  • 1. Data: 2004-08-17 13:41:28
    Temat: Zadaniowy czas pracy - rewelacja ?
    Od: "BigBid" <b...@p...onet.pl>

    Witam

    Mam w firmie standardowa sytuacje: zadaniowy czas pracy rozumiany jest przez
    kierownikow jako siedzenie po 8-20 godzin dziennie bez platnych nadgodzin.
    Postanowilem sprawdzic prawne uregulowania na ten temat.
    Po przegoglowaniu wiadomosci na ten temat doszedlem do wniosku, ze zadaniowy
    czas pracy to bardzo korzystne rozwiazanie dla pracownika, nie majace nic
    wspolnego z siedzeniem po godzinach w pracy bez wynagrodzenia, aczkolwiek mam
    jeszcze pewne watpliwosci.

    Cytaty z:
    http://hrk.pl/is/is.php/30/478/
    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/2.html?numer=1241&
    dok=1241.2.9.2.22.1.0.1.htm
    http://www.e-prawnik.pl/ep.php3/bD1wbCZwPTE4OTEmaz0y
    NDA=

    Nadgodziny:
    -----------------
    Cytat :
    "Pracodawcy musza jednak pamietac, ze zadania pracownikow, ktorych obowiazuje
    zadaniowy wymiar czasu pracy, powinny byc ustalone w taki sposob, aby
    pracownicy mogli je wykonac w ramach norm czasu pracy okreslonych w art. 129,
    czyli w ciÄ&#8230;gu 8 godzin dziennie i 40 godzin tygodniowo, w przyjetym okresie
    rozliczeniowym.
    Sad Najwyzszy niejednokrotnie wypowiadal sie o skutkach przekroczenia norm
    czasu pracy okreslonych w art. 129 kodeksu pracy przez pracownikow objetych
    zadaniowym wymiarem czasu pracy. Miedzy innymi, w orzeczeniu z dnia 4 sierpnia
    1999r. SN uznal, ze:
    Nazwanie czasu pracy zadaniowym nie wylacza stosowania przepisow o
    wynagrodzeniu za prace w godzinach nadliczbowych.
    Oznacza to, ze pracownicy objeci zadaniowym wymiarem czasu pracy nie sa
    pozbawieni prawa do wynagrodzenia nadgodzinowego, jezeli pracuja poza normami
    czasu pracy wyznaczonymi przez art. 129 kodeksu pracy.
    uchwala SN z dnia 4 sierpnia 1999r., I PKN 181/99, Monitor Prawniczy 2000/12
    str. 790."

    Pytanie1:
    Jak formalnie uzgodnic odbior godzin nadliczbowych? Np. Zgodzilem sie pracowac
    16 godzin jednego dnia i chce caly nastepny dzien (24h) miec wolny.

    Pytanie2:
    Jezeli przyszedlem do pracy o godz 9, wykonalem do 17 wszystkie zadania na ten
    dzien, lub nie mialem przez caly dzien nic przydzielonego (ale utrzymywalem
    gotowosc :) ), to rozumiem ze moge odmowic wykonania zadania, jesli kierownik
    zwroci sie o to, a zadanie wymagaloby zostania po godz. 17? Czy utrzymywanie
    gotowosci w godzinach 9-17 jest wystarczajacym powodem, czy trzeba miec
    przydzielone zadanie trwajace 8 godzin, po ktorych dopiero mija ustawowy czas
    pracy? A co z sytuacjÄ&#8230; polecenia wykonania zadan w godz. 10-12, 16-18, 20-22,
    24-02 (w sumie 8 godzin)?

    Obecnosc w pracy:
    ---------------------------
    Cytat1:
    "Dokladny czas i sposob wykonania tych obowiazkow zaleza jednak od ich wlasnej
    decyzji. W systemie zadaniowego czasu pracy rozklad czasu pracy jest bowiem
    ustalany bezposrednio przez pracownika."
    Cytat2:
    "Jezeli pracownik wykonuje prace codziennie, w siedzibie pracodawcy, w czasie
    scisle okreslonym przez pracodawce, pracujac wedlug bezposrednich polecen
    przelozonego, to bez wzgledu na stosowana nazwe nie mozna przyjac, by jego
    czas pracy okreslaly zadania."

    Scenariusz1:
    Dostaje do wykonania zadanie: napisanie dokumentu. Ustalilem z kierownikiem,
    ze zajmie to 4 dni.

    Pytanie1:
    Czy moge pojsc do domu (albo pojechac nad morze :) ) i pisac ten dokument w
    lozku albo na plazy i wrocic po 4 dniach z dokumentem?

    Scenariusz2:
    Siedze w pracy n-ty dzien bez przydzielonych zadan.

    Pytanie2:
    Czy moge isc do domu i wrocic kiedy odbiore telefon z informacja o zadaniu?

    Przerwanie zadania:
    ----------------------------
    Cytaty: j/w

    Scenariusz1:
    Leze na plazy 400km od biura i pisze dokument (takie dostalem zadanie, termin
    zakonczenia za 2 dni), telefon od kierownika: trzeba sie ZARAZ spotkac z
    klientem i cos uzgodnic.

    Pytanie1:
    Czy kierownik moze oczekiwac ode mnie gotowosci do przerwania wykonywania
    zadania i przyjecia innego zadania? Wg mnie jest to wtedy praca "wedlug
    bezposrednich polecen przlozonego" (cytat powyzej) i ogranicza moje prawo do
    samodzielnego ustalania rozkladu pracy, zmuszajac do przebywania w biurze w
    godzinach pracy.

    Zaleznosci od innych:
    Scenariusz1:
    Dostalem zadanie uzgodnienia czegos z innym zespolem. Na pytanie kierownika,
    ile czasu mi to zajmie odpowiadam, ze nie wiem, bo to zalezy tez od innego
    zespolu. Uzgadniam juz 8 godzine i nie mozemy dojsc do porozumienia.

    Pytanie1:
    Rozumiem, ze moge po 8 godzinach wyjsc do domu bez uzgodnionego stanowiska i
    wrocic nastepnego dnia.

    Pozdrawiam
    BigBid