  • 1. Data: 2006-05-15 08:58:21
    Temat: Rozdzielność majątkowa.
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Witam wszystkich

    Proszę osoby zorientowane w temacie o nakreślenie mi jak głęboko jestem :(

    Jak to w życiu bywa utopiłem się w działalności gospodarczej (osoba fizyczna
    prowadząca). Proszę, nie piszcie mi o moralności, staram się w tej sytuacji
    być poprawny jak tylko mogę.

    Rok temu rozpocząłem działalność, niestety po pół roku zostałem nadwyrężony
    przez jednego niesolidnego i sam popadłem w długi. Zalegam za grudzień ze
    składką ZUS i jedną fakturą od dostawcy. W lutym poszedłem po rozum do głowy
    i mam z żoną rozdzielność majątkową od tego czasu. Tak czy siak ani ja ani
    żona nie mamy żadnego majątku, jest naprawdę krucho, ale nie o tym miałem.

    Pytanie zasadnicze - za jakie moje długi żona odpowiada? Zaznaczę że w żaden
    sposób nie pomagała mi nigdy prowadzić tej nieszczęsnej działalności
    gospodarczej. Nie zalegam w US, zalegam w ZUS trochę sprzed rozdzielności
    majątkowej i po także. Zalegam dostawcą sprzed rozdzielności i po także. No
    i co więcej mam zobowiązanie wykonać usługę klientowi na podstawie umowy
    sprzed rozdzielności.

    Nie zrozumcie mnie źle - nie mam zamiaru przed tym uciekać, mam świadomość
    że ze wdepnąłem. Żona pracuje na umowę o pracę, nie ma majątku i chodzi mi o
    to za co ona odpowiada - ZUS, dostawca, klient? Prywatnie w małżeństwie
    nieciekawie, i chciałbym mieć świadomość jeśli ją też wpakowałem...

    Pozdrawiam
    Szymon

  • 2. Data: 2006-05-15 15:49:23
    Temat: Re: Rozdzielność majątkowa.
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    Poczytałem trochę, więc zadam bardziej konkretne pytanie ;)

    Czy przychody małżonka uzyskiwane po podpisaniu umowy ustanawiającej
    rozdzielność majątkową mogą być zajęte z powodu drugiego małżonka?

    Szymon

  • 3. Data: 2006-05-15 16:07:44
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Było 3 wątki temu.
    > "zgodnie z przepisem art. 47 § 2 krio małżonkowie mogą powoływać się
    > względem osób trzecich na wyłączenie wspólności tylko wtedy, gdy zawarcie
    > przez nich umowy majątkowej oraz jej rodzaj były tym osobom wiadome."
    > Czyli, krótko mówiąc, jeśli nie chcecie, aby z pensji żony potrącano
    > długi, musicie wszystkim wierzycielom przedstawić tę umowę ZANIM
    > rozpocznie sie egzekucja należności.

    Zanim rozpocznie się egzekucja, czy w momencie kiedy ktoś staje się
    wierzycielem?
    Znaczy powinniśmy do ZUS-u, US-u i kontrachentów wysłać listem poleconym
    kopię?

    Szymon

  • 4. Data: 2006-05-15 16:10:43
    Od: "Aicha" <b...@m...pl>

    --
    Pozdrawiam - Aicha

    Dozwolone od lat 18 - na liczniku 62.000:
    http://www.opowiadania.org/autorzy/aicha/aicha.html

  • 5. Data: 2006-05-16 06:01:04
    Od: "Szymon" <s...@o...pl>

    > Czyli, krótko mówiąc, jeśli nie chcecie, aby z pensji żony potrącano
    > długi, musicie wszystkim wierzycielom przedstawić tę umowę ZANIM
    > rozpocznie sie egzekucja należności.

    A co w związku z nowelizacją art. 41 kro - czyli że odpowiedzialność
    małżonka istnieje tylko jeśli małżonek wiedział o czynności powodującej
    dług?
    No i idąc za ciosem art. 787 kpc, że wierzyciel musi udowodnić małżonkowi,
    że na taką czynność się godził?

    Jak rozumuję - za długi powstałe przed zawarciem związku małżeńskiego z
    ustawową wspólnotą małżonek nie odpowiada swoim majątkiem odrębnym.
    Za długi powstałe w 2005r. w czasie trwania małżeństwa małżonek nie
    odpowiada majątkiem wspólnym ani odrębnym jeśli nie godził się na czynności
    powodujące dług.
    Za długi powstałe po ustanowieniu rozdzielności majątkowej małżonek nie
    odpowiada majątkiem wspólnym ani odrębnym.

    Takie pytanie poboczne w kwestii wynagrodzenia za pracę. Czy w czasie
    trwania wspólnoty majątkowej wynagrodzenie małżonków przelane na konto jest
    majątkiem wspólnym, a przyszłe wynagrodzenia niewypłacone odrębnym? To tak w
    kontekście komornika i zajmowania środków na rachunku bankowym a przyszłych
    wypłat wynagrodzeń przez pracodawcę.

    Bo po ustanowieniu rozdzielności majątkowej rozumiem wynagrodzenia małżonków
    wypłacone/przyszłe to już majątek odrębny, mam rację?

    Pozdrawiam
    Szymon