  • 31. Data: 2019-07-03 18:25:13
    Temat: Re: Zakaz kopiowania dowodu os., paszportu i innych dokumentów
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:5d1ccf3d$0$526$6...@n...neostrada.
    pl...
    W dniu 03.07.2019 o 13:47, n...@o...pl pisze:

    >Ale owe rekserowanie będzie przestępstwem samo w sobie i nie trze ba
    >będzie wykazać, ze ktoś miał zamiar użyć tego za dokument legalny.

    No nie wiem, nie wiem - wszak jest to replika legalnej kopii, a nie
    replika dokumentu.
    Co prawa mozna probowac zarzucac, ze to nadal jest replika dokumentu
    ... ale czy taka zwykla kserokopia ma
    "o cechach autentyczności dokumentu publicznego " ?

    A tak w ogole, czy to aby na pewno o taka kserokopie chodzi ?

    Art. 1. 1. Ustawa określa zasady funkcjonowania systemu bezpieczeństwa
    dokumentów publicznych.
    2. System bezpieczeństwa dokumentów publicznych obejmuje
    projektowanie, wytwarzanie, przechowywanie oraz weryfikację
    autentyczności dokumentów publicznych, a także inicjowanie zmian
    zabezpieczeń dokumentów publicznych przed fałszerstwem w oparciu o
    analizę przypadków fałszerstw tych dokumentów, podnoszenie poziomu
    edukacji w zakresie wiedzy o bezpieczeństwie dokumentów publicznych
    oraz współpracę z międzynarodowymi instytucjami i organizacjami
    zajmującymi się bezpieczeństwem dokumentów publicznych

    Bo z jednej strony mamy "z wyłączeniem kserokopii lub wydruku
    komputerowego dokumentu publicznego wykonanych do celów urzędowych,
    służbowych lub zawodowych określonych na podstawie odrębnych
    przepisów"

    a z drugiej wydaje mi sie, ze to o te "kolekcjonerskie" dowody chodzi,
    a nie o czarno-biala kserokopie.

    A jeszcze mozna popatrzec na calosc - jesli link nie zadziala, to druk
    nr 2153
    http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/PrzebiegProc.xsp?id
    =87C5A4AA26D5B857C125821000389D7F

    http://www.sejm.gov.pl/Sejm8.nsf/druk.xsp?nr=2153

    I tamze w uzasadnieniu

    "III. Przepis karny
    W projekcie zawarto przepis zakazujący wytwarzania, oferowania,
    zbywania lub
    przechowywania w celu zbycia odwzorowania lub kopii dokumentu
    publicznego
    nazwanej ,,repliką dokumentu publicznego". W ostatnim czasie obserwuje
    się
    oferowanie tego typu ,,dokumentów". Proceder ten potencjalnie umożliwia
    dokonywanie przestępstw związanych z wykorzystaniem fałszywych
    dokumentów.
    Obowiązujące przepisy dotyczące przestępstw przeciwko wiarygodności
    dokumentów,
    w szczególności przepis art. 270 § 1 Kodeksu karnego: ,,Kto, w celu
    użycia za
    autentyczny, podrabia lub przerabia dokument lub takiego dokumentu
    jako
    autentycznego używa (...)", nie dają możliwości pociągnięcia do
    odpowiedzialności
    osób oferujących takie ,,dokumenty" bez udowodnienia celu ich użycia.
    Uwzględniając
    stosowaną w tego typu przypadkach ofertę sprzedaży ,,dokumentów
    kolekcjonerskich",
    w praktyce nie jest możliwe zastosowanie przywołanego przepisu.
    Tymczasem
    zagrożeniem dla bezpieczeństwa jest samo oferowanie tego typu
    ,,dokumentów". Z tych
    względów przewidziano zakaz wykonywania repliki dokumentu publicznego,
    a przepis
    karny zawarty w art. 59 projektu przewiduje sankcję karną za
    wytwarzanie, oferowanie,
    zbywanie lub przechowywanie w celu zbycia repliki dokumentu
    publicznego.
    Zakaz
    oraz sankcja karna nie dotyczą kserokopii lub wydruku komputerowego
    dokumentu
    publicznego wykonanych do celów urzędowych, służbowych lub zawodowych
    określonych na podstawie odrębnych przepisów lub na użytek osoby, dla
    której
    dokument publiczny został wydany. Definicja ,,repliki dokumentu
    publicznego" zawarta
    w art. 2 ust. 1 pkt 6 projektu jednoznacznie wskazuje, że za replikę
    nie uznaje się tego
    rodzaju kserokopii czy wydruków. Repliką dokumentu publicznego, w
    rozumieniu
    projektowanej ustawy, jest odwzorowanie lub kopia wielkości od 75% do
    120%
    oryginału o cechach autentyczności dokumentu publicznego lub blankietu
    dokumentu
    publicznego."

    No i tak to Morawiecki zapisal, ze ciagle nie wiadomo, czy chodzi o
    replike, ktora moze sprawiac wrazenie oryginalnego dokumentu, czy
    kserokopie niskiej jakosci ...

