  • 31. Data: 2009-04-30 19:54:36
    Temat: Re: bank żąda wyciągu z konta
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Thu, 30 Apr 2009 18:49:40 +0200, p napisał(a):

    > Inaczej wymawiasz ch - h, rz - ż, u - ó ? Ze słuchu rozróżniasz jak się
    > pisze chleb, herbata, buhaj, machaj , rzygać, żyrafa, wór, mur ,
    > gżegżółka, kukułka , pszczoła,...?

    Oczywiście. "Chileb" i "hrerbata" ;-)

    Z "ż" i "rz" jest jeszcze prościej, wystarczy się troszkę po Czeskiej
    Republice pobłąkać. Žacléř (czyt "Żaclerzrz").

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl [Lege Artis]

  • 32. Data: 2009-05-01 10:02:33
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Wed, 29 Apr 2009 20:17:27 +0200, p napisał(a):

    > Chwile się zastanowi o co chodzi i zrobi im
    > instruktaż

    Ba! ale im chodziło nie o to, żeby
    przeprowadził instruktaż przeciwpożarowy, a
    żeby napisał instruktarz do różnych gaśnic
    przez nich używanych.

    (to dwie różne sprawy, jedno to czynność
    instruowania, drugie księga z instrukcjami,
    raczej przestarzałe - różnymi drogami to do
    nas przylazło to i różna pisownia)

    > Ja jestem za likwidacją ch, ó, rz i pisania
    > tak jak się mówi, np. klijent a nie klient
    > Wielu mówi wziąść podobnie jak wsiąść
    Postulujesz wprowadzenie pisowni IPA?

    --
    pozdro
    poreba

  • 33. Data: 2009-05-01 10:28:05
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "poreba" <d...@p...pl> napisał w wiadomości
    > żeby napisał instruktarz

    Aż musiałem sprawdzić:-)
    http://www.obcyjezykpolski.interia.pl/?md=archive&id
    =217

    > Postulujesz wprowadzenie pisowni IPA?

    Międzynarodowa pisownia fonetyczna byłaby trudna.
    np. http://szl.wikipedia.org/wiki/Wikipedyjo:Zasady_%C5%
    A1rajb%C5%AFngu nie
    umiałbym szybko zrozumieć.

    Wolałbym redukcję zbędnych elementów.

  • 34. Data: 2009-05-01 20:28:09
    Od: poreba <d...@p...pl>

    Dnia Fri, 1 May 2009 12:28:05 +0200, p napisał(a):

    > Aż musiałem sprawdzić:-)
    Fajna ciekawostka? BTW 'fajny' i 'dach'
    też są obcego pochodzenia.

    > Międzynarodowa pisownia fonetyczna byłaby trudna./.../
    > Wolałbym redukcję zbędnych elementów.
    A zrozumiałem, że pisałeś o pisowni zgodnej z wymową.
    Problem w tym, że słowa w dalszym ciągu są różnie
    wymawiane. Znowu byś otrzymał różną pisownię.

    A żeby zupełnie OT nie było: w ortografią 'historyczną' i prawie
    zwyczajowym można dostrzec pewną analogię...

    --
    pozdro
    poreba

  • 35. Data: 2009-05-04 10:19:22
    Od: miffy <n...@n...pl>

    gargomel pisze:

    > sto lat temu była różnica między ch i h, ale język polski to nie jest
    > wymarła łacina, żyje i ciągle sią zmienia, więc dzisiaj nie ma żadnej
    > róznicy między ch i h (tylko w głupiej skostniałej ortografi się to ostało
    > bo paru polonistuf nie widzi i nie słyszy że świat się zmienił:O)
    > już nawet mniędzy i i j występują naprawde minimalne różnice w wymowie, więc
    > pewnie niedługo i one zanikną:O)

    A czy te około 20 lat temu (czy więcej czy mniej) dzieci na początku
    nauki liter w podstawówce zastanawiały się, czy piszę się "si" czy "ś",
    "ni" czy "ń" bo pamiętam, że u nas w szkole nikt nie miał z tym problemu
    z teraz dziecko w podręczniku z literami poznaje si i ś (a jak
    zobaczyłam "dzi" i "dź" to mi ręce opadły)a potem pisząc "słońce" pyta
    sie przez jakie "ni" to się pisze. Głupota totalna i burza mózgów. Więc
    chyba zmierzamy w odwrotnym kierunku ;)

  • 36. Data: 2009-05-04 10:41:24
    Od: jacki <c...@i...pl>

    W odpowiedzi na Twój (p) list-piszę Ci:

    > Inaczej wymawiasz ch - h, rz - ż, u - ó ?
    > Ze słuchu rozróżniasz jak się pisze chleb, herbata, buhaj, machaj ,

    Tak, każdy normalny to odróżnia.

    Andrzej Jackiewicz
    jacki(at)idealan.pl

  • 37. Data: 2009-05-04 11:31:57
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "miffy" <n...@n...pl> napisał w wiadomości
    > zobaczyłam "dzi" i "dź" to mi ręce opadły)a potem pisząc "słońce" pyta sie
    > przez jakie "ni" to się pisze. Głupota totalna i burza mózgów. Więc

    Komputerowy poprawiacz ortografii się nie zbuntuje ani na słońce ani
    na słonice. :-)

  • 38. Data: 2009-05-04 11:33:27
    Od: "p" <...@r...tu>

    Użytkownik "jacki" <c...@i...pl> napisał w wiadomości
    > Tak, każdy normalny to odróżnia.

    To jaj jestem nienormalny i całe moje środowisko, bo nie rozróżniamy
    My nie mówimy chileb ani hrerbata. My mówimy hlep, herbata

  • 39. Data: 2009-05-04 11:36:23
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 04 May 2009 13:33:27 +0200, p napisał(a):

    > To jaj jestem nienormalny i całe moje środowisko, bo nie rozróżniamy My
    > nie mówimy chileb ani hrerbata. My mówimy hlep, herbata

    To "chi" oczywiście było przesadzone. To jest może raczej "chleb" i
    "hherbata" ;-)

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 40. Data: 2009-05-04 12:28:28
    Od: "gargomel" <s...@d...la.la>

    Órzytkownik "miffy" napisał:
> [...]
    > "dź" to mi ręce opadły)a potem pisząc "słońce" pyta sie przez jakie "ni"
    > to się pisze. Głupota totalna i burza mózgów. Więc chyba zmierzamy w

    nie mam pojęcia czego teraz dzieci uczą, ale podejrzewam że dokładnie tych
    samych głupot:O(

    problem jest taki ze w ostatnim stuleciu z języka znikła twarda litera h, a
    ostała się jedynie ch miekkie, mimo to w piśmie nadal używa się twardego h
    podczas gdy ono już dawno nie istnieje, podobnie jest z innymi głoskami, ja
    jeszcze wymawiam zarówno ń jak i ni, ale nie wiem jak tam dzisiejsza
    młodzież, język sie zmienia i trzeba za nim nadążać:O)