  • 1. Data: 2008-09-25 12:36:10
    Temat: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    Chciałbym zweryfikować pomysł, jaki przyszedł mi niedawno do głowy:

    Otóż firma X podpisuje z pracownikiem Janem Kowalskim umowę
    cywilno-prawną (nazwijmy ją roboczo "zakazem konkurencji").

    Umowa ta nie jest przy tym dodatkiem do innej umowy, ale całkiem
    samodzielną umową, w ramach której Jan Kowalski dostaje kasę za samo jej
    przestrzeganie.

    Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd., z wyjątkiem wymienionych
    w załączniku podmiotów gospodarczych. W przypadku naruszenia umowy Jan
    Kowalski zobowiązuje się do zapłaty kary umownej w wysokości 100.000 PLN
    (tutaj opcja: weksel in blanco jako kolejny załącznik do umowy).

    Termin tego zakazu jest zgodny z okresem obowiązywania umowy - 3 lata od
    jej podpisania. Nie jest więc w żaden sposób związany z ewentualnym
    rozpoczęciem lub zakończeniem pracy w firmie X na umowy umowy o pracę i
    wyjątku we wspomnianej umowie, określonym w załączniku.

    Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    czegoś tutaj przyczepić?

    --
    Wielka kompromitacja w Pekinie:
    http://pracownik.blogspot.com

  • 2. Data: 2008-09-25 13:08:03
    Temat: Re: Zakaz konkurencji jako samodzielna umowa
    Od: Smook <s...@a...pl>

    Patryk Włos pisze:

    > Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    > czegoś tutaj przyczepić?

    Jak rozumiem po roku odchodzisz z pracy, albo nawet niech Cię wyrzucą.
    Za 100zł miesięcznie przez kolejne dwa lata nie możesz podjąć innej pracy
    pod groźbą kary.

    Uważasz, że nie można się do tego przyczepić?

    --
    Smook

  • 3. Data: 2008-09-25 13:10:06
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > Jak rozumiem po roku odchodzisz z pracy, albo nawet niech Cię wyrzucą.
    > Za 100zł miesięcznie przez kolejne dwa lata nie możesz podjąć innej pracy
    > pod groźbą kary.

    Ale cały czas dostajesz wynagrodzenie z tego tytułu.

    > Uważasz, że nie można się do tego przyczepić?

    Od strony etyki jasne, ale mi chodzi o aspekt czysto prawny.

  • 4. Data: 2008-09-25 13:16:35
    Od: Paweł <b...@m...com>

    Użytkownik "Patryk Włos" <a...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Umowa jest zawarta na np. 3 lata. Jan Kowalski w zamian za zapłatę np.
    > 100 PLN/mc zobowiązuje się do nie wchodzenia w jakiekolwiek umowy o
    > pracę, zlecenie, o dzieło, zakładania DG itd.,

    Moim zdaniem "jakiekolwiek" powoduje, że taka umowa nie ma mocy prawnej.
    Nie można w Polsce zakazać człowiekowi pracy.

    --
    Paweł
    wszytkie posty z hotmail.com yahoo.com, lycos.com, gmail.com i

  • 5. Data: 2008-09-25 13:18:31
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Patryk Włos wrote:
> [...]
    > wyjątku we wspomnianej umowie, określonym w załączniku.
    >
    > Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do

    nie moze byc tak ogolnego zakazu
    kara niewspolmierna do winy - a wiec zapis podwazy kazdy sad
    nie ma szkody dla firmy - nie ma "kary umownej"
    tylko idiota takie cos podpisze

    --
    Regards,
    Maverick

  • 6. Data: 2008-09-25 13:19:03
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > Moim zdaniem "jakiekolwiek" powoduje, że taka umowa nie ma mocy prawnej.
    > Nie można w Polsce zakazać człowiekowi pracy.

    Ale umowa nie zakazuje człowiekowi pracy, tylko wstępowania w umowy, w
    dodatku dobrowolnie i za wynagrodzeniem.

  • 7. Data: 2008-09-25 13:20:39
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > nie moze byc tak ogolnego zakazu
    > kara niewspolmierna do winy - a wiec zapis podwazy kazdy sad
    > nie ma szkody dla firmy - nie ma "kary umownej"

    No właśnie - umowa jest osobną całością i nie mówi o żadnej szkodzie dla
    żadnej firmy - po prostu pracownik świadczy usługę polegającą na
    niewstępowaniu w inne umowy, za normalnym wynagrodzeniem.

    > tylko idiota takie cos podpisze

    A to inna sprawa.

  • 8. Data: 2008-09-25 13:45:29
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Thu, 25 Sep 2008 14:36:10 +0200, Patryk Włos <a...@o...pl>
    wrote:

    >Ciekawią mnie opinie prawne dot. takiego rozwiązania - czy da się do
    >czegoś tutaj przyczepić?

    No poza ty, że taką umowę pracownik może w każdej chwili wypowiedzieć,
    to nie...
    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ E-6 http://trzypion.oldfield.org.pl/trzypion/

  • 9. Data: 2008-09-25 13:47:23
    Od: "bolek" <b...@n...pl>

    > Ale cały czas dostajesz wynagrodzenie z tego tytułu.

    > Od strony etyki jasne, ale mi chodzi o aspekt czysto prawny.

    Chciałbym widzieć głupka, który by to podpisał.
    Za 100 miesięcznie ?

    bolek

  • 10. Data: 2008-09-25 13:50:17
    Od: Patryk Włos <a...@o...pl>

    > No poza ty, że taką umowę pracownik może w każdej chwili wypowiedzieć,
    > to nie...

    Ale jeśli nie będzie klauzuli o wypowiedzeniu, to pozostaje rozwiązanie
    za porozumieniem stron/obopólną zgodą, tak?