  • 1. Data: 2009-06-18 17:17:09
    Temat: Wspólnota mieszkaniowa - zawiązanie "samoistne" z mocy ustawy - a zostanie jej członkiem .
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    Jak wiadomo w przypadku wykupowania na własność lokali, jak
    grzyby po deszczu powstają wspólnoty ;)

    Przeczytałem ustawę, i mam problema w postaci zinterpretowania
    tejże.

    Sytuacja:

    Spółdzielnia mieszkaniowa X wpada na pomysł wybudowania domu
    wielorodzinnego, i sprzedawania prawa własności. Załóżmy, że
    jest 100 lokali do kupienia.

    Zakupiono od X wszystkie 100 lokali.
    Po przekazaniu lokali aktami notarialnymi pierwszym sześciu
    nabywcom - zawiązała się wspólnota mieszkaniowa.

    Jednak 94 właścicieli nie posiada jeszcze aktów notarialnych.

    Pytania:

    1. czy 94 nabywców nie posiadających aktów notarialnych stało
    się automagicznie członkami wspólnoty ?

    2. W przypadku 94 właścicieli bez aktu - komu winni oni
    odprowadzać opłaty eksploatacyjne ? Spółdzielni X czy powstałej
    z mocy ustawy wspólnocie ?

    3. Czy przetwarzanie przez wspólnotę danych osobowych 94
    właścicieli bez aktu notarialnego jest zgodne z prawem ?

    Dzięki za odpowiedzi z góry.

    6008

  • 2. Data: 2009-06-18 17:31:59
    Od: "Icek" <i...@d...pl>

    > Jednak 94 właścicieli nie posiada jeszcze aktów notarialnych.
    >
    > Pytania:
    >
    > 1. czy 94 nabywców nie posiadających aktów notarialnych stało
    > się automagicznie członkami wspólnoty ?

    chyba nie bo nieruchomosc mozna kupic tylko w frmie aktu notarialnego.
    Formalnie oni tego jeszcze nie kupili.

    > 2. W przypadku 94 właścicieli bez aktu - komu winni oni
    > odprowadzać opłaty eksploatacyjne ? Spółdzielni X czy powstałej
    > z mocy ustawy wspólnocie ?

    formalnie wlascicielem 94 lokali jest X. To on powinien odprowadzac oplaty
    eksploatacyjne, fundusz remontowy i inne takie. A czy X bedzie chcial te
    oplaty (i tylko te) od tych 94 ludzi to juz chyba inna bajka

    Pomijam fakt, ze zapewne ten X decyduje o tych kwestiach gdyz ma wiekszosc
    (pomijam tez fakt, ze mozna zmienic sposob glosowania przy jednym wiekszym
    czlonku)

    > 3. Czy przetwarzanie przez wspólnotę danych osobowych 94
    > właścicieli bez aktu notarialnego jest zgodne z prawem ?

    zupelnie racjonalnym wytlumaczeniem jest fakt, ze wspolnota chcialaby
    wiedziec kto zamieszkuje pod tymi 94 adresami wiec nie widze problemu natury
    etycznej ;)

    Icek

  • 3. Data: 2009-06-18 18:52:47
    Od: kuba <j...@g...com>

    Rafał "SP" Gil pisze:

> [...]
    >
    > 3. Czy przetwarzanie przez wspólnotę danych osobowych 94 właścicieli bez
    > aktu notarialnego jest zgodne z prawem ?

    W takiej sytuacji jak opisujesz w ogóle nie występuje coś takiego jak
    wspólnota mieszkaniowa. Spółdzielnia sprawuje ex lege zarząd
    nieruchomością wspólną, a ustawy o własności lokali w zasadzie nie
    stosuje się.

    Chyba że:

    Ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych:
    Art. 24(1). 1. Większość właścicieli lokali w budynku lub budynkach
    położonych w obrębie danej nieruchomości, obliczana według wielkości
    udziałów w nieruchomości wspólnej, może podjąć uchwałę, że w zakresie
    ich praw i obowiązków oraz zarządu nieruchomością wspólną będą miały
    zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali

    Art. 26. 1. Jeżeli w określonym budynku lub budynkach położonych w
    obrębie danej nieruchomości została wyodrębniona własność wszystkich
    lokali, po wyodrębnieniu własności ostatniego lokalu stosuje się
    przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali,
    niezależnie od pozostawania przez właścicieli członkami spółdzielni.

    pozdrawiam
    kuba

  • 4. Data: 2009-06-22 16:12:24
    Od: "Rafał \"SP\" Gil" <u...@m...pl>

    kuba pisze:

> [...]
    > wspólnota mieszkaniowa. Spółdzielnia sprawuje ex lege zarząd
    > nieruchomością wspólną, a ustawy o własności lokali w zasadzie nie

    OK, a odwracając sytuację ? Jest 95 właścicieli z aktami
    notarialnymi, 5 nie ma aktu.

    Czy są oni członkami wspólnoty ?

    Komu winni odprowadzać opłaty eksploatacyjne ?

    Czy spółdzielnia przekazując dane osobowe tych pięciu
    "bezaktowych" postąpiła zgodnie z prawem ?
    6008