  • 1. Data: 2009-02-26 14:51:46
    Temat: Używanie nielegalnego win na służbowym PC.
    Od: "PYTON" <j...@i...pl>

    Witam

    Wiem że temat legalności windowa bym wałkowany 1000 albo i więcej razy, ale
    bardziej mi zależy na odpowiedzi co grozi osobie która używa go bo w
    zasadzie nie ma innej możliwości.

    Chodzi o to że znajoma pracuje w firmie zagranicznej, która w Polsce jest od
    8 miesięcy. Znajoma jest tam od 2 miesięcy. Firma w swoim kraju jest bardzo
    dużą firma i dobrze znaną. Jednak w Polsce stawiają pierwsze kroki, wiec i
    biuro pozostawia wiele do życzenia. Znajomej coś przestało działać w PC
    jako że nie chciała wzywać "firmy" która by naprawiła problem z PC
    zadzwoniła po mnie ( coś tam umiem pogrzebać przy systemie win) Poszedłem
    pobawiłem się i stwierdzam że Windows jest nielegalnie zainstalowany. Na PC
    widnieje naklejka WIN XP HOME a zainstalowany jest prof. Po włączeniu
    aktualizacji włączyła się informacja o nielegalności oprogramowania.
    Koleżanka zgłosiła problem do swojego szefa ale niestety brak jakiejkolwiek
    reakcji. I moje pytanie co grozi osobie która używa nielegalnego
    oprogramowania na nie swoim komputerze? W zasadzie pewnie można to zgłosić
    na policji no ale to jest równoznaczne z powrotem na bezrobotne.

  • 2. Data: 2009-02-26 15:14:23
    Temat: Re: Używanie nielegalnego win na służbowym PC.
    Od: BK <b...@g...com>

    On Feb 26, 3:51 pm, "PYTON" <j...@i...pl> wrote:
> [...]
    > oprogramowania na nie swoim komputerze? W zasadzie pewnie można to zgłosić
    > na policji no ale to jest równoznaczne z powrotem na bezrobotne.

    Nic. Nie jej komputer, nie jej windows, nie jej problem.

  • 3. Data: 2009-02-26 15:51:37
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@N...o2.pl>

    "PYTON" <j...@i...pl> wrote
    > bardziej mi zależy na odpowiedzi co grozi osobie która używa go bo w

    Odpowiedzialność karna jest za _uzyskanie_ programu w sposób nielegalny, nie
    za używanie.
    Korzystanie niezgodnie z licencją, z innej wersji, w innym zastosowaniu, to
    już nie odpowiedzialność karna tylko cywilna. I Jeżeli to się dzieje w
    firmie i w zw. z pracą tam, ewentualny pozew będzie przeciew firmie, a nie
    pracownikowi.
    Mam jednak nadzieję, że to nie ona zainstalowała tam pirata, bo ktoś to
    musiał zrobić. Ten co to zrobił popełnił przestępstwo.

  • 4. Data: 2009-02-26 16:21:39
    Od: "SQLwysyn" <s...@s...pl>

    Użytkownik "PYTON" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > aktualizacji włączyła się informacja o nielegalności oprogramowania.
    > Koleżanka zgłosiła problem do swojego szefa

    Niech zgłosi problem szefowi nie ustnie lecz pisemnie w jakiejkolwiek
    postaci. To teraz problem szefa.
    A ona jest kryta.
    Odmówić pracy na komputerze nie może, ma natomiast obowiązek zgłosić
    wszelkie nieprawidłowości.

    --
    SQLwysyn
    sqlwysyn.blog.onet.pl

  • 5. Data: 2009-02-26 16:30:58
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:go6aaa$83$1@inews.gazeta.pl PYTON
    <j...@i...pl> pisze:

> [...]
    > zainstalowany jest prof. Po włączeniu aktualizacji włączyła się
    > informacja o nielegalności oprogramowania. Koleżanka zgłosiła problem
    Pisemnie z potwierdzeniem na kopii?
    Czy tylko paszczą?

    > ale niestety brak jakiejkolwiek reakcji.
    Więc pewnie tylko paszczą...

    > I moje
    > pytanie co grozi osobie która używa nielegalnego oprogramowania na nie
    > swoim komputerze?
    Kradzionego (tzw. "piracka kopia") - tu odpowiedzialność karna, czy nabytego
    legalnie lecz użytkowanego niezgodnie z licencją - tu odpowiedzialność
    cywilna z powództwa cywilnego.
    Tak czy inaczej odpowiada właściciel komputera, który potem może wystąpić z
    powództwem regresowym w stosunku do pracownika.

    > W zasadzie pewnie można to zgłosić na policji no ale
    > to jest równoznaczne z powrotem na bezrobotne.
    Niekoniecznie trzeba od razu walić z armaty.
    Ale - albo rybki albo akwarium. Jak ktoś się przede wszystkim boi utraty
    pracy gdzie go w konia robią to nie warto trudzić się pomaganiem. I tak się
    złamie ze strachu.

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2009-02-26 18:16:19
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

> [...]
    > zainstalowany. Na PC widnieje naklejka WIN XP HOME a zainstalowany jest
    > prof. Po włączeniu aktualizacji włączyła się informacja o nielegalności

    Spoko... luzik... od komunikatu o nielegalności do faktycznej nielegalności
    często jest bardzo długa droga. Wiele firm ma wykupione licencje
    korporacyjne na 1000, 5000 czy 20000 stacji. Wiele stacji w tych firmach
    zostało zakupionych z już zainstalowanym 98 czy XP Home, a następnie na
    podstawie posiadanych licencji zostało przeinstalowane do XP Prof. W
    powyższym wypadku może mieć miejsce sytuacja, że instalacja została wykonana
    nie z wykorzystaniem płytki z licencją korporacyjną, a przy użyciu pierwszej
    z brzegu płytki. Gwoli ścisłości to 5000 licencji nie oznacza 5000 nośników.

    *

  • 7. Data: 2009-02-26 20:15:16
    Od: "onet" <d...@b...com>

    Jeżeli jest to duża to zapewne ma specjalny sposób licencjonowania np OPEN,
    SELECT itp i zapewne wykupione SA i nie jest ważne co jest na COA (tej
    naklejce ;)) a to co jest w umowie ;) - więc nie popadajmy w paranoję ;) -
    a to, że pojawia się komunikat o "nielegalności oprogramowania" zdarz się
    dość często w przypadku komputerów korporacyjnych.

    W firmie w której pracuję jest hm.......... ponad 3k komputerów i na
    wszystkich jest COA z napisem WIN XP HOME a zainstalowany jest WIN XP PROF
    (mamy umowę typu Enterprise Agreement) - jak już pisałem COA jest ważna w
    przypadku użytkownika "domowego" i/lub firm mających "zwykły" sposób
    licencjonowania .

    Proponuej poczytać więcej na temat licencjonowania np tu:
    http://www.microsoft.com/poland/licencje/programy/li
    cencje_grupowe.aspx

  • 8. Data: 2009-02-26 20:40:32
    Od: "*piotr'ek*" <p...@g...pl>

> [...]
    > (tej naklejce ;)) a to co jest w umowie ;) - więc nie popadajmy w paranoję

    DOKŁADNIE! I sam M$ nie ma interesu w tym, żeby sprawdzać czy firma X mająca
    licencję na 10000 stacji czasem nie użytkuje o 5 czy nawet 50 stacji za
    dużo. Kasa... kasa... kasa... łatwiej udupić maluczkiego niż wielką
    korporację.

    *

  • 9. Data: 2009-02-26 21:57:37
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>

    Piotr [trzykoty] pisze:

    > Mam jednak nadzieję, że to nie ona zainstalowała tam pirata, bo ktoś to
    > musiał zrobić. Ten co to zrobił popełnił przestępstwo.

    Niekoniecznie - kiedyś coś w M$ padło tak ładnie, że zupełnie legalne
    kopie masowo marudziły, że są nielegalne. To może być podobny przypadek.

  • 10. Data: 2009-02-27 06:44:16
    Od: BK <b...@g...com>

    On 26 Lut, 17:30, "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska> wrote:
> [...]
    > Tak czy inaczej odpowiada właściciel komputera, który potem może wystąpić z
    > powództwem regresowym w stosunku do pracownika.

    LOL...

    Wlasciciel komputera, ktory zainstalowal nielegalny soft i zatrudnil
    pracownika do obslugi tego komputera ma miec do niego regres za to, ze
    soft jest nielelegalny? :) :) :)

    Trzymajmy sie chociaz w minimalnym stopniu rzeczywistosci.

    Jedyne co moze grozic pracownikowi to nagana/dyscyplinarka POD
    WARUNKIEM, ze jego sluzbowym obowiazkiem jest dbanie o legalnosc
    oprogramowania.

    Troche powagi.