  • 1. Data: 2008-01-17 12:38:26
    Temat: jaki jest okres gwarancyjny na towary sprzedawane w Polsce?
    Od: " nge" <n...@N...gazeta.pl>

  • 2. Data: 2008-01-17 12:46:04
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    nge pisze:

    Taki, na jaki się strony umówią - wydawanie gwarancji nie jest
    obowiązkowe.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2008-01-17 13:23:45
    Od: " " <n...@g...pl>

    Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> napisał(a):

    > nge pisze:
    > >

    > Taki, na jaki się strony umówią - wydawanie gwarancji nie jest
    > obowiązkowe.

    Chodzi mi o minimalny okres gwarancyjny przewidziany ustawą.
    Czy z chwilą wstąpienia do Unii Europejskiej nie wynosi on 2 lat?

  • 4. Data: 2008-01-17 13:29:41
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    n...@g...pl pisze:

    > Chodzi mi o minimalny okres gwarancyjny przewidziany ustawą.
    > Czy z chwilą wstąpienia do Unii Europejskiej nie wynosi on 2 lat?

    Nie, nie ma minimalnego okresu, na jaki powinna być udzielona
    gwarancja. Okres ten może być zarówno miesięczny, jak i w ogóle może go
    nie być.

  • 5. Data: 2008-01-17 13:35:27
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    n...@g...pl pisze:

    > Chodzi mi o minimalny okres gwarancyjny przewidziany ustawą.
    > Czy z chwilą wstąpienia do Unii Europejskiej nie wynosi on 2 lat?

    Skoro Liwiusz napisał Ci że gwarancja nie jest obowiązkowe, to
    oczywiste że nie określa się minimalnego okresu trwania tejże. Rozumiem
    jednak że mylisz gwarancję z odpowiedzialnością sprzedawcy za zgodność
    towaru z umową, określoną w dyrektywie 1999/44/WE. W tym wypadku okres
    odpowiedzialności sprzedawcy za zgodność towaru z umową wynosi 24
    miesiące, chyba że z natury produktu wynika iż ten okres musi być
    krótszy (np. ze względu na trwałość produktu itd.).

    Różnica jest o tyle istotna, że za zgodność towaru z umową odpowiada
    wyłącznie sprzedawca, natomiast gwarantem może być producent nie będący
    sprzedawcą. Jednocześnie oba przywileje mogą współistnieć, tj. gwarancja
    i odpowiedzialność sprzedawcy i wówczas możesz wybrać bardziej korzystny
    przywilej.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 6. Data: 2008-01-17 14:49:45
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

    > nge pisze:
    >>

    > Taki, na jaki się strony umówią - wydawanie gwarancji nie jest
    > obowiązkowe.

    Podepnę się pod pytanie: jaką ma moc gwarancja o której tylko tyle wiadomo
    że jest na okres X miesięcy?.

    Powiedzmy kupuję towar od kogoś, mam na piśmie zapewnienie "gwarancja na 12
    miesięcy", powiedzmy na opakowaniu, lub na fakturze. Oprócz tego nigdzie
    ani słowa o warunkach tejże gwarancji.

    Czy z powodu braku warunków taka gwarancja jest tyle warta ile jej brak ?
    Czy też gdzieś są "defaultowe" warunki gwarancji?

    p. m.

  • 7. Data: 2008-01-17 14:53:34
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    mvoicem pisze:

> [...]
    >
    > Czy z powodu braku warunków taka gwarancja jest tyle warta ile jej brak ?
    > Czy też gdzieś są "defaultowe" warunki gwarancji?

    Defaultowo warunki gwarancji definiuje kodeks cywilny, ale uwaga: nie
    obowiązuje on w najpopularniejszych tranakcjach firma-konsument. Tak
    więc gwarancja "12 miesięcy" to tylko namiastka gwarancji. Wszystkie
    inne warunki są nieokreślone. Zawsze jednak istnieje możliwość
    reklamowania z tytułu niezgodności produktu z umową.

  • 8. Data: 2008-01-17 19:47:31
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Liwiusz wrote:

    > Defaultowo warunki gwarancji definiuje kodeks cywilny, ale uwaga: nie
    > obowiązuje on w najpopularniejszych tranakcjach firma-konsument.

    Mowa o Art 577-581 KC?. Czy z jakichś przyczyn nie obowiązuje to w
    relacjach firma-konsument czy nie określa "defaultu" w przypadku takiej
    gwarancji?

    W szczególności, czy dokument "udziela się gwarancji na XXXX na okres 12
    miesięcy, podpis sprzedawcy, ewentualnie pieczątka" jest "dokumentem
    gwarancyjnym co do jakości" w rozumieniu Art 577 KC?

> [...]
    > inne warunki są nieokreślone. Zawsze jednak istnieje możliwość
    > reklamowania z tytułu niezgodności produktu z umową.

    To ja rozumiem. Wiem że oprócz gwarancji jest niezgodność towaru z umową lub
    rękojmia, w zależności kto kupuje.

    Ale interesuje mnie czy *oprócz* tych uprawnień taka gwarancja w praktyce
    jest jakąkolwiek gwarancją czy można traktować że jej nie ma :).

    p. m.

  • 9. Data: 2008-01-17 20:07:03
    Od: kam <x#k...@w...pl#x>

    mvoicem pisze:
    > Mowa o Art 577-581 KC?. Czy z jakichś przyczyn nie obowiązuje to w
    > relacjach firma-konsument czy nie określa "defaultu" w przypadku takiej
    > gwarancji?

    z uwagi na treść art.1 ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży
    konsumenckiej te przepisy nie obowiązują

    KG

  • 10. Data: 2008-01-17 20:32:41
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    mvoicem napisał(a):

> [...]
    >
    > Ale interesuje mnie czy *oprócz* tych uprawnień taka gwarancja w praktyce
    > jest jakąkolwiek gwarancją czy można traktować że jej nie ma :).

    IMHO jest to jakaś gwarancja. Co prawda warunki są w większości
    nieznane. Tak więc można oczekiwać, że sprzedawca - na podstawie takiej
    gwarancji - naprawi lub wymieni sprzęt w jakmiś rozsądnym terminie (np.
    w miesiąc). W skrajnych przypadkach ("nie przyjmę reklamacji, bo
    przyszedł pan w zielonych butach") sporne sprawy będzie rozstrzygał sąd.