oraz że jest
    "tabelka" obejmująca poszczególne stawki VAT.
    Na tej samej zasadzie możesz kupić towar pt. "komputer"
    mając na fakturze jedną pozycję jak i listę składników.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 3. Data: 2003-09-08 20:25:38
    Od: "Salhira" <s...@N...wp.pl>

    A czy abonament telefoniczny , który wszyscy płacimy, jest usługą lub
    towarem? Moim zdaniem nie. Do niczego przecież nie służy.Więc dlaczego
    płacimy vat od abomanentu skoro vat jest podatkiem od towarów i usług?
    Ewa
    wiadomości
    ezjan.zabrze.pl...

  • 4. Data: 2003-09-08 21:33:43
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 8 Sep 2003, Salhira wrote:

    >+ A czy abonament telefoniczny , który wszyscy płacimy, jest usługą lub
    >+ towarem? Moim zdaniem nie.

    Moim zdaniem - usługą.

    >+ Do niczego przecież nie służy.

    Służy, służy. "Utrzymanie gotowości do działania": w to że
    centrala pobiera prąd i że przewody trzeba konserwować mimo
    że nikt nie dzwoni pewnie nie wątpisz.
    A w to że w cywilizowanych krajach zazwyczaj co najmniej
    jest opcja że w związku z ww. w abonamencie jest możliwość
    darmowych rozmów lokalnych (no bo skoro za prąd i druty
    i tak płacimy...) pewnie też nie ;)

    >+ Więc dlaczego płacimy vat od abomanentu skoro
    >+ vat jest podatkiem od towarów i usług?

    IMO - j.w.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT)

  • 5. Data: 2003-09-09 10:21:20
    Od: "mkarwan" <m...@n...pl>

> [...]
    | Na tej samej zasadzie możesz kupić towar pt. "komputer"
    | mając na fakturze jedną pozycję jak i listę składników.

    A jak to wygląda z punktu widzenia odbiorcy?
    Czy nie powinien on otrzymać specyfikacji jako załącznika do faktury?
    Brak takiej specyfikacji nie pozwala mu na sprawdzenia poprawności
    wystawionej faktury.
    Dlaczego ma zatem płacić za coś co powinien otrzymać za darmo?
    Czy odbiorca, w tym przypadku usług telekomunikacyjnych, ma prawo żądać
    dołączania do faktury specyfikacji wykonanych usług, obejmującej szczegółowy
    wykaz połączeń? Oczywiście specyfikacji bezpłatnej?
    Czy żądanie od odbiorcy opłaty, za dołączenie do faktury specyfikacji
    wykonanych usług, obejmującej szczegółowy wykaz połączeń, jest zgodne z
    prawem?

  • 6. Data: 2003-09-11 12:50:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 9 Sep 2003, mkarwan wrote:

> [...]
    >+ A jak to wygląda z punktu widzenia odbiorcy?
    >+ Czy nie powinien on otrzymać specyfikacji jako załącznika do faktury?

    Nie musi. IMHO jest to już sprawa w zakresie regulacji
    swobody umów wg K.C., czytaj: [2]"widziały gały co brały" :)

    >+ Brak takiej specyfikacji nie pozwala mu na sprawdzenia poprawności
    >+ wystawionej faktury.

    Jak to nie ??
    Kupujesz *komputer*. Z systemem albo bez. Jak bez - to
    z deklaracją producenta że jest "pod Windows", "pod
    Linuksa" itp. - albo bez (deklaracji). I masz prawo
    przyjść "z pyskiem" jak nie spełnia specyfikacji
    sprzedaży, a nie dlatego że nie chciałeś dysku dajmy
    na to Samsunga (nic nie mam do nich :)) - no *chyba*
    że masz na papierze "dysk 40GB 7200rpm 4M RAM IBM"
    i zależy ci na tym IBMie :)
    Jak masz "obiecane": "dysk 40GB" to jasnym jest
    że zarówno 5400rpm jak i 10000 ;) będzie OK.
    A jak *nie ma* nic o dysku - to... patrz [2] ! ;)
    Zauważ że inaczej to nie tylko producent komputera
    *musiałby* się tłumaczyć co za dysk włożył, ale również
    podać producenta tasiemki łączącej ów HDD z płytą
    główną (a co!) oraz przepisać z faktury zakupu HDD nazwy
    producentów wszystkich śrubek, oleju i czego tam
    wszystkiego producent HDD użył :), którzy to do
    produkcji srubek użyli stali wyprodukowanej przez...
    Nic z tych rzeczy, IMHO !

    Coś jeszcze: możesz przyjąc że "markowe" komputery
    z grubsza są *bez* specyfikacji - bo dysk "oczywiście"
    jest produktem producenta "markowego" PCta, a co :>
    (zapłacił Maxtorowi czy Samsungowi za nalepienie jego
    loga na obudowie dysku i już ! Takie "nalepienie" to
    ci panie produkcja jest - szukaj dyskusji o pojęciu
    "produkcja" tu i na .podatki - i przecież można
    ja zlecić innej firmie we własnym imieniu).

> [...]
    >+ dołączania do faktury specyfikacji wykonanych usług, obejmującej szczegółowy
    >+ wykaz połączeń? Oczywiście specyfikacji bezpłatnej?

    IMHO - nie, chyba że coś takiego zastrzegł w umowie.
    Prawo telekomunikacyjne *może* (nie sprawdzałem) nakładać
    obowiązek takiego świadczenia, ale wcale nie musi być
    ono nieodpłatne (tak jest np. z informacją o numerach:
    w ustawie napisano że "ma zapewnić"; no to np. TPSA
    zapewnia. Tylko nie nieodpłatnie. I maksimum dwa
    numery za "jednym dzwonieniem" - bo to też nie jest
    zabronione).

    >+ Czy żądanie od odbiorcy opłaty, za dołączenie do faktury specyfikacji
    >+ wykonanych usług, obejmującej szczegółowy wykaz połączeń, jest zgodne
    >+ z prawem?

    IMHO - j.w.
    Postaw pytanie odwrotne: "jaki przepis zmusza konkretnego
    kontrahenta do wystawienia *jakiegokolwiek* papieru" !
    W myśl tej zasady znajdziesz np. obowiązek wystawienia
    faktury (jako takiej) "o ile klient się upomni" (tak !).
    Ale przepisu nakazującego ujawniać "specyfikację" nie
    spotkałem :|

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 7. Data: 2003-09-13 10:57:30
    Od: p...@c...infoland.int.pl (Lukasz Biegaj)