  • 1. Data: 2011-05-28 06:01:15
    Temat: Wystawianie faktur w czasie trwania zwolnienia L4
    Od: "ZZtop" <z...@t...com>

    Własna działalność, typ pogotowie komputerowe
    Żadnej aktywności fizycznej nie ma, stan gotowości
    jedynie. Dotąd dostawałem za utrzymanie tego stanu
    kwotę umowną miesięczną. Proszę bez komentarzy typu
    synekura.
    Jestem na zwolnieniu L4, potrwa to nawet dłuższy czas.

    Proszę o fachową ocenę tej sytuacji.
    Faktura ma brzmieć jak zwykle : Stała opłata ryczałtowa miesięczna,
    suma, vat. itp.

    Co na to ZUS

    --
    ZZTOP

  • 2. Data: 2011-05-28 06:32:59
    Od: Johnson <j...@n...pl>

    ZZtop pisze:

> [...]
    > kwotę umowną miesięczną. Proszę bez komentarzy typu
    > synekura.
    > Jestem na zwolnieniu L4, potrwa to nawet dłuższy czas.

    Wybierz sobie:

    Wyrok Sądu Najwyższego z dnia 17 stycznia 2002 r.
    II UKN 710/00

    Podpisanie w trakcie zwolnienia lekarskiego dokumentów finansowych nie
    może być traktowane jako prowadzenie działalności gospodarczej
    powodujące utratę prawa do zasiłku chorobowego (art. 18 ust. 1 ustawy z
    dnia 17 grudnia 1974 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa, jednolity tekst: Dz. U. z
    1983 r. Nr 30, poz. 143 ze zm.).
    OSNP 2003/20/498, OSNP-wkł. 2002/22/11, M.Prawn. 2003/1/11

    III UK 71/09 wyrok SN 2010-03-03
    1. Z art. 17 ust. 1 ustawy z 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z
    ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa wynikają dwie
    niezależne przesłanki utraty prawa do zasiłku: 1) wykonywanie pracy
    zarobkowej w okresie niezdolności do pracy; 2) wykorzystanie zwolnienia
    w sposób niezgodny z jego celem. Do utraty prawa do zasiłku wystarczy
    zaistnienie jednej z nich.
    2. Możliwość uznania, że nie dochodzi do utraty prawa do zasiłku
    chorobowego, w przypadku aktywności zmierzającej do osiągnięcia zarobku
    w czasie pobierania tego zasiłku, występuje tylko wówczas, gdy ma ona
    charakter incydentalny i wymuszony okolicznościami.

    III UK 11/08 wyrok SN 2008-06-05
    OSNP 2009/21-22/292
    Zawarcie przez przedsiębiorcę w okresie pobierania zasiłku chorobowego
    umowy o pracę z nowym pracownikiem w ramach prac interwencyjnych
    powoduje utratę prawa do tego zasiłku na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy
    z dnia 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia
    społecznego w razie choroby i macierzyństwa (jednolity tekst: Dz.U. z
    2005 r. Nr 31, poz. 267 ze zm.).

    --
    @2011 Johnson
    http://db.tt/JzsPUMU

  • 3. Data: 2011-05-28 06:41:49
    Od: spp <s...@o...pl>

    W dniu 2011-05-28 08:01, ZZtop pisze:
    > W?asna dzia?alno??, typ pogotowie komputerowe
    > ?adnej aktywno?ci fizycznej nie ma, stan gotowo?ci
    > jedynie. Dot?d dostawa?em za utrzymanie tego stanu
    > kwot? umown? miesi?czn?. Prosz? bez komentarzy typu
    > synekura.
    > Jestem na zwolnieniu L4, potrwa to nawet d?u?szy czas.
    >
    > Prosz? o fachow? ocen? tej sytuacji.
    > Faktura ma brzmie? jak zwykle : Sta?a op?ata rycza?towa miesi?czna,
    > suma, vat. itp.
    >
    > Co na to ZUS

    Samo wystawienie faktury to możesz próbować obronić (Sygn. akt II UK
    359/08 choć np. wcześniejszy wyrok Sądu Najwyższego z 5 kwietnia 2005 r.
    (I UK 370/04) twierdzi coś przeciwnego).
    gorzej jeżeli jesteś jednoosobową firmą - przecież taka faktura
    potwierdza wykonywanie przez Ciebie pracy - a to niejako automatycznie
    powoduje utratę prawa do zasiłku. Pytanie czy gotowość do pracy należy
    traktować tak samo jak pracę. Obawiam się jednak że tak. :(

    > Pracownik, w granicach określonych zaleceniami lekarskimi, traci w tym momencie
    możliwość wykonywania jakiejkolwiek pracy na rzecz pracodawcy (nie jest gotowy do
    świadczenia pracy).
    > Podstawa prawna:
    > o art. 52, art. 53, art. 81, art. 128, art. 1515, art. 167 i art. 229 § 2 Kodeksu
    pracy,
    > o art. 9 ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z
    pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników (DzU nr 90, poz.
    844 ze zm.).

