  • 1. Data: 2019-06-30 19:43:38
    Temat: Sportowa umowa sponsorska w imieniu nieletniego...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Wyczytałem niedawno, że ojciec naszej gwiazdki tenisa postanowił
    rozwiązać umowę z agencją reprezentującą zawodniczkę, przy czym m.in.
    oświadczył, że robi to teraz (tuż przed 18 urodzinami tenisistki), żeby
    ona mogła samodzielnie wybrać co zechce. Z kolei agencja się
    wypowiedziała, że ona powodu do rozwiązania umowy w tym trybie nie
    widzi, a ewentualne wypowiedzenie to raz, wymaga jakiegoś tam terminu, a
    dwa, zapłacenia jakichś pieniędzy.

    I teraz mam pytanie: czy taka umowa podpisana przez rodzica 15-latki
    może w ogóle obowiązywać zawodnika po ukończeniu 18 lat?

    MJ

  • 2. Data: 2019-07-01 00:34:06
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 30.06.2019 o 19:43, Michal Jankowski pisze:
> [...]
    >
    > I teraz mam pytanie: czy taka umowa podpisana przez rodzica 15-latki
    > może w ogóle obowiązywać zawodnika po ukończeniu 18 lat?

    Sądzę, że dziennikarze niezbyt wiernie opisali sytuację i stąd Twoje
    wątpliwości. W Polsce nie ma niewolnictwa. Zatem sądzę, że umowa z
    Agencją jest zawarta przez tenisistkę reprezentowaną przez ojca. Dokąd
    tenisistka nie osiągnie 18 lat, to ojciec może ją rozwiązać - ale nadal;
    w imieniu tenisistki i ze skutkiem dla niej.

  • 3. Data: 2019-07-01 12:29:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >nadal;
    >w imieniu tenisistki i ze skutkiem dla niej.

    A gdyby umowa wydawala sie corce niekorzystna, a ojciec w jej imieniu
    podpisal na 60 lat ?

    Ojca skarzyc, o odszkodowanie ?
    Czy przeczytac w wieku 17 lat i sie zastanowic co tu jeszcze mozna
    zrobic, zeby obciazylo ojca przed 18-tka dziecka ?

    J.

  • 4. Data: 2019-07-01 18:40:26
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.07.2019 o 12:29, J.F. pisze:

    > A gdyby umowa wydawala sie corce niekorzystna, a ojciec w jej imieniu
    > podpisal na 60 lat  ?

    Jest stosowny przepis karny w kodeksie karnym. Sądzę, że również sąd
    mógłby tę umowę rozwiązać.

    > Ojca skarzyc, o odszkodowanie ?

    Też.

    > Czy przeczytac w wieku 17 lat i sie zastanowic co tu jeszcze mozna
    > zrobic, zeby obciazylo ojca przed 18-tka dziecka ?

    Ojca dziecka nie obciąży raczej.

  • 5. Data: 2019-07-01 20:35:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > tenisistka nie osiągnie 18 lat, to ojciec może ją rozwiązać - ale nadal;
    > w imieniu tenisistki i ze skutkiem dla niej.

    Nie zrozumiałeś pytania.

    Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat,
    jest wiążące dla dorosłej córki?

    Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że
    od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek.

    MJ

  • 6. Data: 2019-07-01 20:53:52
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> pisze:

> [...]
    >
    > Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że
    > od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek.

    IMHO _w praktyce_ to jest dość miękka/płynna granica między
    zobowiązaniami "do końca rozpoczętego sezonu" a zobowiązaniami
    "na kilka dziesięcioleci". Jak bym się nie podejmował zgadywania
    wyroku sądu bez znajomości "detali" konkretnej umowy i podobnych
    typowych umów/praktyk. Przy czym jak mi się wydaje linia orzecznictwa
    ("po świecie") w podobnych sprawach się zmienia.

    Zawsze można sobie przypomnieć piosenkarza któremu jak się paroletni
    kontrakt z wytwórnią nie podobał a sąd (w UK?) kontraktu nie unieważnił
    to przez tę parę lat nic nie nagrał. IMHO _Zbyt nachalne_ wymuszanie
    takich kontraktów się po prostu nie opłaca, ani się nie zarobi a oberwie
    się jako czarnemu charakterowi.

    --
    A. Filip

  • 7. Data: 2019-07-01 21:46:23
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 01.07.2019 o 20:35, Michal Jankowski pisze:

    > Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat,
    > jest wiążące dla dorosłej córki?

    Tak. Ale można taką umowę próbować obalić albo wypowiedzieć.

  • 8. Data: 2019-07-02 07:37:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Jul 2019 18:40:26 +0200, Robert Tomasik napisał(a):

    > Jest stosowny przepis karny w kodeksie karnym. Sądzę, że również sąd
    > mógłby tę umowę rozwiązać.

    Ale rozwiazanie brzmi jak cywilnie.

    > Też.

    > Ojca dziecka nie obciąży raczej.

    A kto wyplaci odszkodowanie ?

    No i zaraz ... czy mozna obciazyc odszkodowaniem nieletniego ?
    -jest nieletni, wiec ma ogranczona zdolnosc do czynnosci prawnych.
    Ojciec zawarl umowe w jego imieniu ... ale czy mogl ?

    -nieletni umowy nie podpisal
    -a moze nawet nie czytal, wiec nie zna ...

    J.

  • 9. Data: 2019-07-02 10:12:04
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu poniedziałek, 1 lipca 2019 20:35:48 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski napisał:

    > Nie zrozumiałeś pytania.
    >
    > Jeszcze raz - czy to, co ojciec podpisze zanim córka ukończy 18 lat,
    > jest wiążące dla dorosłej córki?

    Po pierwsze ojciec samodzielnie może podpisać w imieniu córki tylko taką umowę, która
    mieści się w granicach tzw. zwykłego zarządu.
    Na wszystko inne ponad to musi wydać zgodę sąd.

    > Na przykład, że do końca życia córka będzie nosić buty adidas, albo że
    > od każdej wygranej oddaje 50% tej agencji albo cokolwiek.

    Zapisy nieważne od początku - nikt z ojcem takiej umowy nie podpisze.

  • 10. Data: 2019-07-02 11:00:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Zapewne w chwili gdy córka osiąga pełnoletność, to ma wiążący czas na potwierdzenie
    lub odrzucenie umowy.
    Przy czym potwierdzenie może się odbyć także w sposób dorozumiany poprzez jej dalsze
    wykonywanie, ale to tak sobie gdybam, być może
    druga strona umowy w swoim interesie powinna uzyskać potwierdzenie od już dorosłej.
    Jakby co sąd zdecyduje, którą nogą wstał danego dnia.

    -----