  • 1. Data: 2002-12-07 19:36:54
    Temat: Zakaz konkurencji
    Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl>

    Jestem pracownikiem pewnej firmy z ktora podpisalem "Umowe o prace".
    W pewnym momencie, gdy moje zarobki wg. pracodawcy byly dosc wysokie
    do Umowy o prace w Aneksie (z data 1.06.2001) dopisano punkt,
    ze zobowiazuje sie do powstrzymania od podejmowania dzialalnosci
    konkurencyjnej takze po ustaniu stosunku pracy przez okres 5 miesiecy.
    Sporzadzono takze osobna
    "Umowe o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy"
    (z data 6.06.2001) i ja takze wraz z pracodawca podpisalismy.
    W tej ostatniej umowie okreslono szczegolowo:
    -wysokosc odszkodowania placonego przez okres zakazu
    -wysokosc kary umownej w razie naruszenia zakazu
    oraz fakt, ze pracodawca moze w dowolnym momencie obowiazywania
    zakazu uznac, ze nie ma juz przeslanek do dalszego obowiazywania
    zakazu konkurencji.

    Moje pytanie ktore chcialbym zadac:
    Zakladajac, ze przestalem pracowac u tego pracodawcy
    i po miesiacu obowiazywania zakazu, pracodawca powiadamia
    mnie, ze zgodnie z zapisem w "Umowie o zakazie" nie ma juz przeslanek
    do dalszego zakazu i Umowa ta przestaje obowiazywac.
    (Czyli ze nie musi juz mi placic, a mnie nie obowiazuje zakaz
    wynikajacy z tej "Umowy o zakazie").
    Czy w takiej sytuacji, pracodawca moze powiedziec,
    ze zapisy "Umowy o zakazie" co prawda juz nie obowiazuja,
    ale obowiazuje mnie zapis wynikajacy z "Umowy o prace"
    w ktorej jak napisalem powyzej, tez znalazl sie punkt o zakazie,
    ktory w zaden sposob nie odnosil sie do osobnej Umowy ?

    Pozdrawiam
    Tomasz

  • 2. Data: 2002-12-07 21:03:55
    Temat: Re: Zakaz konkurencji
    Od: "Marcin N \(Szpak\)" <m...@p...onet.pl>

    "Tomasz Walkowiak" <j...@m...put.poznan.pl> wrote in message
    m.math.put.poznan.pl...

    > Jestem pracownikiem pewnej firmy z ktora podpisalem "Umowe o prace".
    (...) cut
    > ale obowiazuje mnie zapis wynikajacy z "Umowy o prace"
    > w ktorej jak napisalem powyzej, tez znalazl sie punkt o zakazie,
    > ktory w zaden sposob nie odnosil sie do osobnej Umowy ?

    Wedlug mnie nie, poniewaz z przepisow Kodeksu Pracy (dokladniej: art. 101(1)
    par.1) wynika iz zakaz konkurencji musi byc okreslony w odrebnej umowie (niz
    umowa o prace), wiec zakaz konkurencji zawarty w umowie o prace nie
    obowiazuje pracownika...
    ... ale glowy sobie uciac za to nie dam ...

    pozdr
    M.

  • 3. Data: 2002-12-07 21:13:56
    Od: "Depilator" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Marcin N (Szpak)" <m...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > obowiazuje pracownika...
    > ... ale glowy sobie uciac za to nie dam ...

    Jest dokładnie tak, jak mówisz. Umowa o prace wygasła ( została rozwiązana )
    w związku z tym, nawet gdyby było dozwolone umieszczenie takiej klauzuli w
    samej umowie ( a jest bezskuteczne ), to i tak nie wiązołoby już.

    Depi.

  • 4. Data: 2002-12-07 22:03:19
    Od: Tomasz Walkowiak <j...@m...put.poznan.pl>

    On Sat, 7 Dec 2002, Depilator wrote:
> [...]
    > w związku z tym, nawet gdyby było dozwolone umieszczenie takiej klauzuli w
    > samej umowie ( a jest bezskuteczne ), to i tak nie wiązołoby już.

    Umowa by nieobowiazywala, ale moglyby obowiazywac skutki tejze umowy -
    chyba
    jakos tak....

    Tomek

  • 5. Data: 2002-12-07 22:25:10
    Od: "le Roi" <d...@p...fm>

    generalnie sie z Wami zgodze - co do tego ze nie ma obowiazku - tzn zakazu
    konkurencji;

    ale nie zgadzam sie co do intepretacji art. 101 KP - odrebnosc umowy o
    ktorej mowa w tym przepisie dotyczy "odrebnosci swiadczeniowej" -
    poczytajcie orzecznictwo SN; co to oznacza? ze nie musi byc odrebnej umowy
    (papier), ale odrebnym zapisie musi byc to wyrazone;

    a dlaczego nie ma zakazu? bo aneks pozniejszy - derogowal ustalenia
    wczesniejsze; latwo wykazac ze dotyczyl tego samego co bylo w umowie, czyli
    mozna przyjac powszechna zasade, ze to co pozniej uchyla to co bylo
    wczesniej - jesli dotyczy to tego samego przedmiotu (lex posterior derogat
    legi priori);

    pozdrawiam