  • 31. Data: 2012-04-06 11:40:20
    Temat: Re: Uzywanie Torrentow - pytanie
    Od: Tomasz Kaczanowski <kaczus@dowyciecia_poczta.onet.pl>

    W dniu 2012-04-06 11:23, Dominik & Co pisze:

    > OK, ale nadal "jeśli to niezbędne do korzystania".

    O tym pisałem, że nie w każdym przypadku. O samej możliwości pisałem, że
    może być zgodna z prawem, a nie że zawsze jest.

    --
    Kaczus
    http://kaczus.republika.pl

  • 32. Data: 2012-04-06 17:30:22
    Od: "Massai" <t...@w...pl>

    Dominik & Co wrote:

    > Możesz się nie zgadzać, Twoje prawo. IMHO wniosek może być
    > słuszny, choć rozumowanie niezupełnie.
    >
    > Zobacz Art 75 UoPAiPP. Po pierwsze, ściągnięcie pliku
    > nie jest wykonaniem kopii, po drugie- możesz ją wykonać
    > jeśli nawet właściciel praw Ci nie pozwala tylko wtedy,
    > gdy jest to "niezbędne do korzystania z programu komputerowego".

    Mam w komputerze raida 1, czyli mirroring.
    Tak dla bezpieczeństwa, jakby sie dysk posypał.

    Fizycznie są to dwie kopie pogramów, np. windows, office itp.

    Nie jest to "niezbędne" do korzystania z danego programu komputerowego
    - można pracować na komputerze bez raida.

    Chcesz powiedzieć że każdy kto takowego raida używa, i nie ma
    podwójnych licencji na soft - jest piratem?

    --
    Pozdro
    Massai

  • 33. Data: 2012-04-06 18:05:14
    Od: Przemysław Adam Śmiejek <n...@s...pl>

    W dniu 06.04.2012 17:30, Massai pisze:
    > Chcesz powiedzieć że każdy kto takowego raida używa, i nie ma
    > podwójnych licencji na soft - jest piratem?

    No niestety były już takie interpretacje MS. Tak samo, jak zrobisz np.
    kopię zainstalowanego systemu, który działa.

    Ustawodawca zwyczajowo dał dupy. Się zastanawiam, co oni biorą, jak te
    teksty piszą i czemu nie ma żadnych konsultacji społecznych.

    --
    Przemysław Adam Śmiejek

  • 34. Data: 2012-04-06 18:41:36
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Przemysław Adam Śmiejek napisał(a) :

    > No niestety były już takie interpretacje MS. Tak samo, jak zrobisz np.
    > kopię zainstalowanego systemu, który działa.
    >
    > Ustawodawca zwyczajowo dał dupy. Się zastanawiam, co oni biorą,

    Też się zastanawiałem czy dolary czy euro.

    > jak te
    > teksty piszą i

    No normalnie - w mailu Ctrl+C, w ustawie Ctrl+V.

    > czemu nie ma żadnych konsultacji społecznych.

    Wyszedłeś na ulicę, jak się o tym dowiedziałeś? Nie? Więc
    konsultacje nie były potrzebne.

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 35. Data: 2012-04-07 03:12:35
    Od: KRZYZAK <k...@k...com>

  • 36. Data: 2012-04-07 08:44:21
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Apr 2012, Massai wrote:

    > Mam w komputerze raida 1, czyli mirroring.
    > Tak dla bezpieczeństwa, jakby sie dysk posypał.
    >
    > Fizycznie są to dwie kopie pogramów, np. windows, office itp.

    IMO w tym miejscu tkwi "hak prawny".
    Tak długo, jak długo to jest mirror, tak długo masz tylko
    *jedna* tresc.
    Nie ma powielania.
    Albo jak kto woli: nie różni się ono szczegolnie od powielania
    tresci harddysku w cache tego harddysku.
    Powielanie pojawi się w momencie, w którym spróbujesz któregos
    z dysków użyc *poza* mirrorem: pojawia się odrębnie istniajacy
    byt, "nowa tresc", wykorzystywana niezależnie od pierwszej.
    Zupełnie abstrahuję tutaj od sprawy dopuszczalnosci takiej
    operacji, chodzi o interpretację traktowania mirrora.
    Mirror istnieje tylko dopóty zapewniasz równoległosc
    operacji i masz - co do idei - *jeden* egzemplarz danych.

    Popatrz na to tak: traktuj dyski w mirrorze tak jak
    w stripesecie i będziesz miał odpowiedz kiedy bezdyskusyjnie
    wolno tak robić.
    Różnica jest tylko taka, że przy stripesecie inne korzystanie
    z dysków zestawu nie ma sensu technicznego, a przy mirrorze
    ma - ale własnie ta "zmiana sposobu używania" stanowi problem
    prawny.

    > Nie jest to "niezbędne" do korzystania z danego programu komputerowego
    > - można pracować na komputerze bez raida.

    Ale nie widzę przeszkód, tak długo, jak długo to będzie RAID.
    W momencie odłaczenia jednego dysku *w celu* o którym mówisz
    mamy problem o którym piszesz.

    > Chcesz powiedzieć że każdy kto takowego raida używa, i nie ma
    > podwójnych licencji na soft - jest piratem?

    j.w. - w żadnym razie.
    Ewentualne spory prawne moga się pojawic dopiero, jak wezmie
    i odłaczy dysk w celu zrobienia np. "opóznionego backupu",
    ale tu problemem jest sam backup, nie mirror.

    Inna sprawa, że zmianę która usuwała jednoznaczny przepis o prawie
    do wykonania i przechowywania kopii uważam za pomysł wybitnie zły.
    I nie watpię, że ta zmiana była dokonana pod naciskiem bliżej
    nie znanego lobby :> tudzież ze stanowi jeden z elementów
    "sprawy ACTA".

    Wyjasnię - może nie każdy pamięta, że w polskiej ustawie PA
    *był* jednoznaczny zapis, pozwalajacy na zrobienie kopii
    zapasowej każdej legalnie posiadanej tresci.
    IMO powinien tam wrócić, mimo że rzeczonemu lobby bardzo
    przeszkadzał skutek uboczny zwiazany z automatycznie
    nabywanym prawem do obchodzenia zabezpieczeń *nosnika*
    (ale mam nadzieję tu się zgadzamy - owe "zabezpieczenia
    nosnika", powodujace że użytkowanie "legalnego" nosnika
    napotyka na przeszkody i utrudnienia, których tzw
    "pirat" nie doswiadcza, *jest* bzdurnym pomysłem, wręcz
    zachęcajacym do piracenia).

    pzdr, Gotfryd

  • 37. Data: 2012-04-07 10:48:48
    Od: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>

    Elo

    Gotfryd Smolik news napisał(a) :
    > Wyjasnię - może nie każdy pamięta, że w polskiej ustawie PA
    > *był* jednoznaczny zapis, pozwalajacy na zrobienie kopii
    > zapasowej każdej legalnie posiadanej tresci.

    Ups... ja nie wiem, że już nie ma :-D

    Zbyszek
    PGP key: 0x5351FDE3

    wszystkie możliwości.]

  • 38. Data: 2012-04-07 22:16:56
    Od: Dominik & Co <D...@n...com>

    Dnia 07.04.2012 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> napisał/a:

> [...]
    > napotyka na przeszkody i utrudnienia, których tzw
    > "pirat" nie doswiadcza, *jest* bzdurnym pomysłem, wręcz

    Podpisuję się pod tym wszystkimi czterema kończynami.

    PS Wesołych Świąt

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)

  • 39. Data: 2012-04-08 19:14:39
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Dominik & Co wrote:
    > Ale jak masz płytę zabezpieczoną przed kopiowaniem,
    > obchodzić zabezpieczeń Ci nie wolno, kopia nie jest niezbędna
    > do korzystania- formalnie, by mieć kopię, powinieneś kupić drugi
    > egzemplarz. Czyli ściągając uzyskałeś korzyść majątkową :-)

    imho stosowana interpretacja korzyści majątkowej jest bardzo mocno
    naciągana...

    powinno się ją ograniczyć do uzyskania przychodu ze sprzedaży czy
    wykorzystania w celu KOMERCYJNYM czyli dla działalności gospodarczej czy
    artystycznej przynoszącej zysk.

    Mam wrażenie ze ktoś kto to pisał myślał rozsądnie: "niech sobie ludzie
    kopiują byle nie zarabiali na tym"

    Zastanawiam sie jak by miało wyglądać pozyskanie tego softu bez uzyskania
    korzyści majątkowej.

  • 40. Data: 2012-04-10 08:44:05
    Od: Dominik & Co <D...@n...com>

    Dnia 08.04.2012 Marek Dyjor <m...@p...onet.pl> napisał/a:

    > imho stosowana interpretacja korzyści majątkowej jest bardzo mocno
    > naciągana...

    Dlatego smileya raczyłem dodać...

    > Mam wrażenie ze ktoś kto to pisał myślał rozsądnie: "niech sobie ludzie
    > kopiują byle nie zarabiali na tym"

    Zgadza się, ale już były rozmaite interpretacje, jak to w Polsce
    zwyczajowo przyjęte...

    --
    Dominik & kąpany (via slrn)