  • 51. Data: 2006-05-15 22:31:53
    Temat: Re: bank zabrał mi pieniądze z konta bez zgody iinformacji
    Od: "Smutny30" <s...@S...onet.pl>

    Użytkownik "Miernik" <m...@f...org> napisał w wiadomości
    news:20060515205428.1712.0.NOFFLE@tarnica.local...

    > Podsumowywując bank w żadnym wypadku nie może wystornować przelewu, bez
    > zgody obu jego stron, na skutek pomyłki innej niż własnej (t.j. banku
    > odbiorcy). Nawet gdyby to (wydająca się...) oczywista pomyłka nadawcy
    > bądź banku nadawcy, nie wolno go wystornować bez zgody odbiorcy bądź
    > wyroku sądu.

    Witam,

    Muszę przyznac że nie mam wiedzy aby zorzumiec wszytskie Wasze wywody, ale
    ten fragment zrozumiałęm i jest on kwintesencją mojego żalu do banku.
    Wycowanie pieniędzy nastąpiło na wniosek banku zleceniodawcy, to ten bank a
    nie mój się pomylił. Uwazam, że mój bank (mBank) mógł nie miec pełnej wiedzy
    na jakiej podstawie ten drugi (PKA S.A.) odkręca przelew. Czy to co
    napisaleś jest gdzieś w literze prawa ujęte ?

    pozdrawiam Olek

  • 52. Data: 2006-05-15 22:47:40
    Od: "Smutny30" <s...@S...onet.pl>

> [...]
    > ale to bardzo niedobry znak, że nasz system bankowy zaczyna się zmieniać
    > w kierunku amerykańskiego. Bardzo nie chciałbym aby tak się stało,
    > dlatego proszę o dogłębne wyjaśnienie nniejszej sprawy - w jakich
    > dokładnie okolicznościach mBank zwrócił ten przelew. Jeżeli rzeczywiście
    > okazałoby się że dokonał storna bez zgody odbiorcy przelewu i w sytuacji
    > innej niż pomyłka księgowania samego mBanku jako banku odbiorcy, byłby
    > to bardzo niebezpieczny precedens, który może zniszczyć bezpieczeństwo
    > handlu internetowego jakie mamy teraz w Polsce.

    Jest dokładnie tak jak piszesz. Schemat był taki że pomylił się bank PKO
    S.A. realizujący wypłaty z konta mojego pracodawcy. Prawdopodbnie na skutek
    mojej interwencji (sam poszedłem do moich księgowych to wyjaśnić) PKO
    dowedzialao się o sprawie. W operacji wycofania pieniędzy z mojego konta
    widnieje tytuł " BANK POLSKA KASA OPIEKI S.A. PEKAO IV O. W POZNANIU,
    <numer_rachunku>, ZWROT PISMO Z DNIA 11-05-2006 RACHUNEK NIEZGODNY Z
    BRZMIENIEM". Na tej podstawie mój bank (mBank) dokonał zwrotu bez pytania
    mnie o zgodę i bez informowania mnie o tym. Podobno coś wysłali pocztą ale
    nie dostałem tego jeszcze.

    pozdrawiam Olek

  • 53. Data: 2006-05-15 22:56:57
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl>

    Użytkownik "Smutny30" <s...@S...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Stary, dostałem pensję kolegi więc tytuł płatności i kontrahent był taki
    > sam. A oczekiwaną platnością była premia która dostajemy oddzilenym
    > przelewem po pensji zasadniczej. Jasne teraz ?

    Oprócz tytułu przelewu, jest jeszcze takie pole jak nazwa rachunku
    odbiorcy i jeśli w tym polu figurowały dane Twojego kolegi, tj. nr konta nie
    był zgodny z nazwą konta odbiorcy, to bank miał prawo przelew wycofać. Jak
    by nie było pole z nazwą posiadacza rachunku jest OBOWIĄZKOWE i służy
    właśnie do weryfikacji adresata.

    --
    Marcin Wasilewski

    polska kolej w obiektywie:
    http://www.ostbahn.pl

  • 54. Data: 2006-05-15 23:17:44
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Lily wrote:

    > Czytam sobie, jakie głupoty wypisują uzytkownicy w odpowiedzi na Twoje
    > pytanie i włosy mi sie jeżą na głowie. To przecież nie chodzi o to, czy te
    > pieniądze Ci się należały, lecz o granice Twojego prawa własnosci. To że
    > jesteś bezpodstawnie wzbogacony i powinieneś zwrócić pieniadze, nie ulega
    > wątpliwości, ale bank nie mógł wycofywać pieniedzy, które juz były na Twoim
    > koncie. Juz nie miał do tego prawa.

    z regulaminu mBnaku.

