  • 1. Data: 2009-08-25 20:01:25
    Temat: Wynajem mieszkania i zgłoszenie do US
    Od: Reseller <r...@o...pl>

    Witam,
    już zgłupiałem... Mamy mieszkanie własnościowe, które chcemy komuś
    wynająć - dać ogłoszenie itp. Najchętniej na długi okres czasu.
    Mieszkanie z wyposażeniem itp. Czy fakt najmu musimy zgłosić do US i
    jaki podatek będziemy od tego płacili. Nie będzie to najem chwilowy,
    sporadyczny czy jak to tan się zwie. Google odpowiadają paragrafami,
    projektami ustaw i innymi dokumentami które mówią o tym czym jest koszt
    najmu itd.
    Mieszkanie chcę wynająć za 1.800 zł + najemca będzie płacił wszystkie
    opłaty licznikowe i wynikające z korzystania z mieszkania do wspólnoty
    mieszkańców.
    Jaki podatek i w jakiej wysokości będziemy z tego tytułu płacili?

    Jakie konsekwencję mogą być związane z niezgłoszeniem najmu do US a ktoś
    z "uprzejmych" doniesie?

    --
    Reseller

  • 2. Data: 2009-08-25 21:41:26
    Temat: Re: Wynajem mieszkania i zgłoszenie do US
    Od: "ALEX Przekliniak" <k...@s...us>

    Reseller ni au koto ha itsumo tanosii

> [...]
    > wynająć - dać ogłoszenie itp. Najchętniej na długi okres czasu.
    > Mieszkanie z wyposażeniem itp. Czy fakt najmu musimy zgłosić do US

    Owszem

> [...]
    > mieszkańców.
    > Jaki podatek i w jakiej wysokości będziemy z tego tytułu płacili?

    A to zależy co wybierzesz:
    - stały ryczałt 8,5% bez możliwości odliczenia czegokolwiek. Do kompletu do
    końca stycznia musisz wypełnić PIT. IMAO to bzdura ale takie są przepisy.
    - 19% z możliwością odliczeń. Szczegółów nie znam bo wybrałem pierwsze
    rozwiązanie.

    > Jakie konsekwencję mogą być związane z niezgłoszeniem najmu do US a
    > ktoś z "uprzejmych" doniesie?

    Lepiej nie pytaj.

    --
    ALEX Przekliniak, Mobilizacja to wojna i innego wytłumaczenia dla niej nie
    ma, B M Szaposznikow, Marszałek ZSRR.

  • 3. Data: 2009-08-26 01:53:10
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Reseller wrote:

    > Jakie konsekwencję mogą być związane z niezgłoszeniem najmu do US a ktoś
    > z "uprzejmych" doniesie?

    Obdarcie skóry żywcem mniej więcej.

  • 4. Data: 2009-08-29 14:26:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 25 Aug 2009, ALEX Przekliniak wrote:

    > Reseller ni au koto ha itsumo tanosii

    > Owszem

    wKF: zaokrąglasz.
    O ile mi wiadomo faktu najmu zgłaszać *nie* trzeba, w żadnej
    formie. Jedyne co się "zgłasza", to fakt uzyskiwania przychodów,
    bo podatki od *zapłaconego* czynszu płacić trzeba :)
    Mówisz że coś zmienili? Kiedy?

    > A to zależy co wybierzesz:
    > - stały ryczałt 8,5% bez możliwości odliczenia czegokolwiek.

    Tak dla porządku - kilka lat temu wtopiłem, wyrażając publicznie
    zdanie iż właśnie "wszystko" trzeba zaliczyć do czynszu.
    Ale po interpretacji MF trochę mnie obudziło :) - i wydatki,
    ktore najemca ponosi *w swoim zakresie* (na własne potrzeby)
    do podstawy opodatkowania ryczałtem nie wchodzą, co najwyraźniej
    wynika z przepisu Kodeksu Cywilnego (wskazującego, że to są
    "wydatki najemcy").
    Po polsku: wydatki za wodę, gaz i prąd, nawet (!) jeśli umowy
    są "na właściciela", nie wliczają się do podstawy opodatkowania
    ryczałtem - bo są wprost "ponoszone przez najemcę na własną
    rzecz".
    Ale już fundusz remontowy IMO takiej cechy nie ma, bo są to
    "wydatki na rzecz mieszkania właściciela", więc to co *powinien
    płacić właściciel* stanowi podstawę opodatkowania, fakt że płaci
    to "za niego" najemca jest bez znaczenia.
    <OT>
    Równie dobrze bez znaczenia jest że najemca zapłaci za właściciela
    np. ubezpieczenie samochodu właściciela mieszkania - z podatkiem
    od najmu nie ma to nic wspólnego, a fakt że wydatek na fundusz
    remontowy jest *kosztem* właściciela mieszkania, też nie ma nic
    wspolnego z przypadkiem ryczałtu (kiedy koszty się nie liczą!).
    <\OT>

    Oczywiście przy zasadach ogólnych takie wydatki się odlicza od
    podstawy opodatkowania (i przy okazji jest bez znaczenia, czy
    wydatki lokatora zostaną doliczone do czynszu czy nie - bo
    po ew. doliczeniu się odejmą).

    > Lepiej nie pytaj.

    Ale słowem "oszacowanie" można rzucić ;)

    pzdr, Gotfryd