  • 1. Data: 2003-03-23 09:47:32
    Temat: Wlasciwosc Sadu - nie takie oczywiste
    Od: b...@T...ho.pl (Pawel Baranowski)

    Pan X składa do Sądu wniosek o zawezwanie do próby ugodowej przed Sądem.
    Do jakiego wydziału ma złożyć wniosek jeśli nie wie jaka będzie kwota
    ugody ani jaka jest w przybliżeniu kwota której będzie dochodził (np.
    odszkodowanie) ?

    Jeśli uzna, że kwota będzie powyżej 5 tys. zł i złoży do W. Cywilnego, a
    w Sądzie strony zawrą ugodę na kwotę 4 tys. - czy w takiej sytuacji Sąd
    powinien stwierdzić swoją niewłaściwość ?

    Przed odpowiedzia skasuj slowo "TNIJ"

    www.ekonomia.ho.pl

  • 2. Data: 2003-03-23 11:39:31
    Temat: Re: Wlasciwosc Sadu - nie takie oczywiste
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Pawel Baranowski wrote:
> [...]
    > w Sądzie strony zawrą ugodę na kwotę 4 tys. - czy w takiej sytuacji Sąd
    > powinien stwierdzić swoją niewłaściwość ?

    art.185 kpc - zawsze rejonowy, bez względu na właściwość rzeczową
    i skąd 5 tys?

    KG

  • 3. Data: 2003-03-23 13:28:57
    Od: b...@T...ho.pl (Pawel Baranowski)

    Kamil <k...@p...onet.pl> napisal
    <3...@p...onet.pl>:

    >art.185 kpc - zawsze rejonowy, bez wzgledu na wlaściwośc rzeczową
    >i skąd 5 tys?

    art. 505(1) kpc

    Odszkodowanie to zły przykład - mea culpa.

    Ale np. dochodzenie waloryzacji umowy - wps może być różny w zależności
    od podejścia, a roszczenie wynika z umowy.
    Chodzi o to czy W. Grodzki czy Cywilny ? W. Grodzki to Sąd Grodzki, więc
    niewłaściwy dla spraw o wps> 5 tys. Tak rozumuję ...

  • 4. Data: 2003-03-23 14:32:01
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Pawel Baranowski wrote:

> [...]
    > Chodzi o to czy W. Grodzki czy Cywilny ? W. Grodzki to Sąd Grodzki, więc
    > niewłaściwy dla spraw o wps> 5 tys. Tak rozumuję ...

    ale wydział grodzki to też sąd rejonowy, ugodę można zawrzeć też w
    wydziale karnym... ;) Zresztą nie wszędzie wydziały grodzkie rozpatrują
    sprawy cywilne. Moim zdaniem wszystkie próby ugodowe powinny trafiać do
    wydziału cywilnego, w końcu nie odbywają się one w postępowaniu
    uproszczonym, a o takim mowa w art.505[1]. A jeśli już ma być różnica we
    właściwości między wydziałami, to decydująca jest raczej wartość podana
    we wniosku. I czy nie lepiej zostawić tego problemu do rozstrzygnięcia
    sądowi i zrezygnować ze wskazywania wydziału?

    KG

  • 5. Data: 2003-03-23 14:53:45
    Od: b...@T...ho.pl (Pawel Baranowski)

    Kamil <k...@p...onet.pl> napisal
    <3...@p...onet.pl>:

    >ale wydzial grodzki to tez sąd rejonowy, ugode mozna zawrzec tez w
    >wydziale karnym... ;) Zresztą nie wszedzie wydzialy grodzkie
    >rozpatrują sprawy cywilne. Moim zdaniem wszystkie próby ugodowe
    >powinny trafiac do wydzialu cywilnego, w koncu nie odbywają sie one
    >w postepowaniu uproszczonym, a o takim mowa w art.505[1]. A jeśli
    >juz ma byc róznica we wlaściwości miedzy wydzialami, to decydująca
    >jest raczej wartośc podana we wniosku. I czy nie lepiej zostawic
    >tego problemu do rozstrzygniecia sądowi i zrezygnowac ze wskazywania
    >wydzialu?

    Odnośnie ostatniego zdania: kiedyś zanosiłem taki wniosek i Pan w biurze
    podawczym zapytał jaki wydział ma wpisać. Podałem cywilny bez
    zastanowienia o co chodzi. Dopiero teraz przyszła mi refleksja i
    wątpliwości odnośnie tego, czy Sąd może stwierdzić swoją niewłaściwość.

  • 6. Data: 2003-03-23 15:03:29
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Pawel Baranowski wrote:
> [...]
    > zastanowienia o co chodzi. Dopiero teraz przyszła mi refleksja i
    > wątpliwości odnośnie tego, czy Sąd może stwierdzić swoją niewłaściwość.

    To trzeba pocztą wysyłać ;)
    Niewłaściwości to stwierdzić nie może, bo to w końcu ten sam sąd. A
    przekazywanie między wydziałami to odrębna sprawa.

    KG

  • 7. Data: 2003-03-23 15:42:20
    Od: b...@T...ho.pl (Pawel Baranowski)

    Kamil <k...@p...onet.pl> napisal

    >To trzeba pocztą wysylac ;)
    >Niewlaściwości to stwierdzic nie moze, bo to w koncu ten sam sąd. A
    >przekazywanie miedzy wydzialami to odrebna sprawa.

    No nie wiem ... Jeden to Sąd Grodzki - wprawdzie też rejonowy, ale
    osobny. Tak samo jak Sąd Pracy - też jest wydziałem Sądu Rejonowego, ale
    to również osobny Sąd.

  • 8. Data: 2003-03-23 16:52:58
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Pawel Baranowski wrote:
    > No nie wiem ... Jeden to Sąd Grodzki - wprawdzie też rejonowy, ale
    > osobny. Tak samo jak Sąd Pracy - też jest wydziałem Sądu Rejonowego, ale
    > to również osobny Sąd.

    Ale czy są sądy grodzkie przy innym sądzie rejonowym niż ogólnie
    właściwy miejscowo? (tak jak jest z sądami pracy, gospodarczymi itd.)

    KG

  • 9. Data: 2003-03-23 20:22:05
    Od: "Marcin Surowiec" <s...@f...id.pl>

    Użytkownik "Kamil" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Ale czy są sądy grodzkie przy innym sądzie rejonowym niż ogólnie
    > właściwy miejscowo? (tak jak jest z sądami pracy, gospodarczymi itd.)

    to bardzo ciekawa dyskusja, ale poczytajcie k.p.c. o właściwości sądu i
    problem zniknie :)

  • 10. Data: 2003-03-23 21:12:16
    Od: Kamil <k...@p...onet.pl>

    Marcin Surowiec wrote:
    > to bardzo ciekawa dyskusja, ale poczytajcie k.p.c. o właściwości sądu i
    > problem zniknie :)

    tak? w którym miejscu? problem nie polega na tym, który sąd jest
    właściwy, a który jego wydział.. :)

    KG