  • 1. Data: 2004-05-30 17:11:20
    Temat: Wystepek i wykroczenie w Prawie Budowlanym?
    Od: "Wojtek Kubissa" <w...@g...pl>

    Czesc,

    Szukam informacji czy czyny okreslone w artykulach 90 do 94 Prawa Budowlanego
    sa wystepkami czy wykroczeniami. Czy ktos moglby to wyjasnic albo podac link
    jesli jest gdzies opisane?

    w art. 94 mamy:
    Orzekanie w sprawach o czyny, określone w art. 92 i art. 93, następuje na
    podstawie przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia.
    czyli to by bylo wyjasnione ale co z czynami z art. 90 i 91 czy to sa wszystko
    wystepki? Wysokosc kary wieksza od 3 miesiecy na to wskazuje ale nie jest to
    wprost napisane.
    I czy na pewno w atr. 93 wszystko to sa wykroczenie a nie wystepki?

    Pozdrowienia

    Wojtek

  • 2. Data: 2004-05-30 19:31:35
    Temat: Re: Wystepek i wykroczenie w Prawie Budowlanym?
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Wojtek Kubissa" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    Budowlanego
    > sa wystepkami czy wykroczeniami. Czy ktos moglby to wyjasnic albo podac

    To są przestępstwa. Właśnie choćby z powodu na zagrożenie karą. Maksymalne
    dla wykroczenia to 3 miesiące. Po za tym określa to powołany przez Ciebie
    artykuł. Skoro te dwa to wykroczenia, to pozostałe są przestępstwami.
    Zresztą mamy dość bogate orzecznictwo w tym zakresie, bo samowole
    budowlane zawsze wzbudzały kontrowersje. Zwłaszcza w okresie, gdy wiązało
    się to z rozbiórką.

  • 3. Data: 2004-05-30 21:24:07
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Robert Tomasik wrote:
    > To są przestępstwa. Właśnie choćby z powodu na zagrożenie karą. Maksymalne
    > dla wykroczenia to 3 miesiące.

    hmm? miesiąc raczej

    KG

  • 4. Data: 2004-05-31 05:43:03
    Od: "Wojtek Kubissa" <w...@g...pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > hmm? miesiąc raczej

    Czesc,

    Dziekuje za zainteresowanie i odpowiedzi.
    Ja znalazlem te 3 miesiace:
    http://encyklopedia.pwn.pl/82273_1.html

    W art 90 i 91 jest podane po kilka rzeczy i kara jest:
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat
    2. w art.90
    podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do
    roku. w art.91

    i nie jestem pewien czy za ktorys z czynow z tych artykulow kara nie jest
    mniejsza niz 3 miesiace? I czy wtedy to by nie bylo wykroczenie.

    Pozdrowienia

    Wojtek

  • 5. Data: 2004-05-31 06:59:40
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Wojtek Kubissa wrote:
    > Dziekuje za zainteresowanie i odpowiedzi.
    > Ja znalazlem te 3 miesiace:
    > http://encyklopedia.pwn.pl/82273_1.html

    Trochę nieaktualne, art.7§3 kk - kara pozbawienia wolności
    przekraczająca miesiąc

> [...]
    >
    > i nie jestem pewien czy za ktorys z czynow z tych artykulow kara nie jest
    > mniejsza niz 3 miesiace? I czy wtedy to by nie bylo wykroczenie.

    A "do roku" i "do lat 2" to niby nie przekracza miesiąca (a nawe trzech)? :)

    KG

  • 6. Data: 2004-05-31 17:17:29
    Od: "Wojtek Kubissa" <w...@g...pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > A "do roku" i "do lat 2" to niby nie przekracza miesiąca (a nawe trzech)? :)

    Jesli to jest miesiac to chyba rzeczywiscie sprawa jest oczywista. Ale jak by
    bylo 3 tak jak mi sie wydawalo i za ktorys z czynow byloby na przyklad "od
    miesiaca do roku" to czy to by byl zawsze wystepek?

    Z gory przepraszam jesli to o co pytam to oczywiste sprawy ale mi to bylo
    potrzebne na egzamin na uprawnienia budowlane (dzisiaj juz mialem :-)) i dla
    mnie - nie prawnika nie jest to takie proste.

    Pozdrowienia

    Wojtek

  • 7. Data: 2004-05-31 18:21:00
    Od: kam <X#k...@w...pl.#X>

    Wojtek Kubissa wrote:
    > Jesli to jest miesiac to chyba rzeczywiscie sprawa jest oczywista. Ale jak by
    > bylo 3 tak jak mi sie wydawalo i za ktorys z czynow byloby na przyklad "od
    > miesiaca do roku" to czy to by byl zawsze wystepek?

    No cóż, przede wszystkim to za wykroczenie nie powinno być kary
    pozbawienia wolności. Ta bowiem przewidywana jest za przestępstwa. Za
    wykroczenia jest kara aresztu, obecnie od 5 do 30 dni.
    Bez względu na to czy granica pozbawienia wolności była na 3 miesiącach
    (do czasu wejścia w życie kodeksu karnego z 1997 roku - 1 września 1998
    roku), czy jest na miesiącu (obecnie), analogicznie była ustawiona górna
    granica kary aresztu za wykroczenie. A przynajmniej powinna...

    Natomiast jeśli jest podana tylko górna granica kary pozbawienia
    wolności (jak w przepisach, o które pytałeś), to dolna wynika właśnie z
    art.7 kk - jest to miesiąc.
    Tak naprawdę problem w odróżnieniu między przestępstwem a wykroczeniem
    jest gdy sankcją jest 'grzywna albo kara ograniczenia wolności' - bez
    pozbawienia wolności czy aresztu. Wtedy bez wskazania, np. określenia
    procedury, można mieć wątpliwości czy jest to przestępstwo czy wykroczenie

    KG

  • 8. Data: 2004-06-01 14:27:09
    Od: "Wojtek Kubissa" <w...@g...pl>

    kam <X#k...@w...pl.#X> napisał(a):

    > No cóż, przede wszystkim to za wykroczenie nie powinno być kary
    > pozbawienia wolności. Ta bowiem przewidywana jest za przestępstwa. Za
    [...]

    Dziekuje za pomoc.

    Pozdrowienia

    Wojtek