  • 11. Data: 2003-02-27 00:59:31
    Temat: Re: Uwarunkowania karne alkoholu w miejscu publicznym
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b3ip5k$bv3$1@news.onet.pl>, zegarmistrz wrote:

> [...]
    > Art. 108. § 1. Za nieprzestrzeganie przez pracownika ustalonego porządku,
    > regulaminu pracy, przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy oraz przepisów
    > przeciwpożarowych pracodawca może stosować:
    > 1) karę upomnienia,
    > 2) karę nagany.
    > § 2. Za nieprzestrzeganie przez pracownika przepisów bezpieczeństwa i higieny
    > pracy lub przepisów przeciwpożarowych, opuszczenie pracy bez usprawiedliwienia,
    > stawienie się do pracy w stanie nietrzeźwości lub spożywanie alkoholu w czasie
    > pracy - pracodawca może również stosować karę pieniężną.

    Jak i gdzie jest zdefiniowany stan nietrzeźwy? A poza tym to nie jest
    odpowiedzialność karna. Czy zakładając, że stan nietrzeźwości nie powoduje
    widocznego pogorszenia jakości mojej pracy, pracodawca może wezwać policje
    na podstawie powyższego? Szczerze mówiąc nie wygląda mi. Kolejna rzecz -
    mogę wyduldać butelkę wódki na 5 minut przed stawieniem się w pracy a
    wtedy nie stawie się w stanie nietrzeźwym mimo że w stanie nie trzeźwym w
    pracy bedę (wiem że się czepiam :)

    > Wypadek przy pracy (np.zawał serca) bedąc w stanie nietrzeźwym
    > obligatoryjnie pozbawia wszystkich zabezpieczeń socjalnych (odszkodowanie,
    > renta)

    No nie wątpię, ale to już jest wtedy na zasadzie mniej lub bardziej
    świadomego ryzyka danego delikwenta wynikającego z umowy z
    ubezpieczycielem. Coś jak jeżdżenie ponad 130km/h po niemieckich
    autostradach.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2003-02-27 01:13:45
    Od: Marcin Debowski <a...@n...net>

    In article <b3je4o$e7t$2@inews.gazeta.pl>, Robert Tomasik wrote:
    > Wcale Ci się nie wydaje. Z zasady w takiej sytuacji przesłuchuje się
    > przełożonego, czy pracownik rano był trzeźwy, jak przyszedł do pracy. Gość
    > oczywiście zeznaje, że tak i wychodzi na to, że musiał pić w pracy, bo
    > innego wyjścia nie ma. Trochę pewnie naciągane i jakby się ktoś uparł, to
    > pewnie przed sądem w niektórych wypadkach mogłoby paść, ale w praktyce
    > działa.

    No w zasadzie faktycznie, w wielu sytuacjach pewnie wystarczy.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2003-02-27 10:28:56
    Od: "Grzegorz Lipnicki" <g...@p...onet.pl>

    > Jak i gdzie jest zdefiniowany stan nietrzeźwy?

    USTAWA
    o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

    3. Stan nietrzeźwości zachodzi, gdy zawartość alkoholu w organizmie
    wynosi lub prowadzi do:
    1) stężenia we krwi powyżej 0,5%o alkoholu albo
    2) obecność w wydychanym powietrzu powyżej 0,25 mg alkoholu w 1dm3.

  • 14. Data: 2003-08-31 14:06:39
    Od: Ola Polaczek<p...@i...pl>

    Kiedy sprzedawca sprzedaje osobie nietrzeźwej alkohol? Jak w
    praktyce ma określić ilość promili, gdy brak zewnętrznych objawów, a
    alkomat wykaże, że klient jest nietrzeźwy w świetle obowiązującej
    ustawy? Kiedy sprzedawca łamiąc ustawę jest już przestępcą
    kryminalnym?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 15. Data: 2003-09-01 12:38:41
    Od: Dredd<...@...pl>

    Karnym
    Ustawy o
    > miejscu
    >
    > Jeśliby działanie podejrzanego nie wyczerpywało znamion
    przestępstwa lub
    > wykroczenia, to oczywiście działanie Policji byłoby bezzasadne.

    Generalnie zgadzam się z wywodem, poza tym jednym fragmentem o
    bezzasadności działań Policji.
    Wydaje mi się bowiem, że dla podejmowania czynności takich jak np.
    pobranie krwi na podstawie k.p.k. wystarczy samo uzasadnione
    podejrzenie popełnienia przestępstwa i jeśli nawet potem ustalone
    zostanie że znamion przestępstwa nie ma, to nie wydaje mi się, że to
    od razu działania policji czyni całkowicie bezzasadnymi. Moim zdaniem
    pozostają one zasadne, choćby dlatego że zmierzały do wyjaśnienia
    zaistaniałego podejrzenia. Ale to tak prima vista, więc chętnie
    przeczytam ewentualne argumenty przeciwne.

    -> http://usenet.pomocprawna.info