  • 11. Data: 2003-01-26 23:57:08
    Temat: Re: Windows, kontrola BSA
    Od: Czarek Gorzeński <c...@s...art.pl>

    26 sty 2003 o 19:26 GMT
    Andrzej Stefiuk
    > 1) zarzucono mi ze mam zainstalowane dwa Windowsy 98 SE na jedym komputerze
    > poniewaz , przekopiowalem sobie na dysk C: katalog WIN98 z oryginalnej
    > plyty CD. Zrobilem to po to zeby nie trzeba bylo wkladac za kazdym razem
    > plyty na ktorej sa sterowniki np protokolu TCP/IP jezli instaluje np nowy
    > sprzet.
    > 2) obraz dysku Ghosta ktory zawieral Windowsa Me , takze jest potraktowany
    > jako kolejny system.

    Paranoja. Znaczy RAID 1 (mirroring dysków, więcej na
    http://www.pl.tomshardware.com/storage/00q1/000329/f
    astrak66-02.html )
    też jest nielegalny? A wyższe poziomy RAID-u? Pewnie proces na kilka
    lat... :/ No i co z backupami? Może nie warto kupować streamera do
    zwyczajnych backupów... Nie, backupy niech będą, ale tylko danych,
    nie plików systemowych. Przynajmniej roboty mniej dla admina. :/
    A systemy Disaster Recovery (dla zainteresowanych więcej na
    http://www.hp.com.pl/doc/546 ) też nielegalne? Taki RAID 1 HOT-SWAP
    to pewnie za wytwórnię nielegalnego softu będzie uznany...
    przecież nawet nie trzeba wyłączać komputera, tylko wyjmujemy
    i wkładamy kolejne dyski z systemem, programami i co tam jeszcze chcemy.

    Przecież to jest chore. W ten sposób można pozbawić serwerów jakieś 99%
    firm posiadających serwery z tego rodzaju licencjami. Pozostały 1%,
    nie robiący backupów i tak splajtuje, kiedy padnie dysk z ważnymi
    dla firmy danymi. (I wtedy będzie wiadomo, kto postawił na Linuxa ;) )

    Przechodząc do meritum. Czy w KC bądź jakichś innych przepisach nie ma
    czegoś, co pozwalałoby używać kodu programu w zgodzie z powszechnie
    przyjętymi sposobami (coś w rodzaju norm współżycia społecznego).
    Tym bardziej że tego rodzaju działanie nie godzi w interesy producenta
    programu.

    Aha, nie jestem prawnikiem, tylko prostym adminem. :)

    Pozdr

    Cezary Gorzeński

  • 12. Data: 2003-01-27 00:16:28
    Od: Przemysław 'DimmuR' Kukulski <d...@k...chip.pl>

    Użytkownik "magnes" <p...@w...pl> napisał w wiadomości

    > No cóż, być może byli nadgorliwi. Ale z drugiej strony:
    > * wykonałeś nielegalną kopię płyty instalacyjnej

    a jaka to legalna kopia? Z tego co się orientuję (nie potrafię podac
    paragrafów) to można wykonać 1 kopię nośnika na wypadek uszkodzenia -
    nigdzie nie widziałem gdzie trzeba zrobić tą kopię (ale może jestem w
    bęzie - jeśli tak jest będę wdzięczny jeśli ktoś mnie poprawi)

    > * zrobiłeś backup systemu (było nie było zrobiłeś nową 'instancję'
    > systemu,
    > tak jakbyś zainstalował go w innym miejscu, czego też niby nie wolno
    > robić)

    IMHO backup to backup a nie działający system - jeśli nie da się
    bezpośrednio uruchomić z niego systemu (bez żadnych dodatkowych
    czynności/softu) to nie powinien być uznany za system.
    BTW czy gdybym się mylił - czy można uzyskac odszkodowanie od Symanteca że
    przyczynia się do piracenia i naraża na dodatkowe koszta?

    > 2) tutaj gorzej - próbuj udowodnić, że obraz jest Ci niezbędny w
    > przypadku
    > gdy padnie Ci np. dysk i musisz szybko postawić system, bo tracisz
    > pieniądze itd. (tylko wtedy jest sens robienia pełnego mirrora, a nie
    > backupu samych danych). Ewentualnie chciałeś sobie ułatwić życie w
    > przypadku
    > jakiejś awarii.

    Ja bym poszukał odpowiednich przepisów (lub w licencji) które zabraniają
    robić kopię bezpieczeństwa systemu - jeśli takowych nie ma to IMHO można
    robić tyle kopii ile się chce.

    > Aha, no i oczywiście nigdy ale to nigdy nie używałeś
    > obrazu.

    TO po co on?

    > PS z chęcią dowiem się jak zakończyła się cała sprawa

    Ja też :)

    Pozdrawiam DimmuR
    --
    \!/ GG: #2940543
    ( @ @ ) Registered Linux user: 277278

  • 13. Data: 2003-01-27 00:28:23
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    magnes wrote:
    > Nie mówiłem o działających systemach, ale plikach instalacyjnych, o
    > kopii płytki. Kopii, która jest używana ale być nie powinna. [..]

    Niby jak używana? Nie kumam o czym mówisz.

    pozdrawiam
    Arek

  • 14. Data: 2003-01-27 00:30:46
    Od: "Elita.pl" <b...@e...pl>

    Czarek Gorzeński wrote:
    [..]
> [...]
    > programu.
    > Aha, nie jestem prawnikiem, tylko prostym adminem. :)

    Oczywiście, że jest.
    Prawo chroni prawa autorskie, a nie absurdy.
    Nic co nie godzi w nie, nie jest przestępstwem.

    pozdrawiam
    Arek

  • 15. Data: 2003-01-27 01:49:19
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Czarek Gorzeński" <c...@s...art.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przyjętymi sposobami (coś w rodzaju norm współżycia społecznego).
    > Tym bardziej że tego rodzaju działanie nie godzi w interesy producenta

    Z macierzą dyskową RAID to dobry przykład ukazujący wyraźnie,
    że problem ten przekroczył już granicę obłędu. Moim zdaniem
    pewnych sformułowań w treści licencji, nie można czytać wprost
    i dosłownie (trochę ryzykuję na TEJ grupie), ponieważ uniemożliwi
    to _normalne_ używanie zakupionego produktu. W przypadku sporu
    rozstrzyganego przed sądem (polskim), kluczowym dla sprawy będzie
    pytanie - czy powstała szkoda ? Czy zrobienie kopii awaryjnej dysku
    dla potrzeb bezpieczeństwa firmy, naraziło na straty producenta systemu
    operacyjnego ? Można jeszcze sięgnąć po inne argumenty, z obszaru
    ochrony praw konsumenta, które dają spore możliwości.
    Pozdrawiam, Joker

  • 16. Data: 2003-01-27 10:28:35
    Od: "magnes" <p...@w...pl>

    "Przemysław 'DimmuR' Kukulski" <d...@k...chip.pl> wrote in
    message news:27012003.00A8EC3B@Przemyslaw.DimmuR.Kukulski...

    > a jaka to legalna kopia?

    Nie używana (do czasu oczywiście :). Możesz zrobić kopię, ale powinna
    znaleźć swoje miejsce w firmowych kazamatach do czasu, aż oryginał się
    zepsuje itp. (imvvvho)

    > IMHO backup to backup a nie działający system - jeśli nie da się
    > bezpośrednio uruchomić z niego systemu (bez żadnych dodatkowych
    > czynności/softu)

    Czy przegranie z płytki na dysk jest taką czynnością?
    Z punktu widzenia panów z BSA zainstalowanie z oryginalnej płytki i
    skopiowanie całego systemu z backupu to może być to samo. Ale...

    > Ja bym poszukał odpowiednich przepisów (lub w licencji) które
    zabraniają
    > robić kopię bezpieczeństwa systemu

    Wg samego Microsoftu można zrobić kopię bezpieczeństwa (backup), ale
    nie może się on sam bootować i instalować. Np. zrzut wszystkiego na
    taśmę jest legalny.

    > jeśli takowych nie ma to IMHO można robić tyle kopii ile się chce.

    Akurat w licencjach Microsoftu jest mowa o jednej kopii (i znowu W2K
    Prof - "you may make a single back-up copy of the SOFTWARE PRODUCT").
    Mam jednak nadzieję, że chodziło im o płytkę instalacyjną, a nie
    zainstalowany system.

    > To po co on?

    W domyśle jednocześnie z systemem, z którego zrobiłeś obraz :) Możesz
    użyć obrazu, ale dopiero jak padnie Ci "oryginał" (czy też chcesz
    wrócić do poprzedniego stanu, żadna różnica).

    pozdrawiam,
    magnes

    PS Jeszcze raz polecam
    http://www.7thguard.net/comments.php?sect=show_hdr&n
    ews_id=2262
    Można się dowiedzieć jak na to wszystko zapatrują się w Microsofcie.
    Okazuje się, że opinie są baardzo sprzeczne.

