  • 11. Data: 2007-07-11 15:33:55
    Temat: Re: Zabezpieczenie finansowe... jakie?
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

    news:f72psk$lns$1@atlantis.news.tpi.pl...

    > Rzuć okiem tu: http://www.weksel.pl/przyklady-weksli.html#p04
    > Tam wyjaśniono wszystko.

    Tylko ze tutaj odgorna kwota jest podana tylko przez poreczyciela... ale
    nadal weksel bedzie obowiazywal jak osoba na ktora jest wystawiany pisze tam
    nieskonczenie wiele PLN... Tego nie da sie ograniczyc?

    Pozdrawiam,
    FlashT

  • 12. Data: 2007-07-11 16:00:55
    Od: "Sarajewo" <h...@p...onet.pl>

    "FlashT" <g...@l...com> wrote in message

    > Tylko ze tutaj odgorna kwota jest podana tylko przez poreczyciela... ale
    > nadal weksel bedzie obowiazywal jak osoba na ktora jest wystawiany pisze
    > tam nieskonczenie wiele PLN... Tego nie da sie ograniczyc?

    W deklaracji wekslowej się da. Remitent popełni przestępstwo (270 par 2 kk)
    jeśli wypełni weksel gwarancyjny niezgodnie z deklaracją. Ponieważ
    uprawnionym z weksla będzie tylko on (weksel zawiera też klauzulę
    wyłączającą przeniesienie w drodze cesji - nie tylko indosu), a musi Cię
    pozwać, żeby móc prowadzić przeciwko Tobie egzekucję, to w ew procesie o
    kwotę wyższą niż w deklaracji podnosisz zarzut wypełnienia weksla niezgodne
    z zawartym porozumieniem (deklaracją).

    Brak możliwości powoływania się na deklarację wekslową zachodzi z reguły
    wtedy gdy weksel jest "na zlecenie" (zbywalny przez indos) i nie towarzyszy
    mu deklaracja.

    Tomek

  • 13. Data: 2007-07-11 19:48:17
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

    Użytkownik "Sarajewo" <h...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Brak możliwości powoływania się na deklarację wekslową zachodzi z reguły
    > wtedy gdy weksel jest "na zlecenie" (zbywalny przez indos) i nie

    Niezaleznie czy jest tam napisane "bez protestu" czy nie? A poza klauzula
    "nie na zlecenie" jaka jeszcze trzeba umiescic zeby byl niezbywalny w drodze
    cesji?

    Pozdrawiam,
    FlashT

  • 14. Data: 2007-07-13 08:59:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Jul 2007, FlashT wrote:

    > Firma proponuje weksel in blanco albo gwarancje bankowa. Problem w tym, ze
    > weksel in blanco jest BARDZO niebezpieczna forma zabezpieczenia (moga sobie
    > wpisac ile chca

    Dlaczego przyjmujesz założenie, że weksel in blanco z definicji nie
    może zawierać kwoty?
    Jak na mój gust "in blanco" jest synonimem weksla niezupełnego, czyli
    takiego który ma JAKIEŚ brakujące elementy - ale niekoniecznie musi to
    byc kwota.

    > i kiedy chca,

    A od tego to jest deklaracja wekslowa ;)

    Fakt, że weksel będzie na 30 000 zł wcale nie znaczy, ze muszą AŻ TYLE
    zażądać za zwrot weksla, prawda?
    Jak będą mieli pretensje na 12 000 zł, to oddadzą Ci weksel na którym
    napisano "30 000 zł" za 12 000 zł, wcale nie muszą *fizycznie* brać
    całych 30 000 i oddawać 18 000 "naddatku" :>

    Oczywiście wszystkie uwagi które podali Ci grupowicze o wekslu "nie na
    zlecenie" pozostają w mocy.
    To samo dotyczy oznaczenia "gwarancyjności" weksla.

    Sam w podobnej sytuacji zrobiłem tak:
    - in blanco bez terminu, z wypisaną maksymalną kwotą
    - z formułką "nie na zlecenie"
    - z formułką "gwarancyjny"
    - i deklaracją wekslową (podpisaną przez kontrahenta), w której zapisano
    m.in. kiedy może być wypełniony, w jakich miejscach może zostać wskazane
    miejsce zapłaty (żeby mi numeru nie wywinął i nie kazał przywieźć
    pieniedzy do leśniczówki w środku Puszczy Białowieskiej na przykład)
    oraz warunki zwrotu weksla.
    Sądzę że co ważniejsze warunki ująłem :)

    > Jaka inna (bezpieczna i wygodna) forme zabezpieczenia moge zaproponowac?

    IMHO weksel jest najwygodniejszy. Oczywiście o ile wierzyciel godzi się
    go przyjąć, nie wątpiąc że stać Cię na spłacenie :)

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-07-13 09:29:27
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    Gotfryd Smolik news pisze:

    > Dlaczego przyjmujesz założenie, że weksel in blanco z definicji nie
    > może zawierać kwoty?

    Teoretycznie może zawierać. Ale w praktyce dla osób, które takiego
    weksla wymagają, chodzi po prostu o podpisany blankiet bez żadnych
    dodatków :(

> [...]
    > pieniedzy do leśniczówki w środku Puszczy Białowieskiej na przykład)
    > oraz warunki zwrotu weksla.
    > Sądzę że co ważniejsze warunki ująłem :)

    Oraz, przede wszystkim, oznaczenie remitenta.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 16. Data: 2007-07-13 09:48:30
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    No ale ta kwota ma byc rozumiem w deklaracji wekslowej wypisana tak?

    > Oraz, przede wszystkim, oznaczenie remitenta.

    W sensie komu mam zaplacic? :)

  • 17. Data: 2007-07-13 09:52:56
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    FlashT pisze:

    > Użytkownik "Liwiusz" <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > No ale ta kwota ma byc rozumiem w deklaracji wekslowej wypisana tak?

    Może być też na wekslu.

    > W sensie komu mam zaplacic? :)

    Tak. Chodzi o to, żeby remitent był podany na wekslu, a nie tylko w
    deklaracji. Bo jeśli będzie tylko w deklaracji, to pan prezes może
    wpisać jako remitenta nazwisko kolegi i kolega będzie egzekwował bez
    względu na deklarację, dotyczy ona bowiem innych stron.

    Przeczytaj też:
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 18. Data: 2007-07-13 10:38:35
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

    http://www.weksel.pl/przyklady-weksli.html#p04

    A co to jest podpisa akceptanta przy przykladzie weksla z blokada
    przeniesienia? Kto ma sie tam podpisac?

  • 19. Data: 2007-07-13 10:42:45
    Od: Liwiusz <l...@p...onet.pl>

    FlashT pisze:

    > http://www.weksel.pl/przyklady-weksli.html#p04
    >
    > A co to jest podpisa akceptanta przy przykladzie weksla z blokada
    > przeniesienia? Kto ma sie tam podpisac?

    Akceptant, ale on występuje tylko w wekslu trasowanym, a nie własnym.

    Weksel trasowany polega na tym, że zapłacić - co do zasady - nie ma
    ten co wystawia, tylko ten, którego wskaże wystawca, czyli akceptant.
    Oczywiście musi na to wyrazić zgodę, podpisując się na wekslu.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 20. Data: 2007-07-13 11:42:30
    Od: "FlashT" <g...@l...com>

> [...]
    > co wystawia, tylko ten, którego wskaże wystawca, czyli akceptant.
    > Oczywiście musi na to wyrazić zgodę, podpisując się na wekslu.

    Czyli w moim przypadku to pole poprostu powinno zostac puste?