  • 1. Data: 2009-06-05 19:45:51
    Temat: [Znaki towarowe] Nazwa firmy
    Od: "Dariusz Domagała" <dariusz.domagala@no_spam_innersoft.pl>

    Jest taka sytuacja:

    Firma wybrała sobie nazwę 'AAA' i działa na rynku.
    Powstaje np. za rok druga firma i wybiera sobie rowniez nazwe 'AAA'
    przy czym zglasza swoja nazwę do Urzedu Patentowego.
    Druga firma powstała np. rok po pierwszej i mają w pewnym
    zakresie zbieżną działalność.

    Czy ta druga firma może, powołując sie na zastrzeżenie nazwy
    zmusić pierwszą firmę do zmiany nazwy firmy?
    Czy nie ma tu znaczenia kolejność powstania?

    Darek

  • 2. Data: 2009-06-05 19:54:01
    Temat: Re: [Znaki towarowe] Nazwa firmy
    Od: spp <s...@o...pl>

    Dariusz Domagała pisze:

    > Czy nie ma tu znaczenia kolejność powstania?

    Kolejność zastrzeżenia nazwy.

    --
    spp

  • 3. Data: 2009-06-05 20:05:25
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Kolejność zastrzeżenia nazwy.

    Ale teoretycznie Urząd nie powinien zastrzec nazwy w tej sytuacji - o ile
    się nie mylę.

  • 4. Data: 2009-06-05 20:23:32
    Od: spp <s...@o...pl>

    Robert Tomasik pisze:

    > Ale teoretycznie Urząd nie powinien zastrzec nazwy w tej sytuacji - o
    > ile się nie mylę.

    Dlaczego? Zgłasza się firma, chce zastrzec nazwę, Urząd sprawdza czy
    ktoś wcześniej nie zastrzegł i wydaje decyzję - zastrzega bądź odmawia.
    Urząd nie bada czy czasem na rynku ktoś wcześniej nie posługuje się tą
    nazwą - ważny jest jedynie ich rejestr.

    --
    spp

  • 5. Data: 2009-06-05 20:26:51
    Temat: Re: Nazwa firmy
    Od: SzalonyKapelusznik <s...@g...com>

    On 5 Cze, 22:23, spp <s...@o...pl> wrote:

> [...]
    > ktoś wcześniej nie zastrzegł i wydaje decyzję - zastrzega bądź odmawia.
    > Urząd nie bada czy czasem na rynku ktoś wcześniej nie posługuje się tą

    W rejestrze sa takie firmy jak "Opony"? UP bada tez powszechnosc
    nazwy.

  • 6. Data: 2009-06-05 20:30:45
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Robert Tomasik pisze:
    > Użytkownik "spp" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > Ale teoretycznie Urząd nie powinien zastrzec nazwy w tej sytuacji - o
    > ile się nie mylę.

    Mylisz sie
    Była propozycja na etapie powstawania ustawy pwp, żeby dać Urzędowi
    kompetencje badania/rejestrowania wszystkich nazw handlowych, ale upadł
    na etapie prac wstępnych nad ustawa, m.in z uwagi na przepisy o krs i inne.

    Obecnie Urząd Patentowy nie ma ani kompetencji, ani możliwości badania
    niezarejestrowanych w UP nazw istniejących na rynku

    A co do meritum - konflikt pomiędzy nazwami zarejestrowanymi, a
    wcześniej używanymi to temat na doktorat i niejeden już powstał.

