  • 1. Data: 2007-01-01 20:12:48
    Temat: Zastępstwo w pracy
    Od: "Zanac" <n...@w...pl>

    Witam

    Czy osoba na wyzszym stanowisku moze byc zastepowana przez osobę o dwa
    szczebelki w hierarchii firmowej nizej?

    Interesuje mnie ta kwestia od strony prawnej bo osoba na wyzszym stanowisku
    ma wiekszy zakres obowiazkow niz osoba na nizszym stanowisku. Oba zakresy
    pokrywaja sie tylko w czesci. Jesli jedna osoba ma np. zakres A-B-C-D to
    druga na nizszym stolku ma tylko np. A-B-C.

    Czy pracownik ktory ma zastepowac osobe na wyzszym stanowisku wiedząc ze w
    pewnej czesci brak jej kompetencji moze odmowic wykonania polecenia
    zastepstwa?

  • 2. Data: 2007-01-01 21:07:53
    Temat: Re: Zastępstwo w pracy
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enbq51$kpu$1@nemesis.news.tpi.pl Zanac
    <n...@w...pl> pisze:

    > Czy osoba na wyzszym stanowisku moze byc zastepowana przez osobę o dwa
    > szczebelki w hierarchii firmowej nizej?
    Tak.

    > Czy pracownik ktory ma zastepowac osobe na wyzszym stanowisku wiedząc ze
    > w pewnej czesci brak jej kompetencji moze odmowic wykonania polecenia
    > zastepstwa?
    Tak.

    Jotte

  • 3. Data: 2007-01-01 21:13:26
    Od: "Zanac" <n...@w...pl>

    >W wiadomości news:enbq51$kpu$1@nemesis.news.tpi.pl Zanac
    > Tak.

    A podstawa prawna? W firmowym regulaminie pracy nic nie ma na ten temat :(

  • 4. Data: 2007-01-01 21:24:52
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enbtmc$a9$1@nemesis.news.tpi.pl Zanac
    <n...@w...pl> pisze:

    > A podstawa prawna? W firmowym regulaminie pracy nic nie ma na ten temat

    Bez znaczenia.
    Po pierwsze pracownik ZAWSZE może odmówić wykonania polecenia służbowego, to
    chyba oczywiste. W razie sporu z pracodawcą rozstrzygać będzie sąd pracy.
    Po drugie pracownik aby móc wykonywać określone obowiązki/czynności musi
    przejść lekarskie badania wstępne sprawdzające, czy nie ma do ich
    wykonywania przeciwwskazań zdrowotnych. Jeśli tych badań nie przeprowadzono,
    to nie tylko pracownika ma prawo odmówić pracy, ale pracodawca nie ma prawa
    do wykonywania tych prac dopuścić.
    Po trzecie istnieje coś takiego jak zakres obowiązków.
    Po czwarte poczytaj sobie kodeks pracy.
    Po piąte istnieją prace/czynności wymagające posiadania określonych
    kwalifikacji na podstawie przepisów innych niż prawo pracy.

    Jotte

  • 5. Data: 2007-01-01 21:55:01
    Od: "Zanac" <n...@w...pl>

    > Po trzecie istnieje coś takiego jak zakres obowiązków.

    No wlasnie o tym pisalem ze zakresy obowiazkow pokrywaja sie tylko w pewnym
    stopniu. Pracownik na wyzszym stolku ma szerszy zakres obowiazkow i
    uprawnien. Dla mnie komiczna jest taka sytuacja jesli pracownik zastepujacy
    ma nizszy stopien i wydaje polecenia pracownikom wyzszym o 1 stopien lub
    dwa. To tak jakby w wojsku porucznika zastepowal kapral.:)

  • 6. Data: 2007-01-01 22:49:10
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Zanac" <n...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Czy pracownik ktory ma zastepowac osobe na wyzszym stanowisku wiedząc ze w
    > pewnej czesci brak jej kompetencji moze odmowic wykonania polecenia
    > zastepstwa?

