  • 1. Data: 2008-09-25 10:49:01
    Temat: skarga do strasburga - prosba o wskazowki ogromna
    Od: "jz10" <j...@w...pl>

    Witam,
    moja babcia przegrała sprawę i apelację w sprawie zasiedzenia działki
    przydomowej, ktorą użytkowała 60 lat.
    Chcemy złożyć odwołanie do Trybunału w Strasburgu.
    Jednak posiadamy b mało informacji na ten temat.
    Czy lepiej składać skargę samemu, czy wynająć prawnika? Czy możecie polecić
    kogoś godnego zaufania we Wrocławiu znającego się na tym?
    Ile trwa średnio rozpatrzenie skargi w Strasburgu?
    Z góry ogromnie dziękuję.
    Z pozdrowieniami, Joanna

  • 2. Data: 2008-09-25 11:37:29
    Od: "Jotemwu " <h...@g...pl>

    jz10 <j...@w...pl> napisał(a):

    > Witam,
    > moja babcia przegrała sprawę i apelację w sprawie zasiedzenia działki
    > przydomowej, ktorą użytkowała 60 lat.
    > Chcemy złożyć odwołanie do Trybunału w Strasburgu. [...]

    Niech ktoś mnie poprawi, jeśli źle piszę ale na mój gust to trzeba mieć
    wyczerpaną mozliwość apelacji w Sądzie Najwyższym a to trwa latami. Apelacja
    w okręgowym - tak wygląda że to dopiero pierwszy stopień - to zbyt mało.

  • 3. Data: 2008-09-25 12:56:24
    Od: "mecenas" <m...@o...pl>

    Użytkownik "Jotemwu " <h...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Apelacja
    > w okręgowym - tak wygląda że to dopiero pierwszy stopień - to zbyt mało.

    Nie musi być apelacja w SN, ale wyczerpana droga sądowa. Czyl;i prawomocne
    postanowienie oddalające wniosek o zasiedzenie ( dwie instancje - Rejonowy i
    Okregowy).

    Pozdrawiam
    Michał

  • 4. Data: 2008-09-25 18:48:50
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    jz10 wrote:
    > Czy lepiej sk?adaae skarge samemu, czy wynaj?ae prawnika? Czy mo?ecie poleciae
    > kogo? godnego zaufania we Wroc?awiu znaj?cego sie na tym?

    Zdaje sie, że samemu sie nie da.

    > Ile trwa ?rednio rozpatrzenie skargi w Strasburgu?
    kilka lat.

  • 5. Data: 2008-09-25 18:50:03
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "jz10" <j...@w...pl> napisał w wiadomości

    Wniosek do Trybunału musi pochodzić od adwokata. Dodatkowo musi być
    wyczerpana krajowa droga odwoławcza. No i Trybunał zajmuje się tylko
    niektórymi sprawami. Nie jestem przekonany, czy odmowa uznania zasiedzenia
    będzie sama w sobie podstawą do wniesienia skargi. Jaki zarzut chcecie
    postawić wydanemu wyrokowi?

  • 6. Data: 2008-09-26 06:01:04
    Od: "Danusia" <D...@p...fm>

    Użytkownik "mecenas" <m...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > postanowienie oddalające wniosek o zasiedzenie ( dwie instancje - Rejonowy
    Oraz musi być oddalona skarga do SN na wydanie wyroku niezgodnego z prawem.
    To nowość wprowadzona po to aby zmiejszyć ilość skarg do Strasburga.

  • 7. Data: 2008-09-26 08:56:49
    Od: "KAiser S" <k...@g...pl>

    > Wniosek do Trybunału musi pochodzić od adwokata.

    - nie musi. Może być napisana przez stronę osobiście, na dodatek w języku
    ojczystym. Konieczność reprezentacji zachodzi dopiero kiedy skarga zostanie
    przyjeta i zarejestrowana. NA etapie wymiany korespondencji już po przyjęciu
    skargi strona może spokojnie występować samodzielnie.

  • 8. Data: 2008-09-26 09:00:48
    Od: "Kaiser Souza" <k...@g...pl>

    sorry...za wcześnie enter wcisło mi się :)

    miałem jeszcze napisać, że rzeczywiście trzeba w skardze postawić zarzut
    naruszenia jednego z artykułów konwencji, inaczej skarga będzie
    bezprzedmiotowa...

    pzdr
    mk

  • 9. Data: 2008-09-26 10:23:12
    Od: "jz10" <j...@w...pl>

    Witam,
    dziekuje za odpowiedzi.
    Wydaje mi sie, że sprawa w Sadzie Najwyzszym odpada, poniewaz babci nie
    przysluguje prawo kasacji, bo wartosc dzialki zostala oszacowana ponizej 50
    tys zl.
    Prosze o rade co robic?
    Czy wystarczy w odwolaniu do Strasburga zaznaczyc ze zostalo zlamane prawo
    do wlasnosci i prawo sprawiedliwego czy tez rzetelnego procesu sadowego?
    Musze usiasc i cala te konwencje przestudiowac.
    Dziekuje, asia

  • 10. Data: 2008-09-27 05:54:04
    Od: "Danusia" <D...@p...fm>

> [...]
    > do wlasnosci i prawo sprawiedliwego czy tez rzetelnego procesu sadowego?
    > Musze usiasc i cala te konwencje przestudiowac.

    Skarga do Sądu Najwyższego o wydanie wyroku niezgodnego z prawem przysługuje
    bez wzgledu na wartość wskazaną przez powoda. Jest to skarga równoległa do
    kasacji i aktualnie wymagana. Nie skorzystanie z niej powoduje zaopiniowanie
    przez stronę polską wniosku do Strasburga, że droga prawna w Polsce nie
    została wyczerpana.

    pozdr