  • 11. Data: 2004-02-25 21:22:06
    Temat: Re: ZNOSZENIE SIĘ WZAJEMNE ZACHOWKÓW
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    news:c1j373$44u$1@news.atman.pl...
    > Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:c1j2lc$4uh$1@inews.gazeta.pl...
    [ciach]

    > Dzięki za wnikliwość w czytaniu w/w tekstu,
    > a teraz ...
    >
    > a czy od stwierdzenia nabycia spadku (przez sąd) poza obowiązkiem zapłaty
    > podatku spadkowego sąd określa obowiązek oraz wysokość zachowków jakie ma
    > zapłacić spadkobierca testamentowy spadkobiercom ustawowym (pominiętym w
    > testamencie)?

    Sąd określa tylko kto dziedziczy i w jakich częściach. Nie ustala ani
    podatku (czasem poucza) anie też zachowków. NIe ustala też co wchodzi w
    skaład spadku. Osobom pominiętym przysługuje roszczenie o wypłatę zachowku,
    którego mogą dochodzić albo polubownie albo na drodze odrębnego procesu.

    _______________
    RF

  • 12. Data: 2004-02-25 21:22:40
    Od: "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl>

  • 13. Data: 2004-02-25 21:31:54
    Od: "Falkenstein" <r...@g...pl>

> [...]

    Jeżeli nieruchomość ma dwóch współwłaścicieli a jeden z nich uważa sie za
    szefa całości i nie wpuszcza drugiego, rządzi się itd, ten pominięty
    właściciel moze domagać się "dopuszczenia do współposiadania" - czyli
    umozliwiania mu po prostu wchodzenia, mieszkania, korzystania ze swej
    własności. Widziałem kilka takich spraw, właśnie pospadkowych, gdy jeden syn
    uważał, że cały dom po ojcu jest jego i nie wpuszczał drugiego, chociaż
    dziedziczyli po połowie.

    Ostateczne zniesienie współwlasności ma miejsce wtedy, gdy współwłaściciele
    nie chcą być dlaej współwłaścicielami, i chcą rzecz podzielić. Podzielić
    można albo fizycznie (ciach na pół), albo cywilnie (sprzedać i podzielić
    kasę). Można też przyznać jednemu z obowiązkiem spłaty. Jednym słowem jak
    jeden ze współwłaścicieli chce miec cały dom niech wypłaci drugiemu połowę
    wartości.

    ____________
    RF

  • 14. Data: 2004-02-25 21:56:45
    Od: "wowka" <w...@w...pl>

> [...]
    > zapłacić spadkobierca testamentowy spadkobiercom ustawowym (pominiętym w

    w sprawie o stwierdzenie nabycia spadku sąd nie zajmuje sie zachowkami ani
    składem masy spadkowej.zapłaty zachowku należy domagać się w odrębnym
    procesie, o ile oczywiście nie załatwimy sprawy polubownie pozasądowo.
    należy samemu ustalić jak jest wartość zachowku i takiej kwoty zażądać
    pozwem. Od żądanej kwoty sąd pobiera wpis (8% bądź trochę mniej - zależy od
    kwoty).

    --
    wowka

  • 15. Data: 2004-02-25 22:08:41
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    wowka <w...@w...pl> napisał(a):

    > Od żądanej kwoty sąd pobiera wpis (8% bądź trochę mniej - zależy od
    > kwoty).

    8%, ale nie mniej niz 30 zł

  • 16. Data: 2004-02-25 22:11:52
    Od: "Jacek Placek" <j...@g...SKASUJ-TO.pl>

    wowka <w...@w...pl> napisał(a):

    > Od żądanej kwoty sąd pobiera wpis (8% bądź trochę mniej - zależy od
    > kwoty).

    a dokładniej:
    1) do 10.000 zł - 8%, nie mniej jednak niż 30 zł;
    2) od 10.001 zł do 50.000 zł: od pierwszych 10.000 zł - 800 zł, a od
    nadwyżki ponad 10.000 zł - 7%;
    3) od 50.001 do 100.000 zł: od pierwszych 50.000 zł - 3.600 zł, a od
    nadwyżki ponad 50.000 zł - 6%;
    4) powyżej 100.000 zł: od pierwszego 100.000 zł - 6.600 zł, a od
    nadwyżki ponad 100.000 zł - 5%, nie więcej jednak niż 100.000 zł.

  • 17. Data: 2004-02-26 05:37:26
    Od: "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c1j48p$bkd$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Wielkie dzięki,
    tak mi właśnie niejasno przeświecało ale do końca mi rozjaśniłeś
    Czytałem Twoje inne wyjaśnienie znalezione przez Google w ostatnich latach i
    widzę, że sporo wiesz....

    pozdrawiam

  • 18. Data: 2004-02-26 05:54:33
    Od: "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl>

    Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    wiadomości news:c1j48p$bkd$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Jerzy Popławski" <l...@a...net.pl> napisał w wiadomości

    Poprzednio chiałem powiedzieć, że czytałem Twoje inne wyjaśnieniA znalezione
    przez Google w ciągu ostatnich lat i widzę, że sporo wiesz....

    Czytałem też przez parę tygodni listę:
    i doszedłem do wniosku, że tam są same drętwusy (bal sztywniaków) - chyba
    się wypiszę

    POZDRAWIAM

  • 19. Data: 2004-02-26 13:59:23
    Od: "wowka" <w...@w...pl>

> [...]

    Jak się będzie burzyć to jest powództwo
    > o dopuszczenie do współposiadania i ostatecznie o zniesienie

    tak jest, można też próbować sprawę załatwić w nieprocesie przez sprawę o
    ustalenie sposobu korzystania z rzeczy wspólnej (podział do użytkowania)

    --
    wowka

  • 20. Data: 2004-02-26 14:06:31
    Od: "wowka" <w...@w...pl>

    Użytkownik "Jacek Placek" <j...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:c1j6j8$l6j$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > 4) powyżej 100.000 zł: od pierwszego 100.000 zł - 6.600 zł, a od
    > nadwyżki ponad 100.000 zł - 5%, nie więcej jednak niż 100.000 zł.

    z tym, że w ostatnim okresie sądy zaczęły poprzedzać typowy proces
    postępowaniem upominawczym nawet w takich sprawach jak o zachowek i wtedy
    wpis wynosi 1/4 wpisu obliczonego na podstawie powołanej wyżej metody,
    pozostałą część wpisu (3/4) wpłaca się dopiero po złożeniu sprzeciwu przez
    pozwanego. nakaz wydawany jest bez przeprowadzenia rozprawy.

    --
    wowka