    A swoja droga - chyba nie ma u nas zwyczaju, aby sad przeczytal
    uzasadnienie czy dyskusje w komisjach i na tej podstawie ustalil
    co p/oslowie mieli na mysli.
    Raczej sobie "doktryne" wymysla, albo "komentarze" z odpowiednim
    tytulem naukowym/urzedowym ...

    J.

  • 32. Data: 2019-07-03 18:42:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu środa, 3 lipca 2019 17:51:13 UTC+2 użytkownik Robert Tomasik
    napisał:

    >Czy kserokopia, skan, wydruk skanu na kartce to replika?

    Zalezy jakiego - takie papierowe pismo to z dobrej drukarki i skanera
    wychodzi trudne do odroznienia od oryginału.

    Tzn tak praktycznie pisze, bo co mialy wladze na mysli, to sie tylko
    domyslac mozna :-)

    J.

  • 33. Data: 2019-07-03 18:45:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
    W dniu 03.07.2019 o 15:04, J.F. pisze:

    >Taki sam, jak wykonanie ksera 100%. Jest zabronione.

    Moze i zabronione ... ale kto sie przyzna ?

    Tzn jesli celem ustawy jest zabezpieczenie, zeby pracownicy bankow czy
    innych firm nie ... hm, nie wykorzystywali tych kopii w złych celach,
    to przeciez odtworzy sobie takie 100%, a za reke nie zlapiesz.

    Albo zrobi z tego 50% kopie 1:1, zaniesie w inne miejsce, i tam ktos
    bedzie mowil - byla osoba, dowod pokazala, kserokopie 50% zrobilem bo
    wolno ...

    J.

  • 34. Data: 2019-07-03 20:19:36
    Od: 'TomN' <n...@i...dyndns.org.invalid>

    J.F. w

    > Użytkownik "Kris" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Zalezy jakiego - takie papierowe pismo to z dobrej drukarki i skanera
    > wychodzi trudne do odroznienia od oryginału.

    DO wg rozporządzenia jest z poliwęglanu, więc ksero tegoż na kartce
    papierowej to nie replika...

    > Tzn tak praktycznie pisze

    Kłamczuszek ;P

    > bo co mialy wladze na mysli, to sie tylko> domyslac mozna :-)

    No to napisz czego sie domyślasz

    --
    'Tom N'

  • 35. Data: 2019-07-03 22:45:30
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tak wygląda tworzenie prawa przez "dobrą zmianę".

    Z jednej strony zakazuje się tylko tworzenia kopii "o cechach
    autentyczności", z drugiej - wyłącza się z zakazu pewien zakres
    kserokopii, w sytuacji, gdy żadna kserokopia dokumentu typu dowód
    osobisty czy paszport w żadnym razie na autentyczny dokument nie wygląda.

    MJ

  • 36. Data: 2019-07-04 18:14:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
> [...]
    >kserokopii, w sytuacji, gdy żadna kserokopia dokumentu typu dowód
    >osobisty czy paszport w żadnym razie na autentyczny dokument nie

    No, tu wyjatkowo (?) ustawy nie uchwalili w ciagu jednej nocy, projekt
    byl z 2017, byly konsultacje spoleczne, byly komisje w Sejmie,
    podkomisje, Senat zatwierdzal, prezydent, i jakos nikt nie zauwazyl
    tego dylematu.

    No coz, poprzednikom tez sie takie buble zdarzaly.

    J.

  • 37. Data: 2019-07-06 12:50:57
    Od: b...@g...com

    użytkownik Krzysztof kw1618 z Warszawy napisał:
    > 12 lipca wejdzie w zycie:
    > http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    190000053/O/D20190053.pdf

    > "Rozdział 10
    > Przepis karny
    > Art. 58. Kto wytwarza, oferuje, zbywa lub przechowuje w celu zbycia
    > replikę dokumentu publicznego, podlega
    > grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2."
    >
    > Dziennikarze piszą i mówią w mediach, że będzie zakaz xerowania,
    > kopiowania.

    Dziennikarze są na urlopach, pozostali dziennikarzyny albo jacyś
    praktykanci, to i w mediach masz posuchę:)

> [...]
    > [...]
    > 2. Dokumentem publicznym jest jego odpis, wypis, duplikat i wtórnik

    Plus dla Ciebie i OT.

    cyt.
    reprodukcje wizerunków banknotów

    Jednostronna reprodukcja wizerunku strony przedniej albo strony odwrotnej banknotu
    może być wykonana i wykorzystywana wyłącznie po spełnieniu przynajmniej jednego z
    następujących warunków:

    wizerunek posiadać będzie wymiary większe niż 125% albo mniejsze niż 75% wymiaru
    banknotu autentycznego;

  • 38. Data: 2019-07-06 16:56:22
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03.07.2019 o 18:25, J.F. pisze:

    > No nie wiem, nie wiem - wszak jest to replika  legalnej kopii, a nie
    > replika dokumentu.

    Moim zdaniem sam proces technologiczny jest bez znaczenia. W końcu
    skanowany dowód osobisty tez "po drodze" jest jakimś zapisem
    informatycznym. Co za różnica, czy to będzie pośrednia kartka, czy
    dyskietka?