  • 1. Data: 2007-02-21 11:56:15
    Temat: Weksel - dlugie
    Od: "Charlie" <c...@g...pl>

    Witam,
    poprosze o opinie w nastepujacej sprawie:
    Wspolpracowalem z firma A, ktorej wystawilem weksel in blanco na kwote do
    5000 zl z deklaracja wekslowa, w ktorej widnieje kwota max 3000 zl. Bylo to
    zabezpieczenie na poczet ew. nierozliczenia sie z firma A. Weksel podzyrowal
    kolega.
    Bedac na wlasnej DG pobieralem od klientow naleznosci na FV. Oprocz tego
    placilem firmie dzierzawe za samochod.
    W listopadzie 2005 poszedlem na zwolnienie lekarskie - w sumie az na rok. Z
    wiadomych wzgledow nie swiadczylem uslug. Kierownik i dyrektor zapewniali
    mnie, ze moge wrocic w kazdej chwili. Samochod moze stac u mnie bo nie jest
    im potrzebny itp... i nie beda naliczac dzierzawy.
    W listopadzie 2006 rozstalem sie oficjalnie z firma (nie wykazali checi abym
    wrocil po tak dlugim zwolnieniu). Zdalem samochod, wczesniej rozliczylem
    towar i pieniadze i wszystko wydawalo sie OK.
    Miesiac pozniej dostalem wezwanie do wykupu weksla na kwote ponad 11000 zl:
    nierozliczony towar (uznaje ale na kwote ok. 800 zl), dzierzawa samochodu
    (mam nagrana rozmowe z kierownikiem, ktory zapewnia mnie, ze za okres
    zwolnienia dzierzawy nie beda naliczac) i odsetki.
    Wzywa mnie do wykupu firma, B, w ktora w trakcie naszej wspolpracy,
    przeksztalcila sie firma A.
    Najgorsze jest to, ze scigaja tez mojego kolege - zyranta.

    No i pare pytan:
    1. Czy firma B ma prawo zadac ode mnie wykupu weksla, ktory wystawilem
    firmie A
    2. Czy jesli w deklaracji jest max 3000 a weksel opiewa na max 5000 to maja
    prawo wpisac 11000 ??
    3. Gdzie isc z tym fantem?? Do jakiego sadu?? W sumie czuje sie oszukany:
    najpierw zapewnienia a potem w leb...

    Pozdrawiam, i dziekuje za porady, Charlie

  • 2. Data: 2007-02-21 12:02:19
    Temat: Re: Weksel - dlugie
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > No i pare pytan:
    > 1. Czy firma B ma prawo zadac ode mnie wykupu weksla, ktory wystawilem

    Tak, bowiem firma B, przekształcona z firmy A, przejęła wszystkie jej prawa,
    w tym wierzytelności wekslowe.

    > 2. Czy jesli w deklaracji jest max 3000 a weksel opiewa na max 5000 to maja
    > prawo wpisac 11000 ??

    Mogą wpisać cokolwiek, natomiast Ty...:

    > 3. Gdzie isc z tym fantem?? Do jakiego sadu?? W sumie czuje sie oszukany:
    > najpierw zapewnienia a potem w leb...

    ...powinieneś poczekać na pozew z sądu i wnieść zarzuty, jeśli posiadasz
    dowód niezgodnego z umową wypełnienia weksla (czy masz podpis posiadacza weksla
    pod umową wekslową?)
    http://www.liwiusz.republika.pl/weksel_umowa.html

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 3. Data: 2007-02-21 12:39:31
    Od: "Charlie" <c...@g...pl>

> [...]

    > ...powinieneś poczekać na pozew z sądu i wnieść zarzuty, jeśli posiadasz
    > dowód niezgodnego z umową wypełnienia weksla (czy masz podpis posiadacza

    Witam, dziekuje za podpowiedzi i jeszcze troche pomecze:
    1. Czy oni moga sprzedac ten weksel??
    2. Czy na pewno bede mial okazje wniesc te zarzuty??
    3. Przejrzalem stronke i dziekuje bardzo. Pomoze w przyszlosci. teraz musze
    dokladnie sprawdzic jak zostal wystawiony ten weksel.

    Pozdrawiam, Charlie

  • 4. Data: 2007-02-21 12:47:11
    Od: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>

    > 1. Czy oni moga sprzedac ten weksel??

    Oczywiście. Przypuszczam, że wystawiając weksel podpisałeś się pod
    stwierdzeniem "zapłacę za ten weksel NA ZLECENIE..."
    Na zlecenie - czyli zgodziłeś się na możliwość przekazania praw z tego weksla
    innemu podmiotowi.

    > 2. Czy na pewno bede mial okazje wniesc te zarzuty??

    Jeśli odbierasz pisma z sądu - to tak. Jeśli unikasz odbierania awiza - to
    nie. Nakaz zapłaty uprawomocni się, nawet jak nie odbierzesz poczty z sądu.
    Więc pilnuj skrzynki :-)

    > 3. Przejrzalem stronke i dziekuje bardzo. Pomoze w przyszlosci. teraz musze
    > dokladnie sprawdzic jak zostal wystawiony ten weksel.

    True, true :)

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 5. Data: 2007-02-21 14:21:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Charlie" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > abym wrocil po tak dlugim zwolnieniu). Zdalem samochod, wczesniej
    > rozliczylem towar i pieniadze i wszystko wydawalo sie OK.

    no i czemu nei odebrałes swojego weksla?

  • 6. Data: 2007-02-21 17:30:49
    Od: Arek <a...@e...net>

    Użytkownik Charlie napisał:
    [..]
    > Pozdrawiam, i dziekuje za porady, Charlie

    O ile mnie pamięć nie myli weksel in blanco jest ważny tylko rok.

    Sprawdź, jeżeli się nie mylę, to rób doniesienie do prokuratury, nie
    cackaj się i nie zwlekaj.

    pozdrawiam
    Arek

    --

    www.eteria.net

  • 7. Data: 2007-02-21 18:22:42
    Od: Liwiusz <l...@w...poczta.onet.pl>

    Arek napisał(a):
> [...]
    >

    > O ile mnie pamięć nie myli weksel in blanco jest ważny tylko rok.
    >
    > Sprawdź, jeżeli się nie mylę, to rób doniesienie do prokuratury, nie

    Weksel przedawnia się w 3 lata od dnia płatności. Oznacza to, że
    weksel in blanco zacznie się przedawniać dopiero po wypełnieniu.
    Specyficzną sytuacją jest weksel płatny za okazaniem, który, w braku
    odmiennego zastrzeżenia, trzeba przedstawić do zapłaty w ciągu roku i
    dopiero po tym terminie biegnie trzyletni termin przedawnienia.

    --
    Pozdrawiam!
    Liwiusz

  • 8. Data: 2007-02-22 16:55:35
    Od: "Daga" <d...@k...pl>

    Użytkownik "Liwiusz" <l...@w...poczta.onet.pl> napisał w
    wiadomości news:eri2i4$67g$1@news.onet.pl

> [...]
    > odmiennego zastrzeżenia, trzeba przedstawić do zapłaty w ciągu roku i
    > dopiero po tym terminie biegnie trzyletni termin przedawnienia.

    Ja podpisałam weksel w 2002 r. z firmą nie współpracuje od 2005r. weksla nie
    odebrałam,nie zalegam z niczym nie wiem czy firma jeszcze istnieje, czy cos
    mi grozi.

    --
    Pozdrawiam,
    Daga