    (http://www.infor.pl/prawo/artykuly/328378,kiedy_pra
    cownik_pozostaje_w_gotowosci_do_pracy.html)

    Skoro więc zgodnie z zaleceniami lekarskimi nie możesz wykonywać pracy i
    nie możesz być w stanie gotowości do pracy do wystawiając fakturę
    możesz narazić się na konsekwencje. :(

    --
    spp

  • 4. Data: 2011-05-28 09:19:07
    Od: Maruda <m...@n...com>

    W dniu 2011-05-28 08:41, spp pisze:

    > Skoro więc zgodnie z zaleceniami lekarskimi nie możesz wykonywać pracy i
    > nie możesz być w stanie gotowości do pracy do wystawiając fakturę możesz
    > narazić się na konsekwencje. :(

    Czyli, zgaduję, że najrozsądniej będzie dogadać się z klientem i
    wystawić bardziej "zbiorczą" fakturę jak już L4 się skończy.

    --

    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.

  • 5. Data: 2011-05-28 10:09:21
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "ZZtop" <z...@t...com> napisał w wiadomości
    > Proszę o fachową ocenę tej sytuacji.
    > Faktura ma brzmieć jak zwykle : Stała opłata ryczałtowa miesięczna,
    > suma, vat. itp.

    Wydaje mi sie, ze gdyby ta stala oplata ryczaltowa miesieczna zostala
    obnozona o kwote proporcjonalnie wynikajaca z ilosci dni zwolnienia - czyli
    np. faktura opiewa na 2000 + VAT, w miesiacu majacym 31 dni chorowales 14
    dni, czyli wystawiasz FV na kwote 2000*14/31 = 903,23 + VAT. Oczywiscie w
    umowie tez powinien widniec stosowny zapis o obnizeniu
    Wtedy nikt Ci sie nie powinien doczepic.

    Mozesz tez zatrudnic zleceniobiorce na czas choroby (jesli bedzie to student
    do 26 roku zycia, albo osoba majaca taki inny tytul do ubezpieczen, ze ze
    zleceni abedzie tylko zdrotowne, to nie powinno to byc drogie rozwiazanie -
    tym bardziej, ze mozesz zleceniobiorcy wyplacic 0 zl (bo z nim si eumowisz,
    ze on bedzie dostawal kase tylko za okreslona interwencje a takowej nie
    bedzie, natomiast Ty (jako firma) zachowasz dzieki zleceniobiorcy "gotowosc"
    i uprawni Cie to do wystawienia FV na cala ryczaltowa kwote.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 6. Data: 2011-05-28 10:18:13
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    > np. faktura opiewa na 2000 + VAT, w miesiacu majacym 31 dni chorowales 14
    > dni, czyli wystawiasz FV na kwote 2000*14/31 = 903,23 + VAT. Oczywiscie w

    Maj folt - o tyle obnizasz, czyli wystawiasz FV na 1096,77 + VAT

  • 7. Data: 2011-05-28 10:50:07
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Maruda" <m...@n...com> napisał w wiadomości

    > Czyli, zgaduję, że najrozsądniej będzie dogadać się z klientem i wystawić
    > bardziej "zbiorczą" fakturę jak już L4 się skończy.

    Ale jak to zbiorcza?
    Jesli obejmowac bedzie ona okresy gotowosci pokrywajace sie z okresem
    przebywania na zwolnieniu to nic to nie da.
    Preciez ZUS moze zechciec skontrolowac np. za 2 lata. I wtedy gucio bedzie
    ich obchodzilo, czy te fakture wystawial jak byl zdrowy, czy jak byl chory.
    Wazne bedzie za co jest ona wystawiona.
    IMHO jesli tworca watku chce te kase od kontrahenta dostawac w czasie
    choroby musi zatrudnic zleceniobiorce, zeby czarno na bialym wykazac, jak
    sie z owej gotowosci zamierzal wywiazac, bedac niezdolnym do pracy.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 8. Data: 2011-05-28 14:28:02
    Od: "prg" <b...@b...pl>

    > Mozesz tez zatrudnic zleceniobiorce na czas choroby (jesli bedzie to student

    ale czy musi? pogotowie ratunkowe działa tak, że coś się zepsuje, to jedzie
    naprawić.
    jeśli jest chory, to jak się coś zepsuje ewentualnie, to wtedy zleci komuś te
    naprawy.
    skoro się nic nie psuje, to po co zleceniobiorca?

  • 9. Data: 2011-05-28 15:13:34
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "prg" <b...@b...pl> napisał w wiadomości

    > ale czy musi? pogotowie ratunkowe działa tak, że coś się zepsuje, to
    > jedzie

    Zeby komus zlecic, musi tego kogos znalezc itp., zawrzec z nim transakcje, a
    wczesniej odebrac telefon lub w inny sposob przyjac wiadomosc o uszkodzeniu.
    To tez jest prowadzenie DG.

    > skoro się nic nie psuje, to po co zleceniobiorca?

    Po to, zeby zapewnic ciaglosc gotowosci bez osobistego angazowania sie w
    sprawy realikzacji uslugi w czasie choroby.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 10. Data: 2011-05-28 15:43:43
    Od: Arek <a...@e...net>