  • 1. Data: 2005-09-02 14:08:42
    Temat: Zwrot uszkodzonego towaru a zwrot gotówki ?
    Od: "matti" <m...@p...onet.pl>

    Witam !

    Mam gorąca prośbe o porade . Sytuacja wygląda tak :

    Sprzedałem klientowi rower , po 2ch tygodniach gośc przyszedł do sklepu z
    ukęconym pedałem (przekręcony gwint ) , i domaga sie zwrotu gotówki za rower
    . Na ramie ponaklejane rózne naklejki itd . Mówię więc , że rower oddam do
    serwisu i załatwię tą sprawę ale on nie chce , chce gotówkę . Powiedziałem
    mu , że oddam mu pieniądze gdy doprowadzi rower do stanu takiego w jakim go
    otrzymał , albo oddam mu potrącając jakąś tam kwotę za naprawe . Poza tym
    uszkodzenie to jest uszkodzeniem mechanicznym (albo jezdzil na niedokręconym
    pedale abo przy dokręcaniu przekręcił gwint) . Gość przychodzi do mnie
    oddaje mi złoma i chce kase , ma prawo ?

    Proszę o pilną poradę
    Pozdrawaiam
    Mateusz

  • 2. Data: 2005-09-02 15:25:50
    Temat: Re: Zwrot uszkodzonego towaru a zwrot gotówki ?
    Od: scream <n...@p...pl>

    matti napisał(a):
    > Gość przychodzi do mnie
    > oddaje mi złoma i chce kase , ma prawo ?

    Nie ma. Nie masz obowiązku przyjmować towaru i oddawać mu pieniędzy. Co
    najwyżej naprawa gwarancyjna.

    --
    best regards,
    scream (at)w.pl

  • 3. Data: 2005-09-02 22:29:29
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <df9pot$s41$1@atlantis.news.tpi.pl>, matti wrote:
> [...]
    > otrzymał , albo oddam mu potrącając jakąś tam kwotę za naprawe . Poza tym

    Na tym etapie nie przysługuje mu nawet prawo zwrotu gotówki a co najwyżej
    naprawa lub wymiana.

    > uszkodzenie to jest uszkodzeniem mechanicznym (albo jezdzil na niedokręconym
    > pedale abo przy dokręcaniu przekręcił gwint) . Gość przychodzi do mnie
    > oddaje mi złoma i chce kase , ma prawo ?

    To, że uszkodzenie jest mechaniczne ma w sumie (tu) niewielkie znaczenie.
    Kwestia nalepek jest zresztą też MZ dyskusyjna (można MZ jeszcze Ciebie za
    nie obciążyć). W każdym razie, to czego może się domagać w tym momencie to
    naprawa/wymiania. Na wymianę możesz się nie zgodzić wykazując, nadmierne
    koszty takiej operacji.

    --
    Marcin

  • 4. Data: 2005-09-02 22:48:27
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    scream napisał(a):

    > Nie ma. Nie masz obowiązku przyjmować towaru i oddawać mu pieniędzy. Co
    > najwyżej naprawa gwarancyjna.

    a sprzedający UDZIELIŁ gwarancji?

    M.

  • 5. Data: 2005-09-03 07:03:53
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    Maciej Bebenek napisał(a):

    > a sprzedający UDZIELIŁ gwarancji?
    >
    > M.
    Zawsze jest rekojmia (1 rok) przy sprzedazy rzeczy.

    Tomasz

  • 6. Data: 2005-09-03 08:30:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    In article <dfbhsi$hbs$1@news.onet.pl>, Tomasz wrote:
    > Zawsze jest rekojmia (1 rok) przy sprzedazy rzeczy.

    Nie.

    --
    Marcin

  • 7. Data: 2005-09-03 09:26:08
    Od: "matti" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...ml1.net> napisał w wiadomości
    > In article <df9pot$s41$1@atlantis.news.tpi.pl>, matti wrote:

    Ok , dziekuje wam bardzo !
    Załatwiłem sprawe . Potrąciłem gościowi 50 zł za naprawe korbowodu i
    przyjałem mu ten rower . Niech sie chłop cieszy . Ale o dziwo goć wcale
    zadowolony nie był , marudząc skierował sie w strone drzwi i tyle go
    widzieli .....

    Dobra sprawa , gość ma łeb na miejscu . Jadąc nad morze biore nowy rower ze
    sklepu i użytkuje go tam przez 2 tyg . Po powrocie oddaje rower do sklepu ,
    twierdząc , że coś mi tam nie pasuje . (Koszt wynajmu roweru na godzi wynoi
    ok 2 zł , 48 zł doba x 14 = 672 zł- tyle jestem do przodu !! :)) .
    Cwaniaczki , cwaaaniaczki ...

    Pozdrawiam serdeczie
    Mateusz

  • 8. Data: 2005-09-03 09:38:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz napisał(a):

    > Zawsze jest rekojmia (1 rok) przy sprzedazy rzeczy.
    >
    > Tomasz

    Ani rok, ani rękojmia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 9. Data: 2005-09-03 15:30:12
    Od: Tomasz <i...@a...pl>

    Liwiusz napisał(a):

    > Ani rok, ani rękojmia.

    Rękojmia za wady fizyczne i prawne, to odpowiedzialność sprzedawcy
    względem kupującego, która wynika z ustawy (kodeksu cywilnego art. 556 -
    576), a nie z umowy stron i dotyczy zarówno rzeczy nowych, jak i
    używanych. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi za wady
    sprzedanej rzeczy, nie zależy od winy sprzedawcy, gdyż oparta jest na
    zasadzie ryzyka i ma charakter absolutny. Sprzedawca nie może się z niej
    zwolnić, nie może jej ograniczyć lub wyłączyć, gdyż w umowach z udziałem
    konsumentów (osób fizycznych) takie działanie jest niedopuszczalne.

    źródło: http://www.um.oswiecim.pl/pl_chemik/19_2002/articles
    /konsument.html

  • 10. Data: 2005-09-03 16:09:03
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Tomasz napisał(a):

> [...]
    > zwolnić, nie może jej ograniczyć lub wyłączyć, gdyż w umowach z udziałem
    > konsumentów (osób fizycznych) takie działanie jest niedopuszczalne.

    Ale powyższe KC nie dotyczy umów kupna-sprzedaży pomiędzy firmą a
    konsumentem. Tu mają zastosowania Ustawy o szczególnych warunkach
    sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 27 lipca
    2002 r. , która zamiast rękojmi operuje terminem "niezgodności towaru z
    umową", gdzie okres odpowedzialności sprzedawcy wynosi 2 lata.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz