    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Sat, 21 Dec 2013 23:45:34 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Wykreślenie hipoteki - kto jest uczestnikiem

    On Fri, 20 Dec 2013, Robert wrote:

    > Dobry wieczór,
    > kto powinien się podpisać pod wnioskiem o wykreślenie hipoteki po sprzedaży
    mieszkania?
    > Czy wystarczy, że będzie to poprzedni właściciel? Czy musi być również nowy?

    Źle rozumiem, czy ktoś kupił mieszkanie *z długiem*?
    Przyjmijmy dla ustalenia uwagi, że Jaś ma mieszkanie, którego
    hipotekę obciążył na rzecz kredytu.
    Kredyt jest *jego*.
    Ale hipoteka jest przywiązana do *mieszkania*, nie do Jasia.
    Jak Jaś sprzedał mieszkanie Karolowi, to sprzedał mu również dług.
    To taka uboczna uwaga na temat konieczności obejrzenia, co tam
    w podatkach piszczy :) (w PCC AFAIR jest coś o "odliczeniu obciążeń",
    ale od tego długu nalezy się osobny PCC, kwotowo być może tyle
    samo, ale nie wiem czy nie ma "papierkowej" różnicy).

    > A kto w takiej sprawie jest uczestnikiem postępowania? Czy tutaj również wystarczy
    poprzedni właściciel?
    > Próbowałem znaleźć odpowiedź na sieci, ale bez rezultatu. Jeśli znajdę ją w jakichś
    aktach prawnych, to poproszę o odnośnik.

    <uwaga, poniższe nie jest wywodem opartym o przepisy - stanowi
    prowokację do ew. wytknięcia błędów :>>

    Na mój gust, hipoteka jest "przywiązana do nieruchomości", czyli tego kto
    sprzedał nic już to nie obchodzi - od strony nieruchomości.
    Czyli wniosek jest sprawą "nowego" (Karola).
    Ale dla odmiany, jeśli ta hipoteka wynika z umowy, to z umowy wynikać
    również powinno, kto jest uprawniony do żądania zwolnienia u wierzyciela.
    Bo to składający wniosek o zwolnienie ma dostarczyć papier (a jak
    wierzycielem nie jest bank, to jeszcze autograf ma być notarialnie
    poświadczony), że wierzyciel potwierdza "zwolnienie".
    Jak bank zawarł umowę z Jasiem, to z jakiej paki ma cokolwiek
    podpisywać Karolowi? (no, chyba że się zobowiązął, że podpisze
    "każdoczesnemu właścicielowi nieruchomości").
    To nie jest problem sądu, aby zdobyć papier z potwierdzeniem
    zwolnienie hipoteki - i do tego może być potrzebny "stary" właściciel.
    No chyba że zaraz mi ktoś przepis z KPC podsunie, że jednak
    wierzyciel musi z automatu "każdoczesnemu"... ;)

    pzdr, Gotfryd