    W skrócie (i z konieczności przeraźliwym uproszczeniu):
    Ustawa prawo własności przemysłowej daje pierwszeństwo nazwom
    zarejestrowanym, natomiast ten, który używał wcześniej ma prawo używać
    dalej, w niezmienionym zakresie, o ile używa tej nazwy lokalnie i w
    niewielkim zakresie ( to są uprawnienia tzw. używacza uprzedniego).
    Z kolei orzecznictwo poszło w inną stronę i opiera się na ustawie o
    zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, przyznając prymat nazwom wcześniej
    używanym nad późniejszymi, choćby nawet chronionymi w UP.
    Ten trend przez kilkanaście lat sie budował, a obecnie zaczyna być
    krytykowany, bowiem doprowadza do utworzenia odrębnego od rejestracji
    źródła kreacji uprawnień do znaków towarowych, co zagraża pewności
    obrotu. Doktryna zaczyna już to krytykować, zobaczymy czy orzecznictwo
    to dostrzeże.

    --
    Szukam nowej sygnaturki, a skończył mi się żeń szeń.

    Roman Rumpel skype: rumpel.roman
    www.rumpel.pl

  • 7. Data: 2009-06-06 05:03:03
    Od: spp <s...@o...pl>

    SzalonyKapelusznik pisze:

    > W rejestrze sa takie firmy jak "Opony"? UP bada tez powszechnosc
    > nazwy.

    Nie tyle powszechność a pospolitość.
    Na pewno nazwa 'opony' nie jest i nie może być zastrzeżona.

    --
    spp

  • 8. Data: 2009-06-06 09:34:37
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    spp pisze:

    > Nie tyle powszechność a pospolitość.
    żeby być dokładnym
    ani powszechność, ani pospolitość tylko rodzajowość
    > Na pewno nazwa 'opony' nie jest i nie może być zastrzeżona.

    Znowu - dla precyzji - nie może być zastrzeżona dla opon i/lub usług
    oponiarskich, śmiało może być dla innych towarów/usług

  • 9. Data: 2009-06-07 07:49:24
    Od: Prussak <p...@p...pl>

    Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl> wrote in

> [...]
    > źródła kreacji uprawnień do znaków towarowych, co zagraża pewności
    > obrotu. Doktryna zaczyna już to krytykować, zobaczymy czy orzecznictwo

    Podłączę się do tego wątka ze swoim problemem.
    Znajomi prowadzą zespół muzyczny o nazwie np. BBB z przerwami od 1971 r.
    Kilka miesięcy temu stworzyli stronę www i kilka dni temu napisał do nich
    ktoś (nie wiem czy przedstawiciel instytucji) z żądanie zmiany nazwy, gdyż
    nazwa ta jest zarejestrowana w UPRP jako znak towarowy od 2001 r. Sprawdziłem
    i tak jest faktycznie. Znak ten jest zarejestrowany, a w polu Wykaz pisze:
    "(510) usługi w zakresie nauczania, organizowanie sympozjów, konferencji,
    konkursów, usługi w zakresie działalności rozrywkowej i kulturalnej,
    zwłaszcza imprezy taneczne, imprezy muzyczne, imprezy literackie w tym
    spektakle teatralne i kabaretowe, wystawy, opracowywanie i publikowanie
    książek, broszur, czasopism, produkowanie filmów, nagrań video i dźwiękowych,
    organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych; usługi kawiarniano-
    restauracyjne;". Mam pytanie: czy faktycznie muszą zmienić nazwę zespołu.
    Wydaje mi się, że to są różne pola działalności i że nie muszą zmieniać
    nazwy, ale nie jestem prawnikiem i może mi się tylko wydawać. Dlatego zwracam
    się na grupę z prośbą o radę i pomoc.

    Dziękuję i pozdrawiam
    Prussak

  • 10. Data: 2009-06-07 18:02:06
    Od: Roman Rumpel <r...@s...gazeta.pl>

    Prussak pisze:
> [...]
    > nazwy, ale nie jestem prawnikiem i może mi się tylko wydawać. Dlatego zwracam

    Nie muszą, choć z innego powodu niż piszesz. Zakres ich działalności
    podpada pod zakres rejestracji znaku, ale za to maja opisane przeze mnie
    prawa używacza uprzedniego - art 158 pwp, gdy chodzi o nazwę, art 160
    pwp, gdy chodzi o używanie oznaczenia innego niż nazwa