  • 61. Data: 2018-09-12 11:12:18
    Temat: Re: ZUS
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik nie_ma_emaila napisał w wiadomości grup
    com...
    w <pnaamv$fap$1@node2.news.atman.pl>, "Danusia" <d...@w...pl>
    napisał(-a):

    >Bzdury.
    >Składki pracujących trafiają do ZUS, a ich malutka część jest
    >przekazywana do
    >OFE.

    O wspolnym worku juz pisalem, ale z jego powodu mozna na to roznie
    patrzec.
    Np jesli zadaniem ZUS jest wyplacanie skladek pracujacych obecnym
    emerytom, i juz na to brakuje pieniedzy i rzad doplaca, to druga czesc
    doplaty idzie do OFE :-)

    Ale mozna inaczej - ustawowym zadaniem ZUS jest przekazywanie czesci
    skladki pracownika do OFE, i dopiero reszte moze wyplacic emerytom :-)
    I rzad doplaca emerytom..

    >Przy wypłatach (oraz suwaku) ta sama część (pomnożona - hehe :) )
    >wraca do ZUS
    >i jest przekazywana z powrotem do pracujących (a dokładnie - już
    >emerytów).

    Czekaj, a skad ta dysproporcja ?
    Przeciez to powinno byc z grubsza zerowe - to co zostalo wplacone, po
    pomnozeniu, bedzie wyplacane w suwaku.
    Ale jednoczesnie wplywaja skladki nowych pracownikow.
    Jesli OFE zabezpieczyl kapital przed inflacja, to tak z grubsza mi sie
    wydaje, ze srodki wplywajace i wyplywajace powinny byc takie same.

    OFE tak dobrze mnozylo kapital, ze teraz oddaja wiecej niz srednia
    krajowa składek ?
    Tusk nie calkiem okradl OFE i zostawil im wiecej kapitalu niz wynosi
    obecna czesc skladki ?
    Demografia/ekonomia taka, ze ludzie wiecej zgromadzili niz teraz
    wplywa ?

    >System OFE jest przeźroczysty dla budżetu - co wpływa, to wypływa (z
    >przesunięciem czasowym - aby być dokładnym).

    No i o to przesuniecie chodzi - budzet musial sie zadluzyc, zeby
    wyplacic starym emerytom i jednoczesnie zasilac OFE (czy jak kto
    woli - zeby pracownik mogl odkladac w OFE), i wyplacal odsetki
    OFE/przyszlym emerytom, a zeby to wyplacac, to ludzi opodatkowal :-)

    >Gdyby ZUS kiedyś nie przekazywał
    >kasy do OFE, to teraz musiałby więcej wypłacać, więc bilans i tak
    >wyszedłby na
    >0.

    Z tym, ze sporo osob z rachunkami w OFE ciagle nie jest na emeryturze,
    wiec ZUS im nie wyplaca.
    Jeszcze nie.

    No i stad watek - teraz PIS chce zabrac bogatym, a wyplacac ... o to
    sie inni beda martwic :-)

    >OFE to taka dodatkowa skarbonka. (Nie sądzę, abyś to pojęła, piszę
    >raczej
    >dla innych.)

    Tylko ze ZUS nie jest skarbonką. Nic nie przechowuje, tzn pieniedzy
    nie przechowuje, tylko akta :-)

    >Pokaż mi te obliczenia.
    >Nie, nie pokażesz (i nie pokazujesz) żadnych obliczeń ani liczb,
    >tylko
    >powtarzasz jak katarynka te swoje bzdety.
    >Liczby masz podane na tacy.

    To chyba Tusk liczyl.
    Wyszlo mu, ze albo bedziemy pracowac do 67 lat, albo zdechniemy z
    glodu :-)

    Ale czy mial racje ?

    J.

  • 62. Data: 2018-09-12 12:08:12
    Od: n...@o...pl

    w <5b98d896$0$692$65785112@news.neostrada.pl>, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > Ale mozna inaczej - ustawowym zadaniem ZUS jest przekazywanie czesci
    > skladki pracownika do OFE, i dopiero reszte moze wyplacic emerytom :-)

    Tak samo zadaniem OFE jest wypłacanie emerytur. I to część do wypłaty
    przekazują oni emerytom (via ZUS).

    > Czekaj, a skad ta dysproporcja ?
    > Przeciez to powinno byc z grubsza zerowe - to co zostalo wplacone, po
    > pomnozeniu, bedzie wyplacane w suwaku.

    Zapewne z powodu nagłego wzrostu liczby emerytów z powodu obniżenia wieku
    emerytalnego.
    Chcesz to licz, ale to drobne przy kwocie całości. Może nakłonisz Danusię, aby
    zamiast trajkotania w końcu coś policzyła :)

    > No i stad watek - teraz PIS chce zabrac bogatym, a wyplacac ... o to
    > sie inni beda martwic :-)

    No tak. Pisu już nie będzie, ale bałagan (i to narastający) zostanie. To nie
    będzie ich zmartwienie, oni już się dorobią na nepotyźmie :)

    > Tylko ze ZUS nie jest skarbonką. Nic nie przechowuje, tzn pieniedzy
    > nie przechowuje, tylko akta :-)

    Ale OFE są. Za Tuska nie byli, bo kupowali obligacje państwowe.
    Ale teraz pozostała część akcyjna, więc mają realne pieniądze.

    > To chyba Tusk liczyl.
    > Wyszlo mu, ze albo bedziemy pracowac do 67 lat, albo zdechniemy z
    > glodu :-)
    > Ale czy mial racje ?

    Raczej niedoszacował, bo za ileś-tam lat pracować trzeba będzie dłużej.
    Na razie jakoś by się bilansowało.

    Pis też znalazł sposób. Będziesz pracował krócej, ale zdechniesz z głodu
    jeszcze szybciej -- w końcu emerytury będą niższe o 400zł :)

  • 63. Data: 2018-09-13 09:57:46
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik <n...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Chcesz to licz, ale to drobne przy kwocie całości. Może nakłonisz
    > Danusię, aby zamiast trajkotania w końcu coś policzyła :)

    Nie trzeba nakłaniać wystarczy poczytać roczniki statystyczne i to przede
    wszyskim nie z ostatnich dwóch lat.
    Przez wszystkie lata istnienia OFE suma składek pracowników bilansowała sie
    z wypłatani ZUS, czasem brakowało więcej, czasem mniej, były 2 lata że była
    nadwyżka. Oczywiście pod warunkiem że nie przekazywanoby części składek do
    OFE.
    Ale z momentem powstania OFE i zabierania części składek ZUSowi - bo dla OFE
    nie przewidziano oddzielnych składek płaconych przez ich uczestników, oprócz
    normalnych składek na ZUS, powstały gigantyczne manipulacje kwotami wielu
    mld zł każdego roku.
    Wielu ludzi ukręciło na tym olbrzymie lody.
    I to właśnie ich broni "nie_ma_emaila" z taką intensywnością.
    Gdy odpowiedzialność polityczna niczm topór zawisła nad głowami twórców
    włącznie z Tuskiem, to zlikwidowano część obligacyjną, ale OFE dysponują
    dalej kwotami które budżet państwa (czyli naszymi pieniędzmi) obdarował OFE,
    a za ich pośrednictwem część obywateli (bo nie wszyscy należeli/należą do
    OFE). Czyli część obywateli dostała teoretycznie to na co składali sie
    wszyscy .
    Gdy padła propozycja postawienia za to Buzka pod Trybunał Stanu to co się
    stało?

    Dlatego powtarzam jeszcze raz pokażcie mi choć jeden fundusz emerytalny na
    świecie który funkcjonuje bez realnych składek płaconych przez uczestników.

    Pozdr

  • 64. Data: 2018-09-13 10:11:56
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-13 o 09:57, Danusia pisze:
> [...]
    > sie z wypłatani ZUS, czasem brakowało więcej, czasem mniej, były 2 lata
    > że była nadwyżka. Oczywiście pod warunkiem że nie przekazywanoby części

    Ale sama sobie przeczysz to się bilansowała, czy czasami brakowało
    więcej a czasami mniej?

    Co do bilansowania, to nie bilansowało się przed wprowadzeniem OFE. A
    prognozy już wtedy były takie, że nie będzie bilansowało się bardziej.
    Więc stąd pomysł z tym, aby składki były przypisane do konkretnej osoby
    i na podstawie zebranych składek wypłacać emeryturę. Aby system był
    bezpieczniejszy oraz mniej podatny na widzimisię polityków wprowadzono 2
    dodatkowe filary. Bilansować by się bilansowało, gdyby z systemu nie
    zabrano mundurowych (i innych grup) oraz gdyby górnicy nie dostali
    specjalnych przywilejów. Odrębnie oszczędzane pieniądze miały dać w
    przyszłości możliwość zmiany systemu bismarckiego na inny bardziej
    adekwatny bez konieczności eutanazji emerytów. Był to w zamyśle sposób
    na wyjście z pętli zadłużenia. Poczytaj sobie może trochę artykułów na
    temat jak wychodzi się z pętli zadłużenia, to zrozumiesz że pomysł był
    dobry. Można się zastanawiac co do szczegółów,czyli wszelkich opłat,
    procentowego podziału portfela na akcyjny i obligacyjny itp, ale to są
    już szczegóły (istotne, ale jednak szczegóły techniczne, a nie idea).

    --
    http://zrzeda.pl

  • 65. Data: 2018-09-13 11:25:20
    Od: n...@o...pl

    w <pnd59s$2j6$1@node2.news.atman.pl>, "Danusia" <d...@w...pl> napisał(-a):

    > Nie trzeba nakłaniać wystarczy poczytać roczniki statystyczne i to przede
    > wszyskim nie z ostatnich dwóch lat.

    Tak? To pokaż jakieś dane? Dalej tylko trajkoczesz.

> [...]
    > nadwyżka. Oczywiście pod warunkiem że nie przekazywanoby części składek do

    Kiedyś to krócej żyliśmy i więcej się rodziło, więc od biedy jakoś się
    bilansowało.

> [...]
    > normalnych składek na ZUS, powstały gigantyczne manipulacje kwotami wielu

    Co to znaczy "gigantyczne manipulacje"? Znowu jakieś trajkotanie.

    > Wielu ludzi ukręciło na tym olbrzymie lody.
    > I to właśnie ich broni "nie_ma_emaila" z taką intensywnością.

    Bzdury. Białe myszy też widzisz? Nikogo nie bronię, tylko wytykam głupoty jakie
    wypisujesz. Zyski OFE to temat na osobną dyskusję.

    > Gdy odpowiedzialność polityczna niczm topór zawisła nad głowami twórców
    > włącznie z Tuskiem, to zlikwidowano część obligacyjną, ale OFE dysponują

    Znowu głupoty i dorabiasz sobie jakąś chorą ideologię. Gdyby UE zgodziła się na
    niewliczanie OFE do długu, być może dalej by funkcjonowało.

> [...]
    > a za ich pośrednictwem część obywateli (bo nie wszyscy należeli/należą do
    > OFE). Czyli część obywateli dostała teoretycznie to na co składali sie

    Znowu bzdury. Nikogo nie obdarował, tę kasę OFE mają zwrócić (emerytom lub w
    ramach suwaka). Oczywiście po potrąceniu prowizji.

    > Gdy padła propozycja postawienia za to Buzka pod Trybunał Stanu to co się
    > stało?

    To i Kaczyńskiego należałoby, bo uczestniczył w tym rządzie i koalicji.

    > Dlatego powtarzam jeszcze raz pokażcie mi choć jeden fundusz emerytalny na
    > świecie który funkcjonuje bez realnych składek płaconych przez uczestników.

    ??? Idea funduszu emerytalnego opiera się na wpłatach uczestników.
    W ogóle masz jakieś pojęcie o czym piszesz?

  • 66. Data: 2018-09-14 09:46:48
    Od: "Danusia" <d...@w...pl>

    Użytkownik "Tomasz Kaczanowski" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > W dniu 2018-09-13 o 09:57, Danusia pisze:
    > Co do bilansowania, to nie bilansowało się przed wprowadzeniem OFE.

    No 1998 r brakło 1 mln zł.

> [...]
    > dodatkowe filary. Bilansować by się bilansowało, gdyby z systemu nie
    > zabrano mundurowych (i innych grup) oraz gdyby górnicy nie dostali
    Mundurowi nigdy nie byłi w systemie (z wyjątkiem nieudanej próby dla nowych
    mundurowych na początku lat 2000). Nigdy tzn ani w 2RP , ani w czasie 2
    wojny światowej, ani w czasach PRL, ani w czasach 3RP.
    Zwracałam już na to uwagę, że sprawy mundurówki nigdy nie można łączyć z
    ZUS.
    O górnikach też już dyskutowaliśmy dogłębnie na tej grupie z końcowym
    wnioskiem, że problemem są osoby które nigdy pod ziemią nie pracowały a
    podłączyły się pod górników.
    > [...]
    > Poczytaj sobie może trochę artykułów na temat jak wychodzi się z pętli
    > zadłużenia, to zrozumiesz że pomysł był dobry.
    Czytałam nie raz i zabierałam głos w tej sprawie na różnych konferencjach,
    forach i tv.
    Pomysł przejścia do systemu indywidualnych kont był i jest dobry, ale pod
    warunkiem wprowadzenia tej zmiany stopniowo przez ZUS wewnątrz ZUS, a nie
    przez dodatkowe OFE kradnące składki ZUSowi.
    Te OFE miały uruchomić olbrzymie inwestycje, zapewnić Polsce dużo szybszy
    rozwój niż zachód. A co się stało?

    Pozdr

  • 67. Data: 2018-09-14 09:56:01
    Od: Tomasz Kaczanowski <k...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-09-14 o 09:46, Danusia pisze:

> [...]
    > czasie 2 wojny światowej, ani w czasach PRL, ani w czasach 3RP.
    > Zwracałam już na to uwagę, że sprawy mundurówki nigdy nie można łączyć z

    No i? To, że wcześniej nie było systemu emerytur gdzieś, to też nie
    należy go wprowadzać?

    > O górnikach też już dyskutowaliśmy dogłębnie na tej grupie z końcowym
    > wnioskiem, że problemem są osoby które nigdy pod ziemią nie pracowały a
    > podłączyły się pod górników.

    Nie, problemem sa wszyscy mający przywileje. Nie tylko osoby pracujące
    pod ziemią. Jeśli wg kogoś jest to trudna praca i wymaga dodatkowego
    ubezpieczenia, winno ono byc dodatkowe i za pieniądze górników/kopalń, a
    nie na koszt wszystkich nas (przykład jak związki piłkarskie w
    Niemczech, czy Holandii potrącają od piłkarzy grających w tamtych
    klubach odpowiednie kwoty na to by mieli kasę, gdy zakończą karierę, a
    przecież nie będą jeszcze emerytami, tak aby mogli się przekwalifikować
    itp).

> [...]
    > Te OFE miały uruchomić olbrzymie inwestycje, zapewnić Polsce dużo
    > szybszy rozwój niż zachód. A co się stało?

    ale przecież tak było, zobacz co się stało jak zabrano pieniądze OFE,
    giełda do tej pory przędzie dużo słabiej. Gdyby Państwo pożyczało
    pieniądze od OFE na inwestycje a nie na socjalna kiełbasę wyborczą, też
    byłoby inaczej.

    --
    http://kaczus.ppa.pl

  • 68. Data: 2018-09-15 17:37:41
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2018-09-14, Danusia <d...@w...pl> wrote:

    [...]

    > No 1998 r brakło 1 mln zł.

    Chciałbym to sprawdzić. Podasz linki do dokumentów źródłowych?

    > Te OFE miały uruchomić olbrzymie inwestycje, zapewnić Polsce dużo szybszy
    > rozwój niż zachód. A co się stało?

    A nie rozwijamy się dużo szybciej niż zachód?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com