    § 60.

    W przypadku nieprawidłowego zapisu księgowego na rachunku, mBank
    koryguje zapis i niezwłocznie powiadamia o tym Posiadacza rachunku.

    Oczywiście pomyłka zleceniodawcy w numerze rachunku nie jest błędnym
    zapisem księgowym, ale w tym przypadku to nie zleceniodawca, a bank się
    pomylił i to skorygował.

  • 55. Data: 2006-05-15 23:18:18
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Smutny30 wrote:

    > Ufff, nareszcie ktoś napisał coś o co mi chodzi. Ja niechcialbym iść tak
    > daleko żeby sie o to sadzić. Chodzi własnie o tę kwestię podejmowania
    > decyzji bez mojej zgody lub chociażby poinformowania mnie. Dziekuję za ten
    > głos rozsadku w burzy któej się tu nie spodziewałem.

    napisałem, powyżej.
    Czytaj co podpisujesz następnym razem

  • 56. Data: 2006-05-15 23:32:30
    Od: "Smutny30" <s...@S...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Wasilewski" <j...@a...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Jak by nie było pole z nazwą posiadacza rachunku jest OBOWIĄZKOWE i służy

    Nie mam takiego pola w listingu operacji, jest dopiero w szczegółach w które
    nie wchodzę. A poza tym do k... ja nie mam obowiązku slęczeć i sprawdzać
    każdej literki w moiach przelwwach natomiast mam prawo domniemywac że
    pieniądze trafiające na moje kotnto sa moje.

    pozdrawiam Olek

  • 57. Data: 2006-05-15 23:42:05
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Marcin Wasilewski wrote:

> [...]
    > wycofać. Jak by nie było pole z nazwą posiadacza rachunku jest
    > OBOWIĄZKOWE i służy właśnie do weryfikacji adresata.

    Do niczego nie służy.

    (mBank)
    § 28.

    Dyspozycje przelewu składane przez Posiadacza rachunku realizowane są
    wyłącznie w oparciu o podany przez niego numer rachunku beneficjenta
    przelewu. mBank nie odpowiada za dyspozycje przelewu zrealizowane
    zgodnie z podanym przez Posiadacza rachunku numerem rachunku
    beneficjenta przelewu

    Założe się, że inne banki mają tak samo.

  • 58. Data: 2006-05-15 23:43:27
    Od: witek <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid>

    Smutny30 wrote:
> [...]
    > każdej literki w moiach przelwwach natomiast mam prawo domniemywac że
    > pieniądze trafiające na moje kotnto sa moje.

    i masz prawo je wydać.
    jeżeli się okaże, że bank popełnił pomyłkę, to będzie miał prawo sobie
    to potrącić, a jak nie ma z czego to potrąci sobie z przyszłych
    przelewów, ale bez negatywnych skutków dla ciebie.

  • 59. Data: 2006-05-15 23:58:32
    Od: "Smutny30" <s...@S...onet.pl>

    Użytkownik "witek" <w...@s...poczta.gazeta.pl.invalid> napisał w
    wiadomości news:e4b26o$hqf$1@inews.gazeta.pl...

    > z regulaminu mBnaku.
    >

    > § 60.
    >
    > W przypadku nieprawidłowego zapisu księgowego na rachunku, mBank koryguje
    > zapis i niezwłocznie powiadamia o tym Posiadacza rachunku.

    Tak ale to chyba dotyczy błędnego księgowania dokonanego w samym mBanku. Ten
    zapis w każdym razie nie jest precyzyjny. W moim przypadku bład powstał na
    zewnatrz mBanku. Jesli nawet to niezwłocznie mogłoby oznaczac telefon a nie
    wysyłanie listu, który idzie tydzień.

    pozdrawiam Olek

  • 60. Data: 2006-05-16 00:14:02
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Smutny30 napisał(a):
    [...]
> [...]
    > mnie o zgodę i bez informowania mnie o tym. Podobno coś wysłali pocztą ale

    Wg. mnie, jeżeli ktoś przez bank A robi przelew do banku B na rzecz
    Kowalskiego, pomyłkowo wpisując numer konta Maliniaka, i A zgłosi się do
    B w tej sprawie, to IMHO jest to wystarczająca podstawa żeby taki
    przelew wystornować, zwłaszcza jak w tym samym banku jest konto
    Kowalskiego i się zgadza jego numer z tym na który A chciał przelać.

    p. m.