  • 1. Data: 2008-12-18 15:49:59
    Temat: Zbycie udziału w spółce - pytania
    Od: "Czytający Usenet" <n...@c...of.spam>

    Jeżeli ktoś ma udziały w spółce (pow 50%) i te udziały sprzeda, to jak
    wygląda sprawa z jego odpowiezialnością majątkową za ewentualne długi
    spółki. Czy konczy sie ona z chwilą sprzedaży udziałów czy jeszcze przez
    jakis czas ta odpowiedzialność ponosi. czy spółka może rościc jeszcze jakies
    prawa. W internecie mozna znaleźć inf: "Nabywca udziału w spółce z o.o.
    odpowiada solidarnie ze zbywcą za niespełnione a należne spółce świadczenia
    wynikające ze zbytego udziału. Spółka ma także roszczenie do zbywcy udziału
    o spełnienie należnych spółce świadczeń związanych z udziałem. Roszczenie to
    ulega przedawnieniu po upływie 3 lat od dnia, w którym zgłoszono spółce fakt
    zbycia udziału" Jakie to mogą byc należne roszczenia do zbywcy. I o jakie
    swiadczenia chodzi?

  • 2. Data: 2008-12-18 17:10:16
    Temat: Re: Zbycie udziału w spółce - pytania
    Od: "Piotr [trzykoty]" <r...@o...pl>

    "Czytający Usenet" <n...@c...of.spam> wrote
    > Jeżeli ktoś ma udziały w spółce (pow 50%) i te udziały sprzeda, to jak
    > wygląda sprawa z jego odpowiezialnością majątkową za ewentualne długi
    > spółki.

    IMHO w spółce z o.o. udziałowcy odpowiadają za długi firmy tylko wartością
    swojego udziału.

> [...]
    >fakt zbycia udziału" Jakie to mogą byc należne roszczenia do zbywcy. I o

    IMHO to chodzi o specyficzny rodzaj długu, tzn. dług udziałowca wobec
    spółki: np. niewniesiony aport wynikający z umowy założenia spółki,
    dokapitalizowanie itp. świadczenie na rzecz spółki a nie na rzecz
    kooperantów spółki.

  • 3. Data: 2008-12-18 19:33:30
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Czytający Usenet napisał:
    [..]
    > zbycia udziału" Jakie to mogą byc należne roszczenia do zbywcy. I o jakie
    > swiadczenia chodzi?

    Rzuć okiem do statutu spółki to się dowiesz.

    --

    pozdrawiam
    Arek

    http://www.reputacja.net

  • 4. Data: 2008-12-18 19:46:38
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Czytający Usenet" <n...@c...of.spam> napisał w wiadomości

    > Jakie to mogą być należne roszczenia do zbywcy. I o jakie świadczenia
    > chodzi?

    Mnie przykładowo przychodzi do głowy aport. Właściciel udziałów w spółce
    może przecież nabyć udziały droga wniesienia aportu - przykładowo
    samochodu. I teraz spółka ma do niego ewentualne roszczenie o wydanie
    przekazanie tego samochodu (ale bez tego nie powinna wydać udziałów), albo
    załóżmy z tytułu rękojmi za wady. Te przedawniają się po 3 latach.