    Z reguły bywa coś takiego w zakresach czynności, jak wykonywanie innych poleceń
    przełożonych. o ile te dodatkowe obowiązki nie wiążą się koniecznością
    posiadania określonych prawem uprawnień, to pracownik prawa odmówić nie ma. Choć
    może na piśmie poinformować przełożonego, ze załóżmy na jakimś tam odcinku
    poleconej pracy nie ma zielonego pojęcia i wówczas to już wybór przełożonych,
    czy mimo wszystko uznają, że choć się na tym nie zna, to sobie da rady, czy
    wybiorą jakąś inną osobę.

  • 7. Data: 2007-01-01 23:02:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enc3ns$d00$1@inews.gazeta.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > poleceń przełożonych. o ile te dodatkowe obowiązki nie wiążą się
    > koniecznością posiadania określonych prawem uprawnień, to pracownik
    Mylisz się, zawsze ma prawo odmówić. Poza tym rzecz nie tylko w posiadaniu
    uprawnień, ale w kwestii stwierdzonego badaniem lekarskim braku

  • 8. Data: 2007-01-01 23:18:36
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    > Mylisz się, zawsze ma prawo odmówić. Poza tym rzecz nie tylko w posiadaniu
    > uprawnień, ale w kwestii stwierdzonego badaniem lekarskim braku przeciwwskazań
    > zdrowotnych.

    No ale względy lekarskie mają znaczenie tylko o tyle, o ile jest to inny rodzaj
    pracy. Skoro mowa o hierarchicznej strukturze, to mam nieodparte wrażenie, że
    chodzi tutaj raczej o pracę umysłową. Oczywiście, przy wykonywaniu pracy
    fizycznej mogło by być tak, jak piszesz.

    A co do odmowy wykonania polecenia, to oczywiście można go odmówić. Tylko to się
    wiąże z konsekwencjami natury dyscyplinarnej, o ile odmowa jest nieuzasadniona.
    O wiele bezpieczniej poinformować przełożonego, ze się nie ma pojęcia o jakimś
    tam zagadnieniu. Wówczas pozostawia się jemu wybór.

  • 9. Data: 2007-01-01 23:39:57
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:enc5nm$h6r$1@nemesis.news.tpi.pl Robert Tomasik
    <r...@g...pl> pisze:

> [...]
    > wrażenie, że chodzi tutaj raczej o pracę umysłową. Oczywiście, przy
    > wykonywaniu pracy fizycznej mogło by być tak, jak piszesz.
    Nie kategoryzowałbym tego pod kątem pracy fizycznej czy umysłowej. Zresztą
    nie zawsze taki podział jest ostry, a czasem w ogóle niemożliwy do
    przeprowadzenia.
    W dwóch różnych zakładach pracy wykonuję bardzo podobny zakres czynności i w
    identycznych warunkach. Faktycznie są to niemal bliźniacze stanowiska. A
    jednak przepisy twierdzą, że są one różne i zakres badań wstępnych oraz
    okresowych jest inny.

> [...]
    > jest nieuzasadniona. O wiele bezpieczniej poinformować przełożonego, ze
    > się nie ma pojęcia o jakimś tam zagadnieniu. Wówczas pozostawia się
    Przede wszystkim należy skorzystać z prawa do zarządania wydania polecenia
    na piśmie. I reszta procedury w tej samej formie.

    Jotte

  • 10. Data: 2007-01-02 06:28:54
    Od: "Zanac" <n...@w...pl>

    > No ale względy lekarskie mają znaczenie tylko o tyle, o ile jest to inny
    > rodzaj pracy. Skoro mowa o hierarchicznej strukturze, to mam nieodparte
    > wrażenie, że chodzi tutaj raczej o pracę umysłową.

    Tak, chodzi o prace umysłową (biuro) i teoretycznie wznowienie badan
    lekarskich nie jest potrzebne.