    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: bilngi płatne czy bezpłatne
    Date: Thu, 11 Sep 2003 14:50:14 +0200

    On Tue, 9 Sep 2003, mkarwan wrote:

    >+ Użytkownik "Gotfryd Smolik news" <s...@s...com.pl> [...]
    >+ | On Mon, 8 Sep 2003, andy wrote:
    >+ |
    >+ | >+ Czy biling powinien być płatny czy nie?
    [...]
    >+ | Na tej samej zasadzie możesz kupić towar pt. "komputer"
    >+ | mając na fakturze jedną pozycję jak i listę składników.
    >+
    >+ A jak to wygląda z punktu widzenia odbiorcy?
    >+ Czy nie powinien on otrzymać specyfikacji jako załącznika do faktury?

    Nie musi. IMHO jest to już sprawa w zakresie regulacji
    swobody umów wg K.C., czytaj: [2]"widziały gały co brały" :)

    >+ Brak takiej specyfikacji nie pozwala mu na sprawdzenia poprawności
    >+ wystawionej faktury.

    Jak to nie ??
    Kupujesz *komputer*. Z systemem albo bez. Jak bez - to
    z deklaracją producenta że jest "pod Windows", "pod
    Linuksa" itp. - albo bez (deklaracji). I masz prawo
    przyjść "z pyskiem" jak nie spełnia specyfikacji
    sprzedaży, a nie dlatego że nie chciałeś dysku dajmy
    na to Samsunga (nic nie mam do nich :)) - no *chyba*
    że masz na papierze "dysk 40GB 7200rpm 4M RAM IBM"
    i zależy ci na tym IBMie :)
    Jak masz "obiecane": "dysk 40GB" to jasnym jest
    że zarówno 5400rpm jak i 10000 ;) będzie OK.
    A jak *nie ma* nic o dysku - to... patrz [2] ! ;)
    Zauważ że inaczej to nie tylko producent komputera
    *musiałby* się tłumaczyć co za dysk włożył, ale również
    podać producenta tasiemki łączącej ów HDD z płytą
    główną (a co!) oraz przepisać z faktury zakupu HDD nazwy
    producentów wszystkich śrubek, oleju i czego tam
    wszystkiego producent HDD użył :), którzy to do
    produkcji srubek użyli stali wyprodukowanej przez...
    Nic z tych rzeczy, IMHO !

    Coś jeszcze: możesz przyjąc że "markowe" komputery
    z grubsza są *bez* specyfikacji - bo dysk "oczywiście"
    jest produktem producenta "markowego" PCta, a co :>
    (zapłacił Maxtorowi czy Samsungowi za nalepienie jego
    loga na obudowie dysku i już ! Takie "nalepienie" to
    ci panie produkcja jest - szukaj dyskusji o pojęciu
    "produkcja" tu i na .podatki - i przecież można
    ja zlecić innej firmie we własnym imieniu).

    >+ Dlaczego ma zatem płacić za coś co powinien otrzymać za darmo?
    >+ Czy odbiorca, w tym przypadku usług telekomunikacyjnych, ma prawo żądać
    >+ dołączania do faktury specyfikacji wykonanych usług, obejmującej szczegółowy
    >+ wykaz połączeń? Oczywiście specyfikacji bezpłatnej?

    IMHO - nie, chyba że coś takiego zastrzegł w umowie.
    Prawo telekomunikacyjne *może* (nie sprawdzałem) nakładać
    obowiązek takiego świadczenia, ale wcale nie musi być
    ono nieodpłatne (tak jest np. z informacją o numerach:
    w ustawie napisano że "ma zapewnić"; no to np. TPSA
    zapewnia. Tylko nie nieodpłatnie. I maksimum dwa
    numery za "jednym dzwonieniem" - bo to też nie jest
    zabronione).

    >+ Czy żądanie od odbiorcy opłaty, za dołączenie do faktury specyfikacji
    >+ wykonanych usług, obejmującej szczegółowy wykaz połączeń, jest zgodne
    >+ z prawem?

    IMHO - j.w.
    Postaw pytanie odwrotne: "jaki przepis zmusza konkretnego
    kontrahenta do wystawienia *jakiegokolwiek* papieru" !
    W myśl tej zasady znajdziesz np. obowiązek wystawienia
    faktury (jako takiej) "o ile klient się upomni" (tak !).
    Ale przepisu nakazującego ujawniać "specyfikację" nie
    spotkałem :|

    pozdrowienia, Gotfryd