  • 1. Data: 2002-02-18 19:57:52
    Temat: W sprawie umowy zlecenia
    Od: "Pati" <m...@s...pl>

    Witam
    Mam pytanie dotyczące umowy zlecenia
    chodzi mi o to czy ktoś zna jakąś podstawę prawną stanowicą o tym co
    przysługuje osobie zatrudnionej na um. zlec. przez 9 miesięcy umowa
    odnawiana jest co miesiąc z tą samą kwotą wypłaty potrącane są składki na
    ZUS (emerytalne, zdrowotne itd.) osoba wykonuje tą samą czynność ( w moim
    przypadku jest to przygotowywanie dokumentów do biura rachunkowego) podlega
    nadzorowi innej osoby ma stałe godziny pracy
    Słyszałam że w tym przypadku jest tak jak z umową na czas określony tzn. po
    dwóch kolejnych umowach trzecia jest umową o pracę na czas nieokreślony Czy
    to prawda proszę o odpowiedz
    Z góry dziękuję

  • 2. Data: 2002-02-19 15:05:41
    Temat: Re: W sprawie umowy zlecenia
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Mon, 18 Feb 2002, Pati wrote:

    > chodzi mi o to czy ktoś zna jakąś podstawę prawną stanowicą o tym co
    > przysługuje osobie zatrudnionej na um. zlec. przez 9 miesięcy umowa

    Na pewno nie składki, bo taka osoba nie jest pracownikiem.

    > Słyszałam że w tym przypadku jest tak jak z umową na czas określony tzn. po
    > dwóch kolejnych umowach trzecia jest umową o pracę na czas nieokreślony Czy

    To dotyczy tylko umów o pracę.

    --
    Gwidon S. Naskrent (n...@s...pl)
    "We've got to have rules and obey them. After all, we're not savages.

  • 3. Data: 2002-02-19 15:13:18
    Od: "Buker" <m...@w...pl>

    Użytkownik "Pati" <m...@s...pl> napisał w wiadomości
    ..
> [...]
    po
    > dwóch kolejnych umowach trzecia jest umową o pracę na czas nieokreślony

    W sytuacji takiej ową "umowę zlecenia" traktuje się jak umowę o pracę na
    czas określony. W myśl bowiem postanowień Kodeksu Pracy:

    Art. 22. § 1. Przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do
    wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego
    kierownictwem, a pracodawca do zatrudniania pracownika za wynagrodzeniem.

    § 11. Zatrudnienie w warunkach określonych w § 1 jest zatrudnieniem na
    podstawie stosunku pracy, bez względu na nazwę zawartej przez strony umowy.

    Z opisanego wyżej stanu faktycznego wnioskować można, iż spełnione
    zostały wszystkie przesłanki pozwalające uznać, że zawarta przez Ciebie
    "umowa zlecenia" stanowi w istocie uregulowanie stosunku pracy a co za tym
    idzie należy do niej stosować postanowienia dotyczące umowy o pracę na czas
    określony.
    Jeżeli umowa ta była już, jak wspominasz, wielokrotnie zawierana to
    zachodzić może sytuacja, o której mowa w artykule 25 zn. 1 KP:

    Zawarcie kolejnej umowy o pracę na czas określony jest równoznaczne w
    skutkach prawnych z zawarciem umowy o pracę na czas nie określony, jeżeli
    poprzednio strony dwukrotnie zawarły umowę o pracę na czas określony na
    następujące po sobie okresy, o ile przerwa między rozwiązaniem poprzedniej a
    nawiązaniem kolejnej umowy o pracę nie przekroczyła jednego miesiąca.

    Nadmienić warto, iż zawieranie umów cywilnoprawnych, w tym umowy
    zlecenia, jedynie dla "zatajenia" faktycznie istniejącego stosunku pracy
    jest niezgodne z prawem.

    Art. 281 KP. Kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu:
    1) zawiera umowę cywilnoprawną w warunkach, w których zgodnie z art. 22 § 1
    powinna być zawarta umowa o pracę,
    (...)
    - podlega karze grzywny.

  • 4. Data: 2002-02-19 16:17:37
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, Gwidon S. Naskrent wrote:

> [...]
    >+
    >+ Na pewno nie składki, bo taka osoba nie jest pracownikiem.

    Gwidonie, AFAIK od umowy zlecenia z osobą fizyczną składki ZUS
    odprowadza zleceniodawca.... Mogę się mylić ;) !

    [...]
    >+ To dotyczy tylko umów o pracę.

    "się zgadza". Tylko że post zawiera wzorcowy opis wniosku o uznanie
    "stosunku za stosunek pracy" i nakaz sądowy zawarcia takiego stosunku.
    To NSA tak orzeka, nie ja -:|

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-02-19 16:56:59
    Od: "Gwidon S. Naskrent" <n...@s...pl>

    On Tue, 19 Feb 2002, Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne wrote:

    > "się zgadza". Tylko że post zawiera wzorcowy opis wniosku o uznanie
    > "stosunku za stosunek pracy" i nakaz sądowy zawarcia takiego stosunku.

    Chyba chodzi ci o pozew o ustalenie istnienia stosunku prawnego (w tym
    przypadku pracy)? Nie ma nakazu sądowego, bo stosunek już istnieje, a
    orzeczenie jest deklaratoryjne. Co innego jeśli powód dochodzi zawarcia
    umowy (np. przyrzeczonej w umowie przedwstępnej), wtedy orzeczenie sądu ma
    wartość konstytutywną i ustanawia umowę.

    > To NSA tak orzeka, nie ja -:|

    NSA zajmuje się prawem pracy? Od kiedy?