  • 1. Data: 2011-01-27 10:56:29
    Temat: Warunki przyjecia , dostawy a norma EU
    Od: "Dostawca" <p...@o...eu>

    Witam

    spotkalem sie jako sprzedajacy z nastepujacym problemem:

    sprzedalem do pewnego zakladu w niemczech ,material - nie wazne co.
    Istnieje norma europejska , ktora jest jednoczesnie norma niemiecka okreslajaca
    wyrunki przyjecia materialu , analizy i.t.p.

    Norma ta gwarantuje ze material ma byc zanalizowyn najpozniej w ciagu 10 dni ,
    sprzedjacy moze sie z wynikami nie zgodzic - wowczas nalezy przeprowadzic
    nastepna analize.

    Zaklad ten ma wlasne przepisy przyjecia materialu ( wisane drobnym maczkiem na
    drugiej stronie zamowienia ) :
    ´

    pobranie prob do analizy mozliwe tylko w dniu dostawy w obecnosci sprzedajacego
    ( a wiec do kazdej dostawy nalezaloby jechac do niemiec), jesli sprzedajacy nie
    przyjedzie zaklad robi aanlaizy sam.

    termin analiz nie jest okreslony : w praktyce to 20 - 25 dni.

    po otrzymaniu wynikow , sprzedjacy nie ma pozniej mozliwosci nie zgodzic sie z
    uzyskanymi wynikami , dostarczony maerial po pobraniu prob , przed uzyskaniem
    wynikow jest skierowany do przerobu , albo do magazynu skladowyny z materialami
    od innych dostawcow.

    Trik polega na tym ze zaklad oferuje dobre ceny , a pozniej reklamuje .
    O ile nie jest sie obecnym przy dostawie , nie ma pozniej mozliwosci ponownej
    kontroli , czy wycofania materialu.

    Ogolne pytanie:

    czy taka norma zakladowy , ktora wyraznie jest niezgodna z norma europejska
    miejscami sprzeczna, jest rzeczywiscie obowiazujaca ?

    Sprzedjacy wie o istnieu takiej normy , ale czy ma ona moc prawna jesli jest
    sprzeczna z norma EU?.
    Nie chodzi tutaj o jakies jednorazowa umowe i odstpienie od warunkow normy EU ,
    ale niezgodne z norma EU przepisy zakladu.
    sprzedajacy nie ma innej mozliwosci jak wyslac lub nie na dyktowanych przez
    zaklad warunkach.
    Chcialby wyslac material , ale jednoczesnie miec mozliwosc kontroli fair play.

    Dzieki za opinie.

  • 2. Data: 2011-01-28 23:28:37
    Temat: Re: Warunki przyjecia , dostawy a norma EU
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 27 Jan 2011, Dostawca wrote:

    > Ogolne pytanie:
    >
    > czy taka norma zakladowy , ktora wyraznie jest niezgodna z norma europejska
    > miejscami sprzeczna, jest rzeczywiscie obowiazujaca ?

    Normy nie są samoistnymi aktami prawnymi - w .pl kiedyś tak było,
    ale to jeszcze było .prl :D
    Norma może być powołana w akcie prawnym, co zresztą powoduje "ciekawą"
    sprzeczność wielokroć wałkowaną na kanwie prawa autorskiego (chodzi
    o odpłatność norm oraz prawo do publikacji przepisów obowiązującego
    prawa).
    Aby konkretna norma była obowiazująca, musiałoby istnieć co najmniej
    rozporządzenie ją wskazujące.
    W przeciwnym razie można ją traktować jako co najwyżej "rekomendację"
    lub warunek powołania się na... spełnienie tej normy :D

> [...]
    > zaklad warunkach.
    > Chcialby wyslac material , ale jednoczesnie miec mozliwosc kontroli fair play.

    Obawiam się że sprawa jest umowna :(
    (ale nie wiem - chyba że ktoś poda nam akt prawny nakazujący użycie normy
    o której wspominasz).

    pzdr, Gotfryd