  • 11. Data: 2020-10-13 15:38:40
    Temat: Re: Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 13 października 2020 14:24:55 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > Nie mogę się dowiedzieć.
    > Mogę co najwyżej potwierdzić lub zaprzeczyć, ale jest jeszcze opcja, że EKW nic nie
    da (znam prawie na pamięć).

    To zajrzyj w końcu i pomyśl, zamiast wypisywać.
    Wygląda na to, że tzw. internet masz ;P

    > Deweloper ma jeszcze sporo miejsc w garażu, wynajmuje je zamiast sprzedać, więc
    moim zdaniem teoretycznie kilka piwnic może być
    > pomieszczeniami niewyodrębnionymi położonymi w obrysie garażu (a nie w obrysie
    części wspólnej).

    Tutaj trzeba zajrzeć do KW garażu, zobaczyć, jaki udział w lokalu garażowym odpowiada
    jednemu miejscu, policzyć miejsca w garażu i zobaczyć, czy coś zostanie.
    U mnie zarówno miejscu jak i komórce przypada równy udział 1/284 własności garażu
    (garażu - a NIE części wspólnej) - co swoją drogą jest wyjatkowo głupie, ale nic już
    na tą głupotę dewelopera nie poradzimy.

    > Każdej kanciapy na szczotki nie musisz wyodrębniać i ujawniać, prawda?

    Nieprawda.
    Przy wyodrębnieniu pierwszego lokalu MUSISZ określić mianownik ułamka części
    wspólnej, czyli zsumować powierzchnię wszystkich lokali i pomieszczeń do nich
    przynależnych - jeśli chcesz móc je potem wydzielić i sprzedać.

    Jak się pomylisz to jest problem - trzeba potem zmieniać w KW wszystkich lokali
    wydzielonych - a to jest i kłopotliwe i kosztuje.
    Ja w umowie sprzedaży mam pełnomocnictwo dla dewelopera, że może w moim imieniu
    zmienić ten mianownik.

    A jak coś nie jest odrębnym lokalem / pomieszczeniem przynależnym to jest częścią
    wspólną - np. również balkony i tarasy, o czym mało kto wie.

    U mnie we wspólnocie jest odwrotny problem - jak lokal wydzielony - choć jeszcze nie
    wyodrębniony - z powrotem włączyć do części wspólnej?
    Ciekawe czy to pierwszy taki przypadek w historii i jak to się skończy.

  • 12. Data: 2020-10-13 16:25:02
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 13 października 2020 14:49:16 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski
    napisał:

    > A to nie jest tak, że zawsze są jakieś pomieszczenia wspólne? Klatki
    > schodowe, strychy..

    Są - i te części wspólne budynku, oraz działka, pozostają jako współwłasność w
    "głównej" KW nieruchomości.
    A poszczególne lokale mają swoje księgi.
    Czyli w "głównej" KW pozostaje taki budynek minus mieszkania - nieźle dziurawy ser -
    na działce.

    Jak deweloper buduje, to najpierw kupuje działkę - w dziale II wpisany jest jako
    właściciel 1/1 części. Potem jak zbuduje budynek, to się budynek dopisuje do tej
    księgi wieczystej.
    A jak sprzedaje pierwszy lokal, to od 1/1 własności dewelopera odejmuje się w dziale
    II KW w sekcji "właściciele" udział pierwszego wyodrębnionego lokalu - ale nie
    wpisuje się do "głównej" KW nabywcy lokalu z imienia i nazwiska, tylko wpisuje się do
    sekcji "właściciele wyodrębnionych lokali", że współwłaścicielem jest właściciel
    lokalu nr N, dla którego to lokalu utworzono KW nr X.

    Ma to swój sens, bo jak kupujesz mieszkanie od dewelopera to płacisz za zmiany w KW
    "głównej" oraz KW swojego lokalu - ale jak sprzedajesz, to zmiana jest tylko w KW
    lokalu.

    No i po tym, jak deweloper wszystkie lokale wyodrębni i sprzeda, sekcja "właściciele"
    staje się pusta, są wpisy tylko w sekcji "właściciele wyodrębnionych lokali".

    > Nie można sprzedać pomieszczenia w piwnicy?

    Hmmm, jak się (bodajże) starosta zgodzi, żeby w piwnicy utworzyć lokal wydzielony to
    można sprzedać - co ważne, BEZ mieszkania.

    Druga opcja jest taka, że pomieszczenia w piwnicy są pomieszczeniami przynależnymi do
    lokali - i można je sprzedać wyłącznie w komplecie z mieszkaniem. Ew. można sprzedać
    samo takie pomieszczenie, ale tylko właścicielowi innego mieszkania w tym budynku -
    trzeba je odłączyć z KW jednego lokalu i przyłączyć do KW drugiego lokalu.

    Trzecia opcja, jak u mnie, jest taka, żeby oszukać, że piwnice/komórki są częściami
    wydzielonego lokalu garażowego.
    Wtedy też te komórki można dowolnie sprzedawać - tyle że potem nabywcy mogą mieć
    problem.
    Bo tak naprawdę nie kupują "miejsca postojowego nr A" czy "komórki nr B" - mimo że
    płacą różne ceny, bo miejsca kosztują różnie w zależności od poziomu garażu, a
    komórki w zależności od wielkości - tylko wszyscy kupują udział w lokalu garażowym, a
    to, że to miejsce jest czyjeś, a ta komórka czyjaś, reguluje jedynie umowa quoad usum
    zawarta między współwłaścicielami - np. w bardzo dziwny sposób za pośrednictwem
    dewelopera, jak u mnie.

    Ale to i tak lepsze niż sytuacje, gdy deweloper sprzedawał miejsca parkingowe będące
    częściami wspólnymi budynku - to jest dopiero kupowanie kota w worku...
    W takim przypadku wspólnota może zadecydować, że garaż w całości wynajmujemy, dochód
    idzie dla wspólnoty, a ci, co kupili miejsca, mogą sobie parkować na zewnątrz oraz
    odwoływać się do składu węgla.

    Pisałem też, że podobno deweloper musiał przydzielić komórki, które nie były częścią
    garażu, do poszczególnych lokali, zanim je sprzedał - i że to też był powód, dla
    którego wykombinował ten cały pomysł z "komórkami w garażu" - mimo że tylko dla ok.
    1/3 z nich dostęp jest naprawdę z hali garażowej, do pozostałych jest z korytarzy
    między klatką schodową a drzwiami hali garażowej.
    Może od tamtego czasu zmieniły się przepisy, ale może po prostu przedobrzyli - z
    tego, co czytałem, wynika, że wcale nie musieli od razu przydzielać komórek do
    lokali, wystarczyło jedynie określić ich łączną powierzchnię.
    A przydzielić można było dopiero w momencie wydzielenia i sprzedaży lokalu.

    Choć z drugiej strony taki sam bajzel z 30 co z 90 komórkami "garażowymi".

  • 13. Data: 2020-10-13 18:24:36
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Różnica jest jak pomiędzy "lokalem 80 m2", a "lokalem trzypokojowym 80 m2".
    Na udział w nieruchomości wspólnej wpływu nie ma.
    Oczywiście sprawa "obrysu lokalu" by się wyjaśniła po pomiarach powierzchni garażu i
    tych komórek, ale komu się chce liczyć od nowa
    cały garaż powiedzmy 5432,10 m2 (no nie mnie).
    W KW jest "Opis lokalu (rodzaj izby - liczba) POMIESZCZENIE GARAŻOWE - 131"
    "Podrubryka 1.4.4 - Lokal
    6. Opis lokalu 1. A: rodzaj izby 1. 2 --- POMIESZCZENIE GARAŻOWE
    B: liczba izb 1. 2 --- 131"
    No a przecież wiemy, że (jakoś mniej więcej po 1999/2000 r.) m.p. to nie
    pomieszczenie (SN stwierdził że nie może jako niewydzielone
    trwałymi ścianami).

  • 14. Data: 2020-10-14 14:07:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 13 października 2020 18:25:03 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    > No a przecież wiemy, że (jakoś mniej więcej po 1999/2000 r.) m.p. to nie
    pomieszczenie (SN stwierdził że nie może jako niewydzielone

    No to masz odpowiedź - idź jeszcze do garażu i policz miejsca postojowe, jak wyjdzie
    131 (tylko nie idź na łatwiznę, czyli na ostatnie, bo może się okazać, że są np.
    jakie 44A, tak jak u mnie - miejsc jest 192, ale numeracja kończy się na 183 - 9
    miejsc jest tzw. "rodzinnych", czyli są umieszczone jedno za drugim i na to "tylne"
    jest dojazd wyłącznie przez "przednie", więc były sprzedawane parami, za 170% ceny
    "zwykłego" miejsca - ale liczone są jak osobne miejsce, a numerację mają właśnie
    taką, że "przednie" jest np. 44 a tylne 44A - zresztą tak jest też z mieszkaniami, 13
    dużych podzielili każde na dwie części i z 147 mieszkań w projekcie zrobiło się 160 -
    tutaj numery są np. 8A i 8B - do dziś się zastanawiam, po co tak to zrobili, czy już
    jakieś umowy podpisywali z wpisanymi numerami lokali zanim wpadli na pomysł tego
    dzielenia? - a najlepsi byli w tym, że podzielone jest też mieszkanie nr 147 - to
    jest najwyższy numer - i nie podzielili go na mieszkania 147 i 148, tylko też na 147A
    i 147B) to masz odpowiedź - w garażu są tylko miejsca postojowe.

    To pozostawia dwie opcje - te pomieszczenia, o które jest zazdrość, są albo
    pomieszczeniami przynależnymi do lokali (to możesz sprawdzić w KW poszczególnych
    lokali, numery znajdziesz w KW nieruchomości "głównej") albo częścią wspólną.
    A co tam takiego jest, że to takie cenne?

  • 15. Data: 2020-10-14 17:04:36
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Fałszywy wniosek.
    Zwróć uwagę, co zwykle jest określane pojęciem "pomieszczenia przynależnego" -
    pomieszczenie oddalone od "głównego" lokalu.
    Przecież nie nazywasz pomieszczeniem przynależnym np. WC będącego w obrysie Twojego
    lokalu, a gdyby to WC było w korytarzu na
    piętrze i to jeszcze innym, to co innego.
    A mówimy o powiedzmy jakichś wnękach w garażu, może być częściowo zamurowanych z
    wstawionymi drzwiami, czy jakie tam się kreski
    postawiło architektowi.

    -----

  • 16. Data: 2020-10-14 17:48:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 października 2020 17:04:39 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

> [...]
    > A mówimy o powiedzmy jakichś wnękach w garażu, może być częściowo zamurowanych z
    wstawionymi drzwiami, czy jakie tam się kreski

    Hmmm, sądzisz, że mogli zrobić takie komórki, do których jest wejście tylko i
    wyłącznie z hali garażowej - a więc z wydzielonego lokalu - i te komórki są
    pomieszczeniami przynależnymi?
    Hmmm, kto wie, deweloperzy mieli różne pomysły.
    KW od garażu w bloku z poprzednim mieszkaniem nie zgłębiłem - a tam też były jakieś
    mityczne miejsca dla jednośladów - mityczne, bo nigdy na nie nie trafiłem (może były
    w garażu w drugim bloku, WM obejmowała dwa) - oraz właśnie takie komórki - wnęki z
    ażurowymi drzwiami, wchodziło się tylko i wyłącznie z garażu. Ale czy te komórki były
    pomieszczeniami przynależnymi do lokali czy też częścią garażu - nie wiem, jak będę
    miał chwilę i odszukam nr KW poprzedniego mieszkania, to sprawdzę.

    Hmm, czy pomieszczenia przynależne, to można się zastanawiać - ale u mnie też garaż
    nie jest "monolitem" w obrębie swojego obrysu, jest np. separator, zbudowany na
    poziomie -3 na jednym z miejsc postojowych, które na poziomiach -2 i -1 są tymi
    "tylnymi" z miejsc "rodzinnych".
    Normalnie ściany z cegieł od podłogi do sufitu i drzwi.

    W sumie to wyobraźnia deweloperów nie zna granic, a urzędy też ją niestety
    przyklepują :(

  • 17. Data: 2020-10-14 18:21:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Znam taki przypadek (kom. przynależne do mieszkań).
    W konkretnym przypadku moich "spornych" komórek deweloper miał wielkie pomieszczenie
    kilkadziesiąt metrów, szukał na to nabywcy
    (wśród nabywców lokali usługowych na parterze myśląc, że to właśnie im się"przyda" -
    dla mnie było za wielkie przez co za drogie), w
    końcu zdecydował się podzielić ściankami i drzwiami na mniejsze komórki, być może nie
    zsynchronizował czasowo z momentem
    wyodrębnienia i sprzedaży pierwszego lokalu (mieszkalnego), który to moment jest
    pewną "migawką" do określenia co jest czym.
    Do tego wielkiego pomieszczenia wchodzi się z garażu.

    -----

  • 18. Data: 2020-10-21 12:43:53
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 października 2020 18:21:13 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
> [...]
    pewną "migawką" do określenia co jest czym.
    > Do tego wielkiego pomieszczenia wchodzi się z garażu.

    Skoro oferował na sprzedaż jako całość to jest szansa, że jest to po prostu lokal
    wydzielony.
    W "głównej" KW nieruchomości jest lista lokali wydzielonych - przejdź się po bloku i
    spisz numery mieszkań (bo z tym też prosto nie jest, u mnie jest np. 1 i 3, ale też
    2A i 2B, a 2 nie ma - w poprzednim liczbą setek był numer piętra i potem po kolei
    naokoło bloku - czyli w klatce A na piętrze było np. 301, 302 i 303 oraz 334 i 335 -
    nie licząc oczywiście mieszkań o numerach 334A i 334B, bo tam też dzielili - a znam
    jeszcze lepszy numer z jwch - numer piętra jako liczba setek, po kolei numerowane
    mieszkania w klatce oraz na końcu dodana litera klatki - czyli w bloku są mieszkania
    np. 301-A, 301-B, 301-C i tak do 301-F - co za debil musiał to wymyślić) i zobacz,
    czy oprócz garażu na tej liście nie ma jakiegoś innego tajemniczego lokalu.

    W głównej KW jest też wpisana liczba samodzielnych lokali - można porównać, czy na
    liście lokali wydzielonych jest tyle samo - bo może deweloper tego lokalu nie
    wydzielił i nie sprzedał (i np. jeszcze ma jakiś udział wpisany w dziale II), tylko
    np. te komórki wynajmuje.

    Ew. przejrzyj wszystkie KW lokali, czy nie ma tam dopisanych jakichś pomieszczeń
    przynależnych - są wyraźnie wpisane w KW, ew. żeby nie musieć przeglądać wszystkich
    ksiąg lokali, to należy je pogrupować w piony i sprawdzać, czy przypadkiem któryś z
    lokali w danym pionie nie ma większego udziału w części wspólnej niż inne - wtedy
    jest podejrzenie, że ma jakieś pomieszczenie przynależne (zaletę tego sposobu jest
    to, że przeglądasz tylko główną KW).

  • 19. Data: 2020-10-21 13:29:17
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    To nie lokal, lecz pomieszczenie - pierwotnie duże 30+ m2, a po podziale ściankami
    (przed oddaniem budynku? po oddaniu budynku? nikt
    nie pamięta) na małe pomieszczenia boksów komórek 7+ m2.
    Deweloper jeszcze udział w całości ma i to spory, bo wielu miejsc garażowych nie
    sprzedał (bo od pewnego momentu nie chciał już
    sprzedawać), lecz wynajmuje (bo to uzasadnia trzymanie etatów ;)), do tego jeden
    lokal sklepowy ma i też wynajmuje.

    -----

  • 20. Data: 2020-10-21 17:40:40
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 21 października 2020 17:03:52 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:

    > To nie lokal, lecz pomieszczenie - pierwotnie duże 30+ m2, a po podziale ściankami
    (przed oddaniem budynku? po oddaniu budynku? nikt
    > nie pamięta) na małe pomieszczenia boksów komórek 7+ m2.

    To jak szukał nabywcy to na lokal wydzielony czy miało to być pomieszczenie
    przynależne do lokalu usługowego ew. chętnego nabywcy?
    A może chciał je sprzedać jako udział w garażu?

> [...]
    sprzedał (bo od pewnego momentu nie chciał już
    > sprzedawać), lecz wynajmuje (bo to uzasadnia trzymanie etatów ;)), do tego jeden

    To, że deweloper ma miejsca postojowe, nie wpływa na jego udział w całości własności
    w "głównej" księdze (wpis w dziale II w sekcji "właściciel" - a NIE w sekcji
    "właściciele lokali wydzielonych") - bo garaż musiał wydzielić w całości.
    Wpływa tylko na jego udział w garażu.
    Jaki jest mianownik udziałów w garażu dewelopera oraz poszczególnych właścicieli?

    A ten jeden lokal sklepowy oczywiście będzie udziałem dewelopera wpisanym w dziale II
    "głównej" KW.
    Do sprawdzenia jest to, czy udział wpisany w tym miejscu udział dewelopera odpowiada
    dokładnie powierzchni tego jednego lokalu usługowego.
    Oraz oczywiście czy mianownik odpowiada powierzchni wszystkich samodzielnych lokali +
    pomieszczeń przynależnych w budynku.