    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Tue, 13 Oct 2020 07:25:02 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Wyrys z ewidencji gruntów i budynków.
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 13 października 2020 14:49:16 UTC+2 użytkownik Michal Jankowski
    napisał:

    > A to nie jest tak, że zawsze są jakieś pomieszczenia wspólne? Klatki
    > schodowe, strychy..

    Są - i te części wspólne budynku, oraz działka, pozostają jako współwłasność w
    "głównej" KW nieruchomości.
    A poszczególne lokale mają swoje księgi.
    Czyli w "głównej" KW pozostaje taki budynek minus mieszkania - nieźle dziurawy ser -
    na działce.

    Jak deweloper buduje, to najpierw kupuje działkę - w dziale II wpisany jest jako
    właściciel 1/1 części. Potem jak zbuduje budynek, to się budynek dopisuje do tej
    księgi wieczystej.
    A jak sprzedaje pierwszy lokal, to od 1/1 własności dewelopera odejmuje się w dziale
    II KW w sekcji "właściciele" udział pierwszego wyodrębnionego lokalu - ale nie
    wpisuje się do "głównej" KW nabywcy lokalu z imienia i nazwiska, tylko wpisuje się do
    sekcji "właściciele wyodrębnionych lokali", że współwłaścicielem jest właściciel
    lokalu nr N, dla którego to lokalu utworzono KW nr X.

    Ma to swój sens, bo jak kupujesz mieszkanie od dewelopera to płacisz za zmiany w KW
    "głównej" oraz KW swojego lokalu - ale jak sprzedajesz, to zmiana jest tylko w KW
    lokalu.

    No i po tym, jak deweloper wszystkie lokale wyodrębni i sprzeda, sekcja "właściciele"
    staje się pusta, są wpisy tylko w sekcji "właściciele wyodrębnionych lokali".

    > Nie można sprzedać pomieszczenia w piwnicy?

    Hmmm, jak się (bodajże) starosta zgodzi, żeby w piwnicy utworzyć lokal wydzielony to
    można sprzedać - co ważne, BEZ mieszkania.

    Druga opcja jest taka, że pomieszczenia w piwnicy są pomieszczeniami przynależnymi do
    lokali - i można je sprzedać wyłącznie w komplecie z mieszkaniem. Ew. można sprzedać
    samo takie pomieszczenie, ale tylko właścicielowi innego mieszkania w tym budynku -
    trzeba je odłączyć z KW jednego lokalu i przyłączyć do KW drugiego lokalu.

    Trzecia opcja, jak u mnie, jest taka, żeby oszukać, że piwnice/komórki są częściami
    wydzielonego lokalu garażowego.
    Wtedy też te komórki można dowolnie sprzedawać - tyle że potem nabywcy mogą mieć
    problem.
    Bo tak naprawdę nie kupują "miejsca postojowego nr A" czy "komórki nr B" - mimo że
    płacą różne ceny, bo miejsca kosztują różnie w zależności od poziomu garażu, a
    komórki w zależności od wielkości - tylko wszyscy kupują udział w lokalu garażowym, a
    to, że to miejsce jest czyjeś, a ta komórka czyjaś, reguluje jedynie umowa quoad usum
    zawarta między współwłaścicielami - np. w bardzo dziwny sposób za pośrednictwem
    dewelopera, jak u mnie.

    Ale to i tak lepsze niż sytuacje, gdy deweloper sprzedawał miejsca parkingowe będące
    częściami wspólnymi budynku - to jest dopiero kupowanie kota w worku...
    W takim przypadku wspólnota może zadecydować, że garaż w całości wynajmujemy, dochód
    idzie dla wspólnoty, a ci, co kupili miejsca, mogą sobie parkować na zewnątrz oraz
    odwoływać się do składu węgla.

    Pisałem też, że podobno deweloper musiał przydzielić komórki, które nie były częścią
    garażu, do poszczególnych lokali, zanim je sprzedał - i że to też był powód, dla
    którego wykombinował ten cały pomysł z "komórkami w garażu" - mimo że tylko dla ok.
    1/3 z nich dostęp jest naprawdę z hali garażowej, do pozostałych jest z korytarzy
    między klatką schodową a drzwiami hali garażowej.
    Może od tamtego czasu zmieniły się przepisy, ale może po prostu przedobrzyli - z
    tego, co czytałem, wynika, że wcale nie musieli od razu przydzielać komórek do
    lokali, wystarczyło jedynie określić ich łączną powierzchnię.
    A przydzielić można było dopiero w momencie wydzielenia i sprzedaży lokalu.

    Choć z drugiej strony taki sam bajzel z 30 co z 90 komórkami "garażowymi".