  • 61. Data: 2006-09-12 14:49:37
    Temat: Re: Wypadek rower-auto. Czy kierowca slusznie domaga sie pokrycia kosztów naprawy?
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    greg napisał(a):

    > Art. 362. Jeżeli poszkodowany przyczynił się do powstania lub
    > zwiększenia szkody, obowiązek jej naprawienia ulega odpowiedniemu
    > zmniejszeniu stosownie do okoliczności, a zwłaszcza do stopnia winy obu
    > stron.
    a czy ja jestem również poszkodowanym, czy tylko kierowca ma prawo
    domagać się piniędzy? pytam serio bo od tych wszystkich odpowiedzi
    juz sam nie wiem...

  • 62. Data: 2006-09-12 14:52:05
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > Czyli ciężarówka nie wymusiła....
    nie, wcale :\ ....szkoda, że nie zauważyłeś, że kierowca
    ciężarówki też złamał przepisy - wyjeżdżał z podporządkowanej
    i wyjechał za bardzo do przodu!

  • 63. Data: 2006-09-12 15:32:45
    Od: Maciej Bebenek <m...@t...waw.pl>

    Użytkownik Pamela napisał:

    > nie, wcale :\ ....szkoda, że nie zauważyłeś, że kierowca
    > ciężarówki też złamał przepisy - wyjeżdżał z podporządkowanej
    > i wyjechał za bardzo do przodu!

    Nie ma obowiązku wyjeżdżania mniej do przodu ;-) Jeżeli - jak sam
    pisałeś - ciężarówka wjechała na drogę główną, a Ty nie musiałeś
    hamować, oznacza to, że wszystko odbyło się w zgodzie z przepisami.

    Inny odpowiednik takiej sytuacji- jak kogoś stukniesz z tyłu, to Twoja
    wina, chyba że ten ktoś jeszcze nie zdążył wyjechać czy zmienić pasa
    (nie jest ustawiony równolegle do kierunku jazdy). Jeżeli natomiast już
    stoi/jedzie równolegle, to winien jest ten z tyłu.

    M.

  • 64. Data: 2006-09-12 16:12:54
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pamela wrote:

    > czyli z Twojego rozumowania wynika pewien morał: "zostawiaj auto gdzie
    > i jak chcesz - jak ktoś w Ciebie wjedzie to i tak będzie jego a nie
    > Twoja wina"

    Bredzisz.

    Może zdarzyć się sytuacja, w której osoba z przekroczonymi promilami nie
    zostanie uznana za sprawcę zdarzenia drogowego (np. był pijany, ale poza
    tym jechał prawidłowo i tylko jakiś pirat tnący na czerwonym władował mu
    się w bok). Nie oznacza to, że jeżdżenie po pijaku jest
    chwalebne/legalne. Zresztą i tak zostanie za to ukarany. Ale
    odszkodowanie płacić będzie tylko sprawca.

  • 65. Data: 2006-09-12 17:01:08
    Od: R2r <b...@m...net.pl>

    W dniu 2006-09-12 16:45, Pamela napisał(a):
    > czyli z Twojego rozumowania wynika pewien morał: "zostawiaj auto gdzie
    > i jak chcesz - jak ktoś w Ciebie wjedzie to i tak będzie jego a nie
    > Twoja wina"

    Nie zostawiaj, bo to może narazić Cię na różne nieprzyjemności (jak
    choćby mandat). Ale jak ktoś w ten samochód wjedzie to będzie to jego wina.
    Kierujący nie może jechać na ślepo posługując się zasadą "tu nic nie
    powinno stać zatem w razie czego to będzie nie tylko moja wina jeśli
    w to coś wjadę". W ten sposób powstają np. karambole na autostradzie, bo
    ktoś właśnie pojechał w ciemno we mgle i nagle okazało się, że coś na
    tej autostradzie stało (w przyczyny nie wnikam).
    Generalnie bezpieczna jazda polega na takim dostosowaniu prędkości aby
    móc w przypadku pojawienia się niespodziewanej przeszkody (dodajmy
    tutaj, że chodzi o nieruchomą przeszkodę) uniknąć kolizji. Przeważnie
    oznacza to możliwość wyhamowania do 0 na widocznej drodze. Jeżeli ktoś
    tej zasady pojąć nie potrafi i próbuje odciążać swoje sumienie
    przerzucając część winy na przeszkodę to nie wiem czy nie powinien
    powstrzymać się od prowadzenia pojazdów.

    --
    Pozdrawiam. Artur.
    ____

  • 66. Data: 2006-09-12 17:19:18
    Od: "Pamela" <l...@w...pl>

    Andrzej Lawa napisał(a):

    > odszkodowanie płacić będzie tylko sprawca.

    czyli ja jestem sprawcą że tak powiem "jedynym" i razie walki w
    sądzie przegram, tak?

    domagać się z jego PZU jakiegoś odszkodowania?

  • 67. Data: 2006-09-12 19:44:40
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pamela" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > brawo...własnie taka informacja była mi potrzebna;) szkoda, że nie
    > zauważyłeś, że wina NIE JEST tylko moja i że JA TEŻ MAM STRATY

    a czego oczekujesz? poklepania po plecach
    jak juz zostalo napisane, to ty jestes winny kolizji, kierowca dostal mandat
    za niedostosowanie sie do znakow, jednak to twoje niedostosowanie predkosci
    pojazdu do warunkow drogowych bylo bezposrednia przyczyna kolizji i
    prawdopodobnie tak orzeknie sad, jesli dojdzie do rozprawy

  • 68. Data: 2006-09-12 19:47:10
    Od: "Szerszen" <s...@t...pl>

    Użytkownik "Pamela" <l...@w...pl> napisał w wiadomości
    s.com...

    > a czy ja jestem również poszkodowanym, czy tylko > kierowca ma prawo
    > domagać się piniędzy? pytam serio bo od tych
    > wszystkich odpowiedzi
    > juz sam nie wiem...

    wszstko co do tej pory napisales wskazuje na to ze jestes sprawca, a wiec
    nie poszkodowanym

  • 69. Data: 2006-09-12 22:36:28
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Pamela wrote:

    > czyli ja jestem sprawcą że tak powiem "jedynym" i razie walki w
    > sądzie przegram, tak?

    100% w sądach nigdy nie ma - sędzia-idiota też może się trafić
    (przykład: wyrok w sprawie tych idiotek z Babiego Lata).

    Ale przy normalnym, przytomnym, kompetentnym i trzeźwym "wysokim sądzie"
    nie masz szans.

    > domagać się z jego PZU jakiegoś odszkodowania?

    Domagać zawsze się możesz. A oni mogą wysłać na drzewo ;)

  • 70. Data: 2006-09-12 22:41:58
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    R2r wrote:

> [...]
    > ktoś właśnie pojechał w ciemno we mgle i nagle okazało się, że coś na
    > tej autostradzie stało (w przyczyny nie wnikam).

    Niektórzy najwyraźniej zbyt biorą sobie do serca tekst "sięgaj gdzie
    wzrok nie sięga" ;->

    Niestety w życiu podstawową zasadą na drodze jest jechać tak, jakby poza
    zasięgiem wzroku mogło być urwisko, pole minowe czy gorąca lawa.

    Nie widzisz - nie jedziesz. Kto tego nie pojmuje, nie powinien mieć
    prawa do poruszania się po drogach publicznych.