  • 1. Data: 2007-02-01 14:17:14
    Temat: Wykorzystanie fragmentu utworu
    Od: Ajgor <o...@s...eu>

    Przed chwilką na pewnym forum producentów wideo znalazlem ciekawe pytanie,
    i jeszcze ciekawsza jedna z odpowiedzi. Mnie to akurat nie dotyczy, ale
    tak z czystej ciekawosci... Zalozmy, ze ktos ma firme - wideofilmowanie.
    Nakreci jakas impreze (wesele, komunie - obojetnie). I w to nagranie
    pozniej w trakcie montazu wplecie fragment z jakiejs bajki (na przyklad
    Disneya) - Oczywiscie takie cos jest nielegalne. Ale... Jeden z
    forumowiczow twierdzi, ze fragmenty do 14 sekund mozna uzyc bez zezwolenia
    autorow filmu. Czy to prawda?

    http://www.forumwideo.pl/viewtopic.php?t=19892

  • 2. Data: 2007-02-01 14:24:03
    Temat: Re: Wykorzystanie fragmentu utworu
    Od: "Ann" <b...@a...pl>

    Użytkownik "Ajgor" <o...@s...eu> napisał w wiadomości
    > Ale... Jeden z forumowiczow twierdzi, ze fragmenty do 14 sekund mozna
    > uzyc bez zezwolenia autorow filmu. Czy to prawda?

    Slyszalam, ze do 10 sekund.

    Pozdrawiam
    Ann

  • 3. Data: 2007-02-01 14:26:05
    Od: Olgierd <n...@n...spam.no.problem>

    Powiedział(a) *Ajgor* na tej grupie:

    > Jeden z
    > forumowiczow twierdzi, ze fragmenty do 14 sekund mozna uzyc bez zezwolenia
    > autorow filmu. Czy to prawda?

    Nieprawda. Tylko do 13 sekund. Chociaż nie, ostatnio zmienili dyrektywę
    - tylko do 9 sekund, pod warunkiem, że muzyka jest w nieinnym takcie niż
    4/4 (np. Mahavishnu Orchestra tylko do 6 sekund, bo oni często grali na
    12/11). Nie mówiąc o Ravim Shankarze.
    Ale Disnej, o tak, Disneja można.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    http://olgierd.bblog.pl

  • 4. Data: 2007-02-01 14:58:16
    Od: Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>

    Ann napisał(a):
    > U?ytkownik "Ajgor" <o...@s...eu> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > Slyszalam, ze do 10 sekund.

    Nawet pojedyncza klatka filmu jest utworem - analogicznie jak
    fotografia. Jeśli jest utworem to jest chroniona przez prawo.
    Dla przypomnienia filmy mają 25 pełnych obrazów na sek.

    pozdr

    Radek

  • 5. Data: 2007-02-01 16:26:15
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Radoslaw Korzeniewski napisał(a):
    > Dla przypomnienia filmy mają 25 pełnych obrazów na sek.

    Kinowe, czy telewizyjne? ;)

    MarcinJM
    ____________________________
    gg: 978510, Skype: marcin.jm

  • 6. Data: 2007-02-01 23:12:40
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 01-02-2007 o 15:58:16 Radoslaw Korzeniewski <r...@g...com>
    napisał(a):

    > Nawet pojedyncza klatka filmu jest utworem - analogicznie jak
    > fotografia. Jeśli jest utworem to jest chroniona przez prawo.
    > Dla przypomnienia filmy mają 25 pełnych obrazów na sek.

    Zmienmy pierwsze zdanie na:

    > Nawet pojedyncza klatka filmu _moze_byc_ utworem - analogicznie jak
    > fotografia.

    Sens jest taki, ze dany fragment musi byc rozpoznawalny. Np. morda Shreka
    w ktoryms ujeciu filmu. Caly czarny ekran ciezko przypisac do konkretnego
    filmu (bylem nawet dzis w warszawskiej Zachecie i przyznam, ze wciaz wielu
    'artystow' potrafi zamalowac cale plotno na czarno i nazwac to sztuka ...
    ciekawe kto posiada prawa autorskie do tego slynnego obrazu).

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 7. Data: 2007-02-01 23:34:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 01.02.2007 Jasko Bartnik <a...@s...nadole> napisał/a:
> [...]
    > filmu (bylem nawet dzis w warszawskiej Zachecie i przyznam, ze wciaz wielu

    Nie musi być rozpoznawalny w znaczeniu w jakim to przedstawiasz. Musi być
    za to utworem w rozumieniu PS.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2007-02-02 03:11:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

> [...]

    Nie musi być rozpoznawalny w znaczeniu w jakim to przedstawiasz. Musi być
    za to utworem w rozumieniu PA.

    --
    Marcin

  • 9. Data: 2007-02-02 12:15:37
    Od: "Jasko Bartnik" <a...@s...nadole>

    Dnia 02-02-2007 o 04:11:49 Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>
    napisał(a):

    > Nie musi być rozpoznawalny w znaczeniu w jakim to przedstawiasz. Musi być
    > za to utworem w rozumieniu PA.

    Strasznie sie to wszystko komplikuje. Bo, jak wspomnialem, przejawem
    tworczosci artystycznej moze byc czarny ekran - sciemnienie miedzy
    sasiadujacymi scenami. Dlaczego ten, ktory jako pierwszy zastosowal w
    swoim filmie czarna klatke nie pobiera po (przykladowo) 1000zl od kazdej
    czarnej klatki w filmie? Jesli w filmie wystapi lacznie 10 sekund czarnego
    obrazu to juz ma w kieszeni 250 tys. zl z jednego filmu.

    --
    Pozdrawiam, Jasko Bartnik.

  • 10. Data: 2007-02-02 14:12:45
    Od: Marcin Debowski <a...@I...ml1.net>

    Dnia 02.02.2007 Jasko Bartnik <a...@s...nadole> napisał/a:

> [...]
    > czarnej klatki w filmie? Jesli w filmie wystapi lacznie 10 sekund czarnego
    > obrazu to juz ma w kieszeni 250 tys. zl z jednego filmu.

    Powiem tak, tam gdzie ma szanse wyniknąć jakakolwiek dyskusja nt czy coś
    jest czy nie jest utworem, lepiej MZ tego nie tykać. Możemy sobie tu
    dywagować, ale póki nie rozpatrujemy konkretnego przypadku to trudno
    w sumie cokolwiek powiedzieć. W przypadku ogólnym czarna klatka raczej
    utworem nie jest :)

    --
    Marcin