  • 1. Data: 2008-01-17 14:34:08
    Temat: Zwrot kosztów internetu przez pracodawcę
    Od: "Zbyszek" <z...@w...pl>

    Pracuje zdalnie w pewnej firmie, od pewnego czasu weszło prawo w życie że
    pracodawca powinien zwracać pracownikowi zatrudnionemu zdalnie m.in. koszty
    internetu. Zaraz po tym dostałem aneks do umowy że zgadzam się pokrywać
    koszty internetu. Przy nie podpisaniu powyższego aneksu oczywiście tracę
    pracę. Czy takie działania firmy są legalne? Właściwie to każde prawo mógłby
    pracodawca nie respektować postępując w ten sposób.

  • 2. Data: 2008-01-17 15:45:11
    Temat: Re: Zwrot kosztów internetu przez pracodawcę
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Zbyszek pisze:

> [...]
    > oczywiście tracę pracę. Czy takie działania firmy są legalne? Właściwie
    > to każde prawo mógłby pracodawca nie respektować postępując w ten sposób.

    Widzisz, zwróć jednak uwagę na drugą stronę medalu. Wprowadzenie
    przepisu nie spowodowało automatycznie, że pracodawca stał się bogatszy
    o kwotę opłaty za Internet, jaką teraz będzie musiał Ci oddać. Wcześniej
    podpisał z Tobą umowę, z której wynikają dla Was obojga określone
    warunki ekonomiczne.

    Nowy przepis powoduje że przy zachowaniu warunków umowy Ty będziesz do
    przodu o kwotę abonamentu za Internet a ponieważ w przyrodzie nic nie
    ginie, o podobną kwotę będzie do tyłu pracodawca. Dlatego pracodawca
    zaproponował prawne rozwiązanie problemu, poprzez propozycję zrzeczenia
    się przez Ciebie prawa, celem zachowania status quo ante.

    Dla ułatwienia zrozumienia - załóżmy całkowicie abstrakcyjną sytuację,
    w której wynajmujesz komuś mieszkanie. W chwili podpisania umowy najmu
    obowiązuje przepis, który zwalnia Cię od płacenia podatku. Kalkulujesz
    sobie cenę najmu, która będzie odpowiadać Tobie i Twojemu najemcy. W nią
    wchodzą czynsze, podatki lokalne, koszty obsługi lokalu i inne takie
    oraz oczywiście Twój zysk. Po jakimś czasie przepisy się zmieniają,
    obciążając Ciebie podatkiem w kwocie 20% ceny najmu. Co zrobisz -
    przyjmiesz na siebie zobowiązanie co znacznie zmniejszy Twój zysk czy
    też przedstawisz najemcy aneks, w którym przenosisz na niego
    zobowiązanie podatkowe ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 3. Data: 2008-01-17 16:25:31
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On Jan 17, 3:34 pm, "Zbyszek" <z...@w...pl> wrote:
> [...]
    > pracę. Czy takie działania firmy są legalne? Właściwie to każde prawo mógłby
    > pracodawca nie respektować postępując w ten sposób.

    Myslisz przyczyne ze skutkiem. Praca zdalna jest wynikiem posiadania
    przez ciebie internetu. Gdyby pracodawca oddelegowal cie do pracy
    zdalnej to wtedy tak.

  • 4. Data: 2008-01-17 16:59:41
    Od: "Zbyszek" <z...@w...pl>

    Rozmiem ciebie doskonale.
    Co do sprawy wynajmu lokalu oczywiście że chciałbym przerzucić je na
    lokatorów - i tak robi moj pracodawca.
    Tylko pytanie jest takie czy prawo stoi po mojej stronie w razie sporu.

  • 5. Data: 2008-01-17 21:06:37
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Zbyszek pisze:

    > Tylko pytanie jest takie czy prawo stoi po mojej stronie w razie sporu.

    Tu nie ma sporu, bowiem nie występuje działanie bezprawne. Pracodawca
    może zgodnie z prawem wypowiedzieć umowę, która przestaje być dla niego
    opłacalna. Ty możesz negocjować z pracodawcą. Spór może powstać w
    sytuacji gdy którakolwiek ze stron dopuści się naruszenia postanowień
    umowy, wówczas prawo (teoretycznie) będzie po stronie poszkodowanego.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 6. Data: 2008-01-17 21:08:57
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    SzalonyKapelusznik pisze:

    > Myslisz przyczyne ze skutkiem. Praca zdalna jest wynikiem posiadania
    > przez ciebie internetu. Gdyby pracodawca oddelegowal cie do pracy
    > zdalnej to wtedy tak.

    Akurat to nie ma nic do rzeczy, poza tym autor postu nie napisał czy
    założenie Internetu nie było wynikiem przyjęcia propozycji wykonywania
    telepracy. To już Ty domniemałeś :)

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 7. Data: 2008-01-18 14:02:02
    Od: "Robert J." <r...@w...pl>

    > ...dostałem aneks do umowy że zgadzam się pokrywać koszty internetu. Przy
    > nie podpisaniu powyższego aneksu oczywiście tracę pracę.

    Równie dobrze pracownikowi pracującemu "na miejscu" powinno się zwracać
    koszty dojazdu :-). Bo przecież też musi jakoś przyjechać...
    Jeśli chodzi o internet to z reguły pracodawca (jeśli ma taką wolę) zwraca
    jakąś część tej opłaty. Najczęśćiej do określonej kwoty. Wiem to od moich
    klientów, którzy czasem tak właśnie pracują...

  • 8. Data: 2008-01-18 18:59:34
    Od: "pt" <p...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert J." <r...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jakąś część tej opłaty. Najczęśćiej do określonej kwoty. Wiem to od moich
    > klientów, którzy czasem tak właśnie pracują...

    Właśnie
    Pracodawca stwierdził, że moim miejscem pracy są trzy wojwództwa - kto
    powinien pokrywać koszty dojazdu do miejsca pracy (odległości do 250 km)?
    A konkretnie: przejazd samochodem to sobie firma wrzuca w koszty, ale jak
    akurat nie mam samochodu?

    Pozdrawiam
    PawelT