  • 1. Data: 2009-10-23 19:50:25
    Temat: Zakaz konkurencji a własna działalność gospodarcza
    Od: Granada <p...@i...pl>

    Witam!
    Proszę o pomoc w następującej kwestii:

    Jestem zatrudniony na umowę o pracę w firmie, która jest producentem
    pewnych urządzeń elektronicznych. Mam z tą firmą zawartą umowę o
    zakazie konkurencji w trakcie i po ustaniu stosunku pracy (na okres 1
    roku). W samej umowie nie określono co dokładnie stanowi konkurencję.
    Chciałbym założyć własną działalność gospodarczą (na razie nie
    rezygnując z pracy), której przedmiotem byłaby produkcja zupełnie
    innych urządzeń elektronicznych, nie mających nic wspólnego z profilem
    działalności mojego pracodawcy. Czy założenie takiej firmy byłoby
    złamaniem zakazu konkurencji?

    Pozdrawiam!

  • 2. Data: 2009-10-23 19:55:14
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Granada pisze:
    > W samej umowie nie określono co dokładnie stanowi konkurencję.
    Na szczęście choćby w słowniku "konkurencja" i "konkurowanie" jest
    zdefiniowane, więc ewentualne wątpliwości sąd powinien rozwiać ;)

> [...]
    > innych urządzeń elektronicznych, nie mających nic wspólnego z profilem
    > działalności mojego pracodawcy. Czy założenie takiej firmy byłoby
    No skoro sam twierdzisz że urządzenia będą zupełnie inne, nie mają nic
    wspólnego - to zastanów się "czy twoje usługi/wyroby mogłyby konkurować"
    z tymi twojego pracodawcy? Jeśli jesteś przekonany że nie, i jesteś
    przekonany że jesteś w stanie przekonać ewentualny sąd o tym - to ja
    przeszkód nie widzę.
    A możliwe twój pracodawca może to widzieć inaczej, bo zdarzają się
    idioci którzy twierdzą że choćby sam fakt posiadania życia prywatnego
    poza pracą to już zamach na interesy firmy... trudno, czasem z głupim
    trzeba żyć, a czasem lepiej jest odejść... ale sąd (pracy lub cywilny)
    (przeważnie) tak głupi nie jest.

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-10-23 20:56:10
    Od: "gardziej" <b...@b...pl>

> [...]
    > że jesteś w stanie przekonać ewentualny sąd o tym - to ja przeszkód nie widzę.

    a co jesli kolega rozwinie firme, poniesie znaczne naklady na produkcje wyrobow,
    ktorych teraz nie produkuje pracodawca, a pracodawca zacznie je produkowac?

  • 4. Data: 2009-10-23 21:16:47
    Od: Granada <p...@i...pl>

> [...]
    > z tymi twojego pracodawcy? Jeśli jesteś przekonany że nie, i jesteś
    > przekonany że jesteś w stanie przekonać ewentualny sąd o tym - to ja

    Masz oczywiście rację, problem jednak w tym, czy sąd nie może
    rozumować
    np. tak: skoro jedno i drugie to elektronika, to jest to
    konkurencja :). Absurd, ale ja już różne rzeczy słyszałem...

  • 5. Data: 2009-10-23 21:17:27
    Od: Granada <p...@i...pl>

    On 23 Paź, 22:56, "gardziej" <b...@b...pl> wrote:
    > a co jesli kolega rozwinie firme, poniesie znaczne naklady na produkcje wyrobow,
    > ktorych teraz nie produkuje pracodawca, a pracodawca zacznie je produkowac?

    to raczej nie nastąpi, a już na pewno nie prędko

  • 6. Data: 2009-10-23 22:07:52
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Granada pisze:
    > np. tak: skoro jedno i drugie to elektronika, to jest to
    > konkurencja :). Absurd, ale ja już różne rzeczy słyszałem...
    No cóż, jak ktoś takim torem idzie, to równie dobrze może pójść "skoro
    jedno i drugie to działalność gospodarcza, to jest to konkurencja" albo
    "skoro jedno i drugie jest w tym samym mieście, to konkurencja" -
    konkurowanie nie na tym polega. Skoro piszesz że produkt/usługa będzie
    odmienna - to rozumiem, że nie będzie zachodziła możliwość wyboru u
    potencjalnego klienta, czy wybrać twojego pracodawcę, czy ciebie. Tzn
    chodzi mi o sytuację gdy np pracujesz w fabryce bułek, a prywatnie
    będziesz produkował chleb. Jedno i drugie to pieczywo, niby produkt
    całkowicie inny, ale konkurujesz - bo klient wybierze albo to, albo
    tamto. A jeśli pracujesz w fabryce bułek, a prywatnie będziesz
    produkował ciasto do pizzy... to sprawa wygląda trochę inaczej.

    Problemem może być określenie "co jest konkurencją" pod tym względem, że
    np ty będziesz produkował elektroniczne przerywacze kierunkowskazów, u
    pracodawcy produkujesz np cdromy, więc wydaje ci się że nie
    konkurujesz... a tu nagle się okazuje że twój pracodawca ma pkd
    produkcję podzespołów elektryki samochodowej, albo pół roku przed/po
    twoim zatrudnieniu ma jakiś epizod w tej branży, i już konkurowanie
    zachodzi.

    Może bezpieczniej jest np "założyć firmę na żonę" :) - a przecież nie
    masz zakazu konkurencji wszystkich członków twojej rodziny względem
    pracodawcy ;), ty nie konkurujesz...

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 7. Data: 2009-10-24 11:27:07
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik gardziej b...@b...pl ...

    > a co jesli kolega rozwinie firme, poniesie znaczne naklady na
    > produkcje wyrobow, ktorych teraz nie produkuje pracodawca, a
    > pracodawca zacznie je produkowac?

    trudno. Zakaz konkurencji to zakaz konkurencji.
    wazne jest, ze zakaz ma tylko na rok, moglby wtedy ten rok przeczekac, a
    poza tym uruchomienie produkcji + zmiana taktyki sprzedazy w jego rodzimej
    forie tez nie stanie sie z dnia na dzien.

  • 8. Data: 2009-10-24 11:34:39
    Od: Mirosław Habarta <M...@p...pl>

    BartekK pisze:
> [...]

    > produkcję podzespołów elektryki samochodowej, albo pół roku przed/po
    > twoim zatrudnieniu ma jakiś epizod w tej branży, i już konkurowanie
    Ale czy nie można sprawdzić w jakimś KRS-ie jaki jest profil działalności firmy,
    aby mieć pewność, że się jej nie wejdzie w drogę ?

    > Może bezpieczniej jest np "założyć firmę na żonę" :) - a przecież nie
    > masz zakazu konkurencji wszystkich członków twojej rodziny względem
    > pracodawcy ;), ty nie konkurujesz...

    Ale pewnie będzie pracował w tej firmie u żony, a to chyba może być potraktowane
    jako konkurencja ?

  • 9. Data: 2009-10-24 11:38:10
    Od: "coolina" <c...@w...ppl>

    >np. tak: skoro jedno i drugie to elektronika, to jest to
    >konkurencja :). Absurd, ale ja już różne rzeczy słyszałem...

    Nie bój. to trzeba udowodnić i sądy coraz częsciej to rozumiejąc.
    Jak mając dobre intencje (jak rozumiem ty masz) bym to robił, ale
    strzeżonego więc zarejestrowałbym to na matkę/ ciotkę lub kolegę.

    jk