  • 1. Data: 2009-02-25 16:26:33
    Temat: Zaświadczenie o zdolności do pracy dla UP
    Od: s...@i...pl

    Witam serdecznie,
    Ostatnio przebywałem na zwolnienie ponad 30 dni. Po dostarczeniu
    zwolnienia do Urzędu Pracy (jestem bezrobotny z prawem do zasiłku),
    zażądano ode mnie zaświadczenie o zdolności do pracy od lekarza
    pierwszego kontaktu. Niestety lekarz odmówił wydania takiego
    zaświadczenia z powodu niewystarczających informacji w dokumentacji z
    przebiegu choroby. Odznacz to dla mnie konieczność podróży do
    odległego szpitala w celu uzupełnienia dokumentacji. W związku z tym
    mam 2 pytania.

    1. Pracownik UP powołał się na art. 229 KP, jak domyślam się chodzi
    dokładnie o:
    "§ 2. Pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku
    niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej
    chorobą, pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w
    celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym
    stanowisku."
    Moim zdaniem UP nie może się powołać na ten artykuł z kilku powodów:
    - nie jestem pracownikiem, więc artykuł mnie nie dotyczy;
    - przepis wcale nie mówi, że osoba bez takich badań jest niezdolna do
    pracy (niezdolna do podjęcia do pracy w przypadku osoby bezrobotnej),
    a jedynie że nie może zostać dopuszczona do pracy - inaczej mówiąc nie
    może mnie uznać za osobę niezdolną do podjęcia pracy, jeżeli dostanę
    przyjęty do pracy przejdę badania medycyny pracy,
    - w artykule mowa tu o badaniach kontrolnych, które są przeprowadzane
    przez lekarza medycyny pracy, wyłącznie na podstawie skierowania od
    pracodawcy z podanym stanowiskiem; nie otrzymałem takiego skierowania,
    zresztą jakie stanowisko wybrać w przypadku osoby bezrobotnej.
    Czy mam rację?

    2. Czy UP ma prawo zażądać takiego zaświadczenia na podstawie innych
    przepisów?