  • 17. Data: 2003-01-27 10:33:55
    Od: "magnes" <p...@w...pl>

    "Joker" <_...@p...onet.pl> wrote in message

    > Kopia płytki instalacyjnej, znajdująca się na dysku, to nie to samo
    co
    > _działający_ system Windows.

    Owszem, nie to samo z punktu widzenia funkcjonalności. Ale czy to
    wciąż jest ten sam produkt? Jak dla mnie tak - w obu przypadkach jest
    ten sam Windows, nie ważne do czego służący. Nie myśl o tym jako o
    systemie (bo instalki nim nie są), myśl jako o najnormalniejszym
    programie. Bo chyba nie powiesz że zainstalowany system i pliki
    instalacyjnego do niego to inne programy? ;)

    Z innego paragrafu - możesz zrobić kopię płyty instalacyjnej, ale
    wyłącznie do celów archiwizacyjnych (Windows 2000 Professional EULA):
    "You may use the back-up copy solely for archival purposes."
    W tym przypadku nie chodziło o archiwizację.

    pozdrawiam,
    magnes

  • 18. Data: 2003-01-27 11:30:45
    Od: Jureq <j...@o...pl>

    Joker wrote:

    > operacyjnego ? Można jeszcze sięgnąć po inne argumenty, z obszaru
    > ochrony praw konsumenta, które dają spore możliwości.

    Nie można - firma to nie konsument

  • 19. Data: 2003-01-27 13:02:03
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jureq" <j...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Nie można - firma to nie konsument

    Jakoś ciągle o tym zapominam :-((
    Duża część wymienionych tu problemów, może dotyczyć
    jednak zwykłych konsumentów.
    Joker

  • 20. Data: 2003-01-27 14:41:09
    Od: Przemysław 'DimmuR' Kukulski <d...@k...chip.pl>

    > Nie używana (do czasu oczywiście :). Możesz zrobić kopię, ale powinna
    > znaleźć swoje miejsce w firmowych kazamatach do czasu, aż oryginał się
    > zepsuje itp. (imvvvho)

    a jak się zespuje to przywarcać z kopii i kasować? bo wtedy już jest używana
    :)

    > Czy przegranie z płytki na dysk jest taką czynnością?

    IMHO tak bo po skopiowaniu płytki na czysty dysk nie sprawi że system
    wystrtuje

    > Z punktu widzenia panów z BSA zainstalowanie z oryginalnej płytki i
    > skopiowanie całego systemu z backupu to może być to samo. Ale...

    no właśnie ale :(

    > zabraniają
    > Wg samego Microsoftu można zrobić kopię bezpieczeństwa (backup), ale
    > nie może się on sam bootować i instalować. Np. zrzut wszystkiego na
    > taśmę jest legalny.

    w takim razie tak jak napisałem wyżej - zgranie na pusty dysk twardy jest
    własnie kopią - zresztą tak samo jest w Windows Me - w katalogu
    %windir%\copy (albo podobnie) jest kopia plików instalacyjnych

> [...]
    > Prof - "you may make a single back-up copy of the SOFTWARE PRODUCT").
    > Mam jednak nadzieję, że chodziło im o płytkę instalacyjną, a nie

    A czy nie ma jakiejś innej regulacji któa pozwalałaby na kopię nośnika?
    Wtedy licencja dotyczyłaby kopii systemu

    > W domyśle jednocześnie z systemem, z którego zrobiłeś obraz :) Możesz
    > użyć obrazu, ale dopiero jak padnie Ci "oryginał" (czy też chcesz
    > wrócić do poprzedniego stanu, żadna różnica).

    Ale musi ten obraz być - a IMHO tutaj dyskusja toczy się na temat właśnie
    zaliczenia obrazu jako 'nielegalnej' kopii

> [...]
    > Można się dowiedzieć jak na to wszystko zapatrują się w Microsofcie.
    > Okazuje się, że opinie są baardzo sprzeczne.

    Dzięki - na pewno przeczytam - właśnie rozważam dwie możliwości - zakup XP
    Prof albo całkowitą przesiadkę na OS (w tym przypadku Debian Woody albo
    Slackware)

    Pozdrawiam DimmuR