  • 1. Data: 2004-09-18 07:24:56
    Temat: Wlasnosc jachtu
    Od: Tomasz Grądzki <j...@t...com>

    Witam grupowiczow.
    Pisze tutaj pierwszy raz z nadzieja, ze ktos pomoze mi wyjasnic pewna sytuacje.

    Kupilem uzywany jacht, niedrogi (wartosc ok. 6000 zl).
    Z poprzednim wlascicielem (nazwijmy go A) spisalismy umowe kupna-sprzedazy, mam takze
    oryginal
    poprzedniej umowy, na mocy ktorej A kupil jacht od B. Mam rowniez poprzedni dowod
    rejestracyjny
    jachtu, na ktorym widnieje B (i tylko B) jako wlasciciel jachtu.
    Ostatnio jednak dzwoni do mnie A, ze ma problem - pojawil sie jakis C - ktory
    twierdzi, ze byl
    wspolwlacielem tego jachtu razem z B, a B sprzedal go A bez jego wiedzy i zgody.
    Sprawe podobno zglosil na policje, ponoc prowadzone jest jakies postepowanie (jakie -
    nie wiem,
    szczegoly bede znal po spotkaniu z B).

    Moje pytanie: Czy jesli A nabyl jacht w dobrej wierze od B, ktory nie mial prawa go
    sprzedac, a ja
    nabylem jacht w dobrej wierze od A, to kto ma prawo wlasnosci do tego jachtu?
    Czy takie zbycie jachtu przez B bez wiedzy C moze byc traktowane jako "utrata w inny
    sposob" zgodnie
    z art. 169 (170? - dokladnie nie pamietam). KC?
    Czy grozi mi konfiskata jachtu, a jesli tak, to od kogo moge dochodzic zwrotu
    pieniedzy?

    Tomasz Gr?dzki
    e-mail: j...@t...com

  • 2. Data: 2004-09-18 16:59:11
    Temat: Re: Wlasnosc jachtu
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Tomasz Gršdzki" <j...@t...com> napisał w wiadomości

    Nie napisałeś jak dawno owe operacje miały miejsce, a to akurat istotne.

    Kodeks cywilny: Art. 174. Posiadacz rzeczy ruchomej nie będący jej
    właścicielem nabywa własność, jeżeli posiada rzecz nieprzerwanie od lat
    trzech jako posiadacz samoistny, chyba że posiada w złej wierze.

    To po pierwsze. Po drugie trzeba by się dowiedzieć, na jakiej podstawie ten
    dawniejszy rzekomy współwłaściciel (po... mi się już te literki) twierdzi,
    że jest współwłaścicielem. Skoro dokument własności był na sprzedającego, to
    raczej wierzył bym temu dokumentowi.

    Jeśli jednak doszło by do konieczności zwrotu jachtu, to zwrotu pieniędzy
    będziesz mógł domagać się zarówno od osoby, która Ci go z wadą prawną
    sprzedała (art. 556§2 kc), jak również od samego sprawcy zamieszania, czyli
    tego rzekomego właściciela, co jak się okazuje będzie współwłaścicielem
    (art. 415 kc).

    W wypadku tej ostatniej osoby spokojnie można ją ścigać z kodeksu karnego
    (oszustwo - 286 kk) i domagać się naprawienia szkody jako odszkodowania.