  • 1. Data: 2018-09-03 21:05:41
    Temat: Dlaczego TOPR i GOPR nie staną się częściowo odpłatne?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią
    za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych
    przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2018-09-03 21:24:41
    Od: "A. Filip" <a...@p...pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> pisze:
> [...]
    > robią za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w
    > uzasadnionych przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby

    Jak jesteś gotowy zamienić problem z "nadmierną łatwością wezwań" na
    problem z "brakiem wezwania" albo "zbyt późnym wezwaniem" to w ogóle nie
    ma sprawy. Możesz tylko wybrać jaki rodzaj problemów wolisz.
    Przeprowadziłeś analizę porównawczą z krajem bliskim twojej propozycji?
    Wszystko ma swoją cenę.

    To jest subtelna różnica między tym co (ewentualnie) można prawnie
    zrobić (bez zmiany lub ze zmianą prawa) a tym co należy zrobić. Jak
    chcesz dyskutować o daniu "odstraszającego przykładu" to nie smędź
    ogólnikami tylko walnij linkiem na _konkretny_ przykład opisany nie w
    trybie "dziennikarz ubarwił żeby zrobić newsa".

    --
    A. Filip

  • 3. Data: 2018-09-03 21:34:10
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 3 Sep 2018 21:05:41 +0200, Mateusz Bogusz napisał(a):

    > obciążać choćby częścią kosztów

    Klucz tkwi w słowie "ochotnicze". Chcą to ratują. Jakby nie zechceli to
    nikt im złego słowa nie powie. To niech żądają kasy ale przed ratowaniem
    a nie po fakcie. A od zarobku niech płacą podatki.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2018-09-03 22:02:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 03-09-18 o 21:05, Mateusz Bogusz pisze:
    > Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią
    > za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych
    > przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

    Podstawę prawną do żądania wynagrodzenia, to bez większego problemu
    można znaleźć w Kodeksie Cywilnym - na szybkiego art. 438 kc. Rzecz w
    ty, że gdyby GOPR, TOPR czy WOPR zaczęły swoje usługi świadczyć
    komercyjnie, to straciły by subwencje i dotacje, które dostają z uwagi
    na to, ze robią to a darmo. Dlatego - omijając oczywiste przypadki -
    tego nie robią.

    Osobnym aspektem jest bardzo słuszna konstatacja o ocenności tych
    kwestii. To, co dla jednego jest pierdołą, dla innego może być poważnym
    zagrożeniem. Ja mieszkam w górach i zdarzyło mi się kilka razy
    przenocować w zimie w lesie. Nie wzywałem GOPR, czy TOPR, choć się
    zgubiłem we mgle. Uznałem, że przenocujemy i rano mgła opadnie -
    znajdziemy drogę. Ale kolega, który był zemną wówczas pierwszy raz w
    górach już "żegnał się z życiem" i za każdym drzewem widział wilka :-)

  • 5. Data: 2018-09-03 22:03:32
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-03, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:
    > Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią
    > za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych
    > przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

    Bo to powodowałoby problemy w drugą stronę i wiele osób bałoby się wezwać
    pomoc w jak najbardziej uzasadnionych przypadkach.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2018-09-04 06:32:18
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Co roku powtarzają się głośne przypadki, kiedy to obie organizacje robią
    > za taksówki. Dlaczego jest taka niemoc, żeby chociażby w uzasadnionych
    > przypadkach obciążać choćby częścią kosztów, osoby "ratowane"?

    Z tego samego powodu, dla którego bezpłatna jest karetka w mieście.

    Można dyskutować, czy powinna być bezpłatna, ale nie można rozpoczynać
    dyskusji od świadectwa swojego braku spostrzegawczości, jakoby darmowa
    pomoc medyczna w przypadku wypadków miałaby być co do zasady w Polsce
    płatna i darmowy TOPR był w tym przypadku jakimś ewenementem.

    Nie zapominaj również o bardzo ważnej rzeczy - za wejście do TPN
    pobierana jest opłata, z której można finansować pomoc, w
    przeciwieństwie do Słowaków, gdzie biletów nie ma, ale i pomoc jest
    płatna (jest w tych dwóch zasadach wewnętrzna spójność, prawda?).

    --
    Liwiusz

  • 7. Data: 2018-09-04 10:16:54
    Od: Olin <k...@a...w.stopce>

    Dnia Mon, 03 Sep 2018 20:03:32 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > wiele osób bałoby się wezwać
    > pomoc w jak najbardziej uzasadnionych przypadkach.

    Teraz, dla odmiany, osoby asertywne mają pełne pole do popisu:

    http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowarszawa/7,16517
    6,23807401,turystka-z-warszawy-zmeczyla-sie-w-tatrac
    h-wezwala-topr-do.html#Z_Prze

    "Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe poinformowało o nietypowym
    zgłoszeniu turystki z Warszawy. Miała wezwać ratowników z błahego powodu, a
    następnie ich obrazić.
    Jak czytamy w kronice TOPR-u, turystka z Warszawy zadzwoniła pod numer
    alarmowy w sobotę 18 sierpnia, kilka minut po godzinie 12.

    Na początku 29-letnia turystka powiedziała, że jest kontuzjowana i obecnie
    przebywa w schronisku na Ornaku. Ratownik dyżurny przeprowadził wywiad z
    kobietą. Powiedziała mu, że jest zmęczona wycieczką, którą odbyła
    poprzedniego dnia. Lekarzowi TOPR miała powiedzieć, że bolą ją kolana.

    Ratownicy poinformowali turystkę, że obecnie zajmują się poważniejszymi
    zdarzeniami w górach. Zalecili turystce, żeby spokojnie odpoczęła. Obiecano
    jej, że jeśli będzie taka możliwość, to zostanie zwieziona ze szlaku w
    późniejszym terminie.

    Turystka chciała wymusić interwencję ratowników.
    Domagała się, by przyjechał po nią samochód TOPR. Gdy nie było na to zgody,
    turystka miała obrazić ratownika przyjmującego zgłoszenie słowami: "Będzie
    pan miał przesrane".

    --
    uzdrawiam
    Grzesiek

    adres: grzegorz.tracz[NA]ifj.edu.pl

    ,,Nie ma takiego problemu, ani osobistego, ani rodzinnego, ani narodowego,
    Różańca"
    Matka Boża do s. Łucji

  • 8. Data: 2018-09-04 10:55:28
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-09-04, Olin <k...@a...w.stopce> wrote:

    > Teraz, dla odmiany, osoby asertywne mają pełne pole do popisu:
    >
    > http://metrowarszawa.gazeta.pl/metrowarszawa/7,16517
    6,23807401,turystka-z-warszawy-zmeczyla-sie-w-tatrac
    h-wezwala-topr-do.html#Z_Prze

    Czytałem, ale co można zrobić? Chyba, że jakiś symboliczny mandat bo
    jakby to miały być rzeczywiste koszty (np. użycia takiego helikoptera)
    to ludzie by się autentycznie bali wzywać. Z drugiej strony
    nieuzasadnione wezwanie karetki/policji to jest zdaje się jakies
    wykroczenie, a ludzie wzywać się nie boją, więc może jest to jednak
    kwestia wyważenia kary?

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2018-09-04 12:03:07
    Od: n...@o...pl

    w <pml1sj$voi$2@node1.news.atman.pl>, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>
    napisał(-a):

> [...]
    > przeciwieństwie do Słowaków, gdzie biletów nie ma, ale i pomoc jest
    > płatna (jest w tych dwóch zasadach wewnętrzna spójność, prawda?).

    W Słowacji i Czechach jest obowiązkowe ubezpieczenie przed wyruszeniem w góry
    (dosyć symboliczne) i z tego jest finansowana ewentualna pomoc.

    Oczywiście jeżeli ktoś nie wykupi, to płaci koszty.

  • 10. Data: 2018-09-04 12:08:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-09-04 o 12:03, n...@o...pl pisze:
> [...]
    > (dosyć symboliczne) i z tego jest finansowana ewentualna pomoc.
    >
    > Oczywiście jeżeli ktoś nie wykupi, to płaci koszty.

    "Jest obowiązkowe", "jeśli ktoś nie wykupi" nie składa mi się w logiczną
    całość.

    --
    Liwiusz