  • 1. Data: 2013-12-20 19:02:35
    Temat: Wykreślenie hipoteki - kto jest uczestnikiem
    Od: Robert <r...@g...com>

    Dobry wieczór,
    kto powinien się podpisać pod wnioskiem o wykreślenie hipoteki po sprzedaży
    mieszkania?
    Czy wystarczy, że będzie to poprzedni właściciel? Czy musi być również nowy?
    A kto w takiej sprawie jest uczestnikiem postępowania? Czy tutaj również wystarczy
    poprzedni właściciel?
    Próbowałem znaleźć odpowiedź na sieci, ale bez rezultatu. Jeśli znajdę ją w jakichś
    aktach prawnych, to poproszę o odnośnik.

    Pozdrawiam,
    Robert

  • 2. Data: 2013-12-21 23:45:34
    Temat: Re: Wykreślenie hipoteki - kto jest uczestnikiem
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 20 Dec 2013, Robert wrote:

> [...]
    mieszkania?
    > Czy wystarczy, że będzie to poprzedni właściciel? Czy musi być również nowy?

    Źle rozumiem, czy ktoś kupił mieszkanie *z długiem*?
    Przyjmijmy dla ustalenia uwagi, że Jaś ma mieszkanie, którego
    hipotekę obciążył na rzecz kredytu.
    Kredyt jest *jego*.
    Ale hipoteka jest przywiązana do *mieszkania*, nie do Jasia.
    Jak Jaś sprzedał mieszkanie Karolowi, to sprzedał mu również dług.
    To taka uboczna uwaga na temat konieczności obejrzenia, co tam
    w podatkach piszczy :) (w PCC AFAIR jest coś o "odliczeniu obciążeń",
    ale od tego długu nalezy się osobny PCC, kwotowo być może tyle
    samo, ale nie wiem czy nie ma "papierkowej" różnicy).

> [...]
    > Próbowałem znaleźć odpowiedź na sieci, ale bez rezultatu. Jeśli znajdę ją w jakichś
    aktach prawnych, to poproszę o odnośnik.

    <uwaga, poniższe nie jest wywodem opartym o przepisy - stanowi
    prowokację do ew. wytknięcia błędów :>>

    Na mój gust, hipoteka jest "przywiązana do nieruchomości", czyli tego kto
    sprzedał nic już to nie obchodzi - od strony nieruchomości.
    Czyli wniosek jest sprawą "nowego" (Karola).
    Ale dla odmiany, jeśli ta hipoteka wynika z umowy, to z umowy wynikać
    również powinno, kto jest uprawniony do żądania zwolnienia u wierzyciela.
    Bo to składający wniosek o zwolnienie ma dostarczyć papier (a jak
    wierzycielem nie jest bank, to jeszcze autograf ma być notarialnie
    poświadczony), że wierzyciel potwierdza "zwolnienie".
    Jak bank zawarł umowę z Jasiem, to z jakiej paki ma cokolwiek
    podpisywać Karolowi? (no, chyba że się zobowiązął, że podpisze
    "każdoczesnemu właścicielowi nieruchomości").
    To nie jest problem sądu, aby zdobyć papier z potwierdzeniem
    zwolnienie hipoteki - i do tego może być potrzebny "stary" właściciel.
    No chyba że zaraz mi ktoś przepis z KPC podsunie, że jednak
    wierzyciel musi z automatu "każdoczesnemu"... ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-12-29 23:10:17
    Od: Dezeusz <l...@g...pl>

    [...]

    O hipotece jako takiej (i wykreśleniu):
    http://notariusz-centrum-warszawa.pl/czynnosci-notar
    ialne/hipoteka/
    Ustawa:
    0147

    > <uwaga, poniższe nie jest wywodem opartym o przepisy - stanowi
    > prowokację do ew. wytknięcia błędów :>>

    Ależ prosię!

> [...]
    > To nie jest problem sądu, aby zdobyć papier z potwierdzeniem
    > zwolnienie hipoteki - i do tego może być potrzebny "stary" właściciel.

    Prawie się zgadza...

    Legitymacje do złożenia wniosku o wykreślenie hipoteki ma właściciel
    nieruchomości.

    Jeśli hipoteka nie jest ustanawiana na rzecz Banku, to minimum formy
    jest oświadczenie wierzyciela z podpisem poświadczonym notarialnie - że
    wierzytelność została spłacona i że wyraża zgodę na wykreślenie.
    Jeśli wierzycielem jest bank to w trybie art. 95 Prawa Bankowego ani do
    ustanowienia ani do wykreślenia hipoteki nie trzeba zachowywać formy
    pośw. podpisu (uwaga - bank oprócz oświadczenia, w którym wyraża zgodę
    na wykreślenie hipoteki, powinien dać kredytobiorcy pełnomocnictwo
    Zarządu Banku dla ludzi, którzy podpisali zgodę wraz z odpisem z KRSu
    potwierdzającym, że zarząd był umocowany do podpisu pod pełnom.)

    Nowy właściciel nieruchomości nie jest dla Banku stroną umowy kredytu, a
    co za tym idzie: albo stary właściciel da kupującemu dokument albo niech
    udzieli mu pełnomocnictwa, żeby mógł sam występować o ten dokument przed
    bankiem.

    W sytuacji gdy nie mam dokumentu a sprzedający zniknął - można wystąpić
    do banku, aby w przypadku spłaty kredytu przesłał ten dokument do Sądu -
    do akt księgi wieczystej - bo wierzyciel zobowiązany jest do tego na
    podstawie kc i ustawy o księgach wieczystych i hipotece. Wtedy
    właściciel, powołując się na dokument złożony do akt księgi wieczystej,
    składa wniosek o wykreślenie hipoteki i go opłaca. Opłata sądowa za
    wykreślenie - 100 zł za sztukę :)

    pozdr